۰
معاون مرکز تحقیقات سرطان انستیتو کانسر ایران در گفت و گو با سالم خبر:

110 هزار مرد و زن در کشور با سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند

طی ده سال گذشته شیوع سرطان در کشور 40 درصد افزایش داشته است
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۳۹۴۱
110 هزار مرد و زن در کشور با سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند
سالم خبر: معاون مرکز تحقیقات سرطان انستیتو کانسر ایران اعلام کرد: براساس آمار به دست آمده از آژانس مطالعاتی سرطان، در حال حاضر کشور با حدود  110 هزار بیمار مبتلا به سرطان رو به روست که 59 هزار نفر از آنان را مردان و 51 هزار نفر را زنان تشکیل می دهند.

کاظم زنده دل در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب گفت: سالانه حدود 55 هزار و 700 نفر در جهان براثر بیماری سرطان جان خود را از دست می دهند. سهم مردان از این تعداد قربانی 32 هزار و 800 نفر و سهم زنان 22 هزار و 900 نفر است که براساس این آمار تخمینی حدود 14 درصد از مردم از بدو تولد تا پایان زندگی به سرطان مبتلا می شوند که نیمی از آنان مغلوب این بیماری شده و جان خود را از دست می دهند.

وی آمار شیوع سرطان در پنج سال اخیر را 250 هزار نفر اعلام کرد که شامل 126 هزار و 500 نفر زن و 121 هزار و 800 نفر مرد می شود..

سرطان های شایع بین زنان و مردان کشور

زنده دل به سرطان های شایع بین آقایان و زنان اشاره کرد و گفت: سرطان های شایع در زنان شامل پستان، روده بزرگ، معده، تیروئید و خون و سرطان های شایع بین مردان معده، پروستات، روده بزرگ، مثانه و ریه است.

وی افزود: سرطان پستان به میزان 27 درصد و سرطان روده بزرگ به میزان 8 درصد از سرطان شایع بین زنان است ضمن آنکه سرطان روده بزرگ به میزان  7/13 درصد از شایع ترین سرطان در بین مردان است.

معاون مرکز تحقیقات سرطان انستیتو کانسر ایران با بیان اینکه طی ده سال گذشته شیوع سرطان در کشور 40 درصد افزایش داشته است، بیان داشت: در سال 2008 حدود 80 هزارنفر مبتلا به سرطان بودند که در حال حاضر به 110 هزارنفر رسیده
و دلیل آن این است که جامعه ی ایران رو به پیری می رود.

شایع ترین علت سرطان سیگار و قلیان است

زنده دل به عوامل خطر ساز ابتلا به سرطان اشاره کرد و گفت: 47 درصد از سرطان ها در بین زنان و مردان ناشی از عوامل محیطی است این در حالیست که ما می توانیم با کنترل عوامل خطرساز از ابتلا به سرطان به میزان  7/47 پیشگیری کنیم. سهم سیگار و قلیان در سرطان ها 22 درصد است.

وی ادامه داد: سهم عفونت هلیکوباکتری معده در ابتلا به سرطان که در شمال و شمالغرب کشور بیشتر به چشم می خورد 10 درصد است و همچنین افزایش مصرف نمک در غذا، نان و مواد صنعتی 10 درصد، چاقی 7 درصد، رژیم غذایی ناسالم 4 درصد و مصرف تریاک 3 درصد سرطان ها را شامل می شود.

معاون مرکز تحقیقات سرطان انستیتو کانسر ایران گفت: اگر مصرف سیگار و قلیان را در کشور نداشتیم، حدود 25 هزار نفر از سرطان ها قابل کنترل بودند.

زنده دل با بیان اینکه استرس سرطان زا نیست، بیان داشت: سرطان زا بودن اشعه ها هنوز به اثبات نرسیده است . اما دود سیگار عامل ایجاد یک درصد از سرطان ها است و از مهمترین عوامل خطر ساز ابتلا به این بیماری محسوب می شود.   

وظایف دولتها در برابر سرطان

وی درباره راههای پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان ها بیان داشت: عدم مصرف سیگار، کاهش مصرف نمک، کاهش وزن و رژیم غذایی سالم مانع از ابتلا به سرطان می شود و البته دولت هامی توانند با راه اندازی سیستم غربالگری به پیشگیری و کنترل این بیماری ها کمک کنند.

 معاون مرکز تحقیقات سرطان انستیتو کانسر ایران  برانجام تست مدفوع به طور سالیانه برای افراد بالای 50 سال
تاکید کرد و افزود: برایکاهش ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ این آزمایش باید انجام شود تا در صورت مثبت بودن تست، کلونوسکوپی انجام شود ضمن آنکه زنان هر دوسال یک بار با ماموگرافی و همچنین پس از 35 سالگی تست پاپ اسمیر را باید انجام دهند.

درمان اصلی سرطان جراحی است

زنده دل با اشاره به درمان سرطان گفت: درمان اصلی سرطان جراحی است. اما بسیاری از درمان های مکمل همچون شیمی درمانی و پرتودرمانی وجود دارند که مردم نباید هراسی از درمان داشته باشند. اگر چه با تشخیص به موقع می توان تا بهبودی کامل هم پیش رفت.

موسسه خیریه شمس انستیتو کانسر ایران راه اندازی شد

وی درباره راه اندازی موسسه خیریه شمس انستیتو کانسر ایران به همت اساتید و خیرین اظهارداشت: هدف از راه اندازی این خیریه حمایت های مالی و معنوی از بیماران مبتلا به سرطان است که جهت اطلاع رسانی برای حمایت از این بیماران نشریه و سایت خبری سروش شمس به عموم انجام شده که مردم می توانند نشریه ها را تهیه کنند و در بخش های حمایتی انستیتو کانسر ایران حضور سهم خود را ادا کنند.

 معاون مرکز تحقیقات سرطان انستیتو کانسر ایران برنامه های حمایتی اعم از برگزاری مناسبات مختلف، فعالیت های هنری، سلامت روحی و روانی، کمک های دارویی و تهیه سبدهای معیشتی و غذایی در راستای شناخت و مهار سرطان اعلام کرد.

زنده دل یادآور شد: مردم می توانند به طور داوطلبانه با مراجعه به سایت سروش شمس شماره حساب موسسه خیریه شمس انستیتو کانسر را دریافت کنند و هر مبلغ دلخواه جهت حمایت از بیماران ابتلا به سرطان واریز کنند.
 
 
 
کد مطلب : ۳۹۴۱
نام شما

آدرس ايميل شما