۰

یک بسته درمانی زخم پا ازجهاد دانشگاهی دریافت کنید

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب : ۳۹۳۸
یک بسته درمانی زخم پا ازجهاد دانشگاهی دریافت کنید
سالم خبر : معاون پژوهش و فن آوری جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام اجرای بسته درمان زخم پا در این مرکز گفت: ترمیم و درمان زخم و بافت مزمن به مراتب از سرطان های شناخته شده مانند سینه و پروستات هزینه برتر و طولانی مدت تر است.
 
محسن فاتح به ایرنا گفت : عمده فعالیت در بخش پژوهش جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران بر روی زخم و ترمیم بافت است. زخم های مزمن یکی از مشکلات درمانی بیمارانی است که با این درد مواجه اند و بر روی کمیت و کیفت زندگی آنها تأثیر بسزایی دارد.

فاتح گفت: مراکز ارائه خدمات به بیمارانی که در زمینه زخم های مزمن با مشکل مواجه می شوند زیاد نیست بنابراین در این مجموعه تلاش شده در قالب یک بسته درمانی خدمات متمرکز اعم از حل مشکلات داخلی برای کنترل قند بیماران دیابتی و مداخلات تغذیه ای در نظر گرفته و بیمارانی که نیاز به کارهای توانبخشی دارند تا مرحله بهبود زخم خدمات به آنان ارائه شود تا در آینده مجددا به ترمیم مجدد نیاز نداشته باشند.

وی افزود: با اینکه سرطان سینه و پروستات جزو بیماری های شایع و شناخته شده است ولی زخم های مزمن و عوارضی این بیماری در سطح جوامع مختلف وجود دارد و از طرفی نسبت به سرطان بیشترین هزینه درمانی و متاسفانه مرگ و میر را در دنیا به خود اختصاص داده است. این موضوع اهمیت وجود مرکز ترمیم زخم و بافت را دوچندان کرده است. 

فاتح گفت: در ایران بیش از 1.5 میلیون نفر دچار فقر دیابتی هستند. هرساله به این تعداد اضافه می شود و به طور طبیعی زخم هایی که در این رابطه بر بیماران ایجاد می شود می تواند به همان میزان بر تعداد مبتلایان به زخم های مزمن افزاید.

وی اظهارداشت: علاوه بر زخم های دیابتی، بیماران با زخم های عروقی هم هستند که ایک بیماری شایع است و امکان دارد از یک واریس کوچک شروع و به تدریج به زخم های عروقی منجر شود.

فاتح گفت: زخم بستر مربوط به بیمارانی است که برای مدتی طولانی در بیمارستان یا منزل بر روی تخت بستری و بافت های آن آسیب دیده باشد و در زمان خروج بعد از مدتی زخم بستر پیدا کند. 

معاون پژوهش و فن آوری جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: برطرف شدن زخم بستر زمان بر و هزینه درمانی سنگینی به بیماران تحمیل می کند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از رویکرد و فعالیت های های این بخش ارتقاء سطح دانش در این زمینه است، گفت: در کنار ارایه خدمات بالینی به مراجعه کنندگان، دوره های آموزشی تخصصی تئوری و عملی در این مرکز برای پزشکان و پرستاران علاقه مند برگزار می شود تا بتوان این دانش را به دیگر نقاط کشور انتقال داد. 

فاتح گفت: از سوی معاونت پژوهش و فن آوری جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران تفاهمنامه ای در خصوص برپایی دوره های آموزش بین المللی با انجمن زخم اروپا منعقد کرده که مرحله اول آن اجرا شد و این دستاورد دیگر این مجموع به نمایندگی از تیم بین المللی است که با استفاده از دانش روز دنیا تجربیات خود را در این زمینه به علاقه مندان ارائه دهد.

فاتح با بیان اینکه بیشتر طرح های گروههای پژوهشی در زمینه امور بالینی است، اظهار داشت: ارزیابی انواع و اقسام پانسمان ها در زمینه تنظیم بافت و مطالعات پایه کاربردی از جمله طرح های گروه های پژوهشی در این زمینه است.

وی گفت: در زمینه مطالعات بالینی شرکت های زیادی در داخل کشور حضور دارند که در قالب شرکت های دانش بنیان محصولاتی را در این زمینه تولید می کنند که به نوعی موجب خودکفایی در واردات این محصولات شده و به طور طبیعی پس از تولید این محصولات مراحل ایمنی، کیفیت و تأثیر این داروها در مراکز بالینی انجام می پذیرد. این ارزیابی ها سپس در اختیار مراکز ذی صلاح در وزارت بهداشت قرار داده می شود تا بتوان از آنها در زمینه ترمیم زخم و بافت با کیفیت و تایید شده، استفاده کرد.

فاتح افزود: در کنار ارائه خدمات تخصصی در زمینه زخم و ترمیم بافت که منحصر به بخش پژوهش و فن آوری جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران است فعالیت دیگری از جمله در زمینه توسعه و پژوهش و ارتقاء خدمات و محصولات نیز وجود دارد.

وی خدمات دیگر این مرکز را شامل کلینیک فوق تخصصی آلرژی با حضور اساتید آسم و آلرژی و ارائه خدمات به بیماران دارای مشکل تنفسی عنوان کرد و افزود: بیماری حساسیت که با توجه به آلودگی هوا و تغییرات فصلی در کشور وجود دارد به طور تخصصی و فوق تخصصی در این مرکز ارائه می شود.

فاتحی گفت: فعالیت دیگر این مرکز در دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه خدمات عمومی و تخصصی در قالب خدمات درمان در منزل (هوم کر) است که با رویکرد رسیدن به سبک زندگی سالم است.

وی اضافه کرد: میانگین سنی جمعیت ایران در حال افزایش است و این روند با افزایش میانگین شیوع بیماری های غیرواگیر همراه شده است. دیابت و فشارخون از جمله بیماری های غیرواگیر است و قاعدتا نیازها و مراقبت های خاص خود را می طلبد. بسیاری از این بیماران ممکن است نتوانند در مراکز درمانی حضور یابند لذا مجموعه خدمات درمانی در منزل از سوی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیش از 20 سال سابقه به نیازمندان ارائه می شود. هدف این مرکز علاوه بر ارائه خدمات با کیفیت، دریافت کمترین و مناسبترین هزینه از مراجعه کنندگان است. 

فاتح گفت: ارتباط این مرکز با بخش زخم و ترمیم بافت و همچنین زخم های مزمن اعم از زخم بستر یا فشاری با توجه به اینکه امکان تردد این بیماران وجود ندارد، موجب شده تا در این ارتباط کنترل کیفی خدمات به نحو مطلوب به بیمارانی که در منزل حضور دارند، ارائه شود. 

وی افزود: خدمات دیگری که در مرکز جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران به مراجعه کنندگان ارائه می شود شامل خدمات عمومی و تخصصی دندانپزشکی با حضور اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران است. خدمات تخصصی ایمپلنت و ارتودنسی، خدمات تخصصی کودک، درمان ریشه و فک و صورت است که در آینده خدمات در این بخش با رویکرد پژوهشی انجام می شود.
کد مطلب : ۳۹۳۸
نام شما

آدرس ايميل شما