۰
حسینعلی شهریاری در نشست خبری مجمع خیرین سلامت عنوان کرد :

واردات تجهیزات پزشکی از سوی هیات‌امنای‌ارزی به نفع بیماران است

در 10 سال گذشته بیش از 6 هزار میلیارد تومان از سوی خیرین در حوزه سلامت هزینه شده است
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۳۹۵۲
واردات تجهیزات پزشکی از سوی هیات‌امنای‌ارزی به نفع بیماران است
سالم خبر: اگرچه ورود هیأت امنای ارزی به عرصه واردات تجهیزات پزشکی و دارو با انتقادات گسترده کارشناسان حوزه سلامت و حتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همراه بوده، اما رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است واردات تجهیزات پزشکی توسط این هیأت می تواند هزینه این کالاها را برای بیماران کاهش دهد.

به گزارش سالم خبر، حسینعلی شهریاری در نشست خبری مجمع خیرین سلامت اظهارداشت: با وزارت بهداشت هماهنگی های لازم انجام شده تا خیرین برای خرید تجهیزات پزشکی نیز اقدام کنند. خیرین می‌توانند از طریق هیأت امنای ارزی تسهیلات لازم برای ورود تجهیزات پزشکی با قیمت مناسب‌تر اقدام کنند. به طور مثال ممکن است در بازار آزاد قیمت یک دستگاه دیالیز ۱۶۰ میلیون تومان باشد، اما از طریق هیأت امنای ارزی می توان این دستگاه را ۸۰ میلیون تومان تهیه کرد.

دبیر کل مجمع خیرین سلامت، درباره میزان کمک های خیرین سلامت گفت: در سال 96 خیرین سلامت بیش از هزار میلیارد تومان به حوزه سلامت کمک کردند و در شش ماهه اول امسال نیز بیش از 400 میلیارد تومان کمک کردند که امیدواریم این رقم افزایش یابد. همچنین در 10 سال گذشته بیش از 6 هزار میلیارد
تومان از سوی خیرین در حوزه سلامت هزینه شده است.

شهریاری گفت: هرچند با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، میزان کمک‌های خیرین کاهش پیدا کرده است، با این حال در ایام دهه فجر ۵۸ مرکز درمانی، کیلینک تخصصی، مرکز جامع شهری و روستایی، خانه بهداشت، پایگاه اورژانس پایگاه سلامتی شهری مرکز غربالگری و ... افتتاح و به بهره برداری می‌رسد و کلنگ زنی ۱۳ مرکز درمانی هم انجام خواهد شد.

وی افزود:تاکنون مجمع خیرین به کمک مردم خیر و نوع دوست توانسته بیش از 100 بیمارستان و مرکز درمانی راه‌اندازی کند و یک بیمارستان 550 تخت خوابی برای اطفال در تبریز نیز به همت خیرین در حال راه‌اندازی است. همچنین این مجمع، بیمارستان‌های نیمه کاره را به خیرین معرفی می‌ کند تا مراحل ساخت و ساز آن‌ها تکمیل شود و پس از آن اداره بیمارستان در اختیار خود خیرین قرار می‌گیرد. علاوه بر این در زمینه احداث همراه سرا نیز اقدامات گسترده‌ای انجام گرفته و 1800 خانه بهداشت با مشارکت خیرین توسعه یافته است

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: خیرین سلامت در زمینه کاشت حلزون نیز مشارکت فعال دارند به طوری که سالانه حدود هزار مورد کاشت حلزون رایگان
برای بیماران نیازمند انجام می شود و در مجلس نیز برای آن بودجه در نظر گرفتیم. ضمن آنکه مراکز کاشت حلزون در بسیاری از استان‌ها راه‌اندازی شده و امیدواریم بتوانیم این اقدام مهم را در سیستان و بلوچستان نیز انجام دهیم زیرا این بیماران  باید گفتار درمانی شوند و همگی آن‌ها نمی‌توانند برای طی کردن پروسه درمان به تهران بیایند.

