۰
در گردهمایی سازمان های مردم نهاد حوزه سرطان مطرح شد:

آمار مبتلایان به سرطان در آینده ای نه چندان دور دو برابر می‌شود

براساس آمار جهانی در ایران میزان ابتلا به سرطان تا سال 2040 به 115 درصد افزایش می یابد این در حالیست که در جهان این رقم 63 درصد خواهد بود
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب : ۳۹۴۴
آمار مبتلایان به سرطان در آینده ای نه چندان دور دو برابر می‌شود
سالم خبر : آمار سرطان در ایران اگر چه کمتر از متوسط جهانی است اما در آینده ای نه چندان دور رشد این بیماری در کشور به میزان دو برابر افزایش خواهد یافت.

به گزارش سالم خبر؛علی قنبری مطلق رییس اداره کنترل و پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت در گردهمایی سازمان های مردم نهاد حوزه سرطان اعلام کرد: آمار سرطان در ایران در هر مردان و زنان کمتر از متوسط جهانی است. اما این بیماری بنا به دلایلی دوبرابر می شود.

به گفته ی او براساس آمار جهانی در ایران میزان ابتلا به سرطان تا سال 2040 به 115 درصد افزایش می یابد این در حالیست که در جهان این رقم 63 درصد خواهد بود.

وی گفت: 50 درصد از سرطان ها نیز قابل درمان است و می توان با درمان آن سال ها عمر کرد اگر چه سبک سالم و درست زندگی صرفنظر از عوامل محیطی موثر می تواند در پیشگیری از ابتلا به  این بیماری و طول عمر بیشتر تاثیر بسیاری داشته باشد.
 
قنبری مطلق گفت: کمبود مصرف میوه و سبزی تازه از عوامل بروز سرطان است.

رییس اداره کنترل و پیشگیری
از سرطان وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف دخانیات  در ابتلا به بیماری سرطان تاثیرگذار است، بیان داشت: سیگار و قلیان به راحتی در دسترس مردم است و قیمت این ماده افیونی درمقایسه با کشورهای دیگر از ارزان ترین ها در ایران است.

وی با بیان اینکه برنامه ثبت سرطان از 15 سال گذشته در کشور اجرا شده است، گفت: براساس این برنامه هر سال گزارشی در این زمینه ارائه می شود و براساس آمارها هر سال 112 هزار نفر دچار سرطان می شوند که شایع ترین سرطان در بانوان سرطان پستان و در آقایان سرطان معده است.

رییس اداره کنترل و پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت در ادامه گفت: برای پیشگیری و کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان راه های بسیاری وجود دارد و نباید از لفظ سونامی استفاده کنیم چون این لفظ اشتباه است.

قنبری مطلق درباره افزایش 30 دستگاه رادیوتراپی جدید با حمایت هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران به دستگاه های فعلی در کشور اظهار امیدواری کرد و افزود: در کنار شیمی‌درمانی باید به جراحی
و رادیوتراپی نیز در درمان سرطان توجه داشته باشیم.

در این گردهمایی همچنین مدیرعامل موسسه محک اعلام کرد: سازمان های فعال در این حوزه با نهادهای مردم نهاد و موسسات خیریه کشور سرطان بر تاثیربخشی حمایت از بیماران مبتلا به سرطان می افزاید.

تا خداحافظی جهان با سرطان تلاش می‌کنم

آراسب احمدیان گفت: تعدد سازمان‌های فعال در حوزه سرطان و فعالیت آنها به صورت جزیره‌ای سبب شد تا به منظور بالا بردن اثربخشی و کارایی سازمان‌های فعال در این حوزه شبکه‌ای با ساختاری توانمند و با هدف تعامل میان سازمان‌های مردم‌نهاد کشور به منظور هم‌افزایی دانش و تجربیات در زمینه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان ایجاد شود.

وی افزود: این شبکه با برگزاری کنفرانس‌ها، نشست‌های خبری و برنامه‌هایی همچون هفته جهانی سرطان تلاش دارد با کنترل بیماری سرطان بهترین و مناسب‌ترین خدمات پیشگیری، درمان و مراقبت‌های تسکینی را در اختیار بیماران مبتلا
به سرطان قرار دهد.

مدیرعامل موسسه محک با بیان اینکه گردهمایی هفته جهانی سرطان در راستای شعار انجمن جهانی کنترل سرطان (UICC) و کمپین «IAmAndIWill» در حال برگزاری است، بیان داشت: این شبکه به عنوان بزرگ‌ترین مرکز فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه سرطان، شعار «من عضو شبکه ملی سرطان ایران هستم و تا خداحافظی جهان با سرطان تلاش می‌کنم» را انتخاب کرده است و امیدواریم با همراهی موسسات خیریه بتواند مطابق این شعار فعالیت کند.

احمدیان ادامه داد: شبکه ملی سرطان قصد دارد برنامه‌ای را همسو با برنامه کنترل سرطان که از سوی وزارت بهداشت کشور تنظیم می‌شود، تبیین کند تا سازمان‌های مردم‌نهاد بتوانند با استفاده از ظرفیت خود در برنامه پویش ملی سرطان حضور داشته باشند. بنابراین یک برنامه یکپارچه در کنترل سرطان در کشور به وجود خواهد آمد تا بهترین و مناسب‌ترین خدمات پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان و مراقبت‌های تسکینی را در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی شبکه
ملی تشکل‌های مردمی و مؤسسات خیریه حوزه سرطان ایران را غیردولتی دانست که بودجه آن از محل بودجه‌های عمومی و کمک‌های مردمی تأمین می‌شود.
          
قصد نداریم احساسی برخورد کنیم

همچنین کاظم زنده دل عضو هیات مدیره تشکل های مردمی و موسسات خیریه حوزه سرطان ایران بیان داشت:  قصد نداریم در مبارزه با سرطان احساسی برخورد کنیم. بلکه درتلاش هستیم با اطلاع رسانی صحیح، درست عمل کنیم که از وزارت بهداشت خواهشمندیم که با شفاف سازی بودجه اختصاصی به حوزه سرطان را اعلام کند.

وی گفت: شبکه ملی سرطان ایران با هدف تعامل بیشتر سازمان‌های مردم‌نهاد ملی و بین‌المللی با یکدیگر، معرفی شیوه‌های نوین درمانی مطابق با استانداردهای جهانی، رعایت عدالت در ارائه خدمات به بیماران مبتلا به سرطان و فراهم‌سازی امکاناتی در راستای دسترسی تمامی بیماران به مراقبت‌های درمانی و حمایتی و تسکینی شکل گرفته است.
 
 
 
کد مطلب : ۳۹۴۴
نام شما

آدرس ايميل شما