شهریاری با اشاره به اینکه نه تنها در پایتخت بلکه امروزه در سایر استان‌ها و شهرستان‌ها نیز پزشکان حاذقی فعالیت می‌کنند، گفت: در حال حاضر بیش از 300 شعبه در سراسر کشور از زیرمجوعه‌های مجمع خیرین است که بانوان نقش پررنگ تری در انجام کارهای خیر نسبت به مردان دارند. 

شهریاری گفت: همچنین خیرین در حال حاضر با بنیاد طب ایرانی نیز کارهای مشترکی را آغاز کرده‌ است و امیدواریم روز به روز بتوانیم خدمات گسترده‌تری به بیماران ارائه دهیم. 

وی در پاسخ به پرسش مبنی بر تعرفه های بیمارستان های خیریه بیان داشت: تعرفه بیمارستانی خیریه با تعرفه خصوصی و دولتی متفاوت است و تعرفه های که در این بیمارستان تعریف می شود مابین هزینه های بیمارستان های دولتی و خصوصی است. چرا که این
بیمارستان‌ها توسط خود خیرین اداره می‌شوند و آنها برای تامین تجهیزات پزشکی که عمر متوسطی دارند و بروز کردن پروسه های درمانی و خدمات رسانی، نیاز به بودجه‌ دارند. 

دبیر کل مجمع خیرین سلامت، ادامه داد: خیرین هرچند خیرین اصولاً بیمارستان‌ها را می‌سازند و آن را تجهیز می‌کنند و ما تنها آنها را هدایت می کنیم، اما برای اداره این مراکر نیاز به بودجه‌هایی است که به دلیل محدودیت منابع، بخشی از آن با دریافت تعرفه از بیماران تامین می‌شود. 

وی بیان کرد: 56 مرکز مجمع خیرین سلامت و بیش از 300 شعبه شورای مشارکت خیرین در استان‌ها داریم که با دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی نیز همکاری دارند. بنابراین هر کسی که قصد دارد در حوزه سلامت کار خیر انجام دهد بهتر است با دانشگاه‌های علوم پزشکی هماهنگ باشد تا به نسبت ضرورت منطقه اقدام شود و موازی کاری انجام ندهند.

شهریاری افزود: البته در نهایت خود خیرین تصمیم گیرنده هستند، اما هماهنگی با دانشگاه‌ها می‌تواند باعث شود کار خیر بهتر نتیجه بدهد. در تلاش هستیم که از طریق
تعامل مجلس و دولت رایزنی‌هایی انجام دهیم که خیرینی که نسبت به انجام
کار خیر اقدام می‌کنند این مساله به عنوان مالیات برای آنها لحاظ شود و مالیات دیگری برای آنها لحاظ نشود.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار کرد: خیرین دوست دارند جایی را بسازند که به نام‌شان باشد، اما ما سعی داریم آن‌ها را به انجام کارهای پژوهشی در دانشگاه‌ها سوق بدهیم و یک کرسی پژوهشی به نام آن فرد ثبت کنیم.

وی درباره اقدامات انجام شده توسط خیرین در حوزه کمک به بیماران مبتلا به انواع سرطان ها گفت: حدود ۱ سال و نیم است که خیرین را به سمت سرمایه گذاری در حوزه پیش‌گیری و بهداشت تشویق می‌کنیم تا فعال‌تر شوند که لازمه این کار فرهنگ سازی و تغییر سبک زندگی مردم است.

دبیرکل مجمع خیرین سلامت درباره مشارکت این مجمع با بنیاد قلب سالم و طب ایرانی نیز عنوان کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های ما ارتباط و مشارکت با بنیاد قلب سالم در بیمارستان قلب تهران است. با توجه به این‌که شیوع بیماری‌های قلبی در جامعه، سعی داریم راه‌کارهایی برای داشتن قلب سالم را به مردم آموزش دهیم. از طرفی با بنیاد طب ایرانی نیز برای درمان بعضی از بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های صعب العلاج مشارکت می کنیم.
 
کد مطلب : ۳۹۵۲
نام شما

آدرس ايميل شما