د‌ر همایش سیگار و سیاست‌گذاری سلامت‌محور مطرح شد:

لبنیات و گوشت هر روز گران‌تر؛ دخانیات همچنان ارزان و در دسترس

طی ده سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان مالیات بر سیگار اخذ کرده‌ایم در حالی که مالیات سیگار سالیانه ۱۰ هزار میلیارد تومان محاسبه می شود

14 بهمن 1397 ساعت 13:47


سالم خبر: هزینه ی روزافزون لبنیات و گوشت در حالی موجب شده است که موجودی این اقلام در سبد کالای مصرفی خانواده ها محدود شود که قیمت دخانیات همچنان در پایین ترین سطح خود باقی مانده و روز به روز بر شمار مصرف کنندگان آن افزوده شود.

به گزارش سالم خبر اگر چه براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، مالیات بر دخانیات در تمام کشورها باید تا ۷۰ درصد افزایش یابد تا نتیجه ی آن کاهش مصرف آن شود اما در کشور ما هنوز اقدامات موثر و قانونگذاری ها در این زمینه مسکوت مانده است.

براساس سند ملی پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر ایران متعهد شده است با بکارگیری سیاست ها و برنامه های مختلف تا سال 2025 میزان مصرف دخانیات در کشور را به میزان 30 درصد کاهش دهد اما سیگار و مواد دخانی با حداقل قیمت هنوز در کشور توزیع شده و در دسترس همگان است.

اگر چه قرار است تا سال 1404 رتبه ی یک منطقه را در زمینه ی شاخص های سلامت تصاحب کنیم اما هنوز بنا به دلایل ناگفته نه سیاست گذاری ها و قانون گذاری ها و حتی مقاومت در برابر افزایش مالیات سیگار هیچگونه اراده ای مبنی بر کاهش مصرف دخانیات در کشور مشاهده نمی شود.

ضمن آنکه پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان  برای افزایش مالیات دخانیات به میزان ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت خرده فروشی هنوز از سوی مراجع ذیربط جدی گرفته نشده است.

طی ده سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان مالیات بر سیگار اخذ کرده‌ایم در حالی که مالیات سیگار سالیانه ۱۰ هزار میلیارد تومان محاسبه می شود.

۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه ی از کف رفته

محمدرضا مسجدی، رییس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات د‌ر همایش سیگار و سیاست‌گذاری سلامت‌محور با تاکید بر افزایش مالیات و عوارض خرده فروشی دخانیات در کشور گفت: ۵۴ بیماری و ۲۴ نوع سرطان ارتباط ارتباط مستقیم با استعمال دخانیات د‌ارند و باید هر چه زودتر اقدامات لازم برای پیشگیری از مصرف دخانیات د‌ر کشور انجام شو‌د.

و‌ی ا‌فزود: ۸۰ درصد از مرگ و میرها د‌ر کشور ناشی از بیماری‌های غیرواگیر همچون سکته‌های قلبی و مغزی، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت است که از طریق پنج عامل کنترل مصرف دخانیات، پیشگیری از مصرف الکل، رژیم غذایی مناسب و فعالیت مناسب و مقابله با آلودگی هوا می‌توان با آن مقابله کر‌د.

رییس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ادامه داد: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی راحت‌ترین و سودمندترین راه مقابله با بیماری‌های غیرواگیر از طریق کنترل دخانیات محقق می‌شو‌د که با اجرای کامل قانون جامع کنترل دخانیات مصوب سال ۸۵ می توان به نتایج موثری د‌ر این زمینه دست یابیم.

مسجدی گفت: بر اساس این قانون باید دولت هر سال به میزان ۱۰ درصد مالیات دخانیات ر‌ا افزایش دهد اما نه‌تنها این مسئله محقق نشده بلکه عقب‌گرد جدی د‌ر سال جاری داشته‌ایم.

وی‌ با انتقاد به گرانی لبنیات و گوشت عنوان کرد: قیمت گوشت به ۱۱۰ هزار تومان رسیده و لبنیات گران شده اما مالیات سیگار و قلیان کمتر هم شده است گفت: این مسئله عوارض بسیاری را متوجه جامعه می کند و این مسئله باید مورد توجه دولت مردان قرار گیرد.

رییس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات اظهار داشت: د‌ر صورتی که عوارض بر دخانیات لحاظ شو‌د، ۱۲ هزار میلیارد تومان وارد بودجه کشور خواهد شد و بهانه‌هایی همچون از بین رفتن اشتغال و ایجاد قاچاق د‌ر این موضوع نباید مورد توجه قرار گیرد.

مسجدی به همپوشانی هفته پویش ملی سرطان با همایش سیگار  و سیاستگذاری سلامت  محور گفت: ۱۱۰ هزار بیمار سرطانی د‌ر کشور به صورت سالانه داریم که
یک سوم این تعداد بیمار با کنترل دخانیات کاهش می یابد.

و‌ی گفت: مالیات بر سیگار حداقل باید ۷۰ درصد قیمت خرده فروشی با‌شد د‌ر حالی که این رقم د‌ر کشور ما کمتر از ۲۰ درصد است و در مقایسه با بسیاری از کشورها همچون پاکستان و مصر بسیار پایین است.

افزایش سالیانه مالیات بر دخانیات عقیم مانده است

عبدالرحمان رستمیان معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این همایش با اشاره به اینکه سالانه باید 10 درصد افزایش مالیات برخرده فروشی لحاظ شود، گفت:‌ متاسفانه این مسئله اجرا نشده و شیوع بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر در کشور مرتبط با استعمال دخانیات است.

وی بیان داشت: دخانیات مهمترین عامل ابتلا به سرطان به شمار می‌رود این در حالی است که می‌توان با محدودیت مصرف دخانیات به میزان بسیاری از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری کرد.

معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: سیاست‌گذاری کشور باید در جهت کاهش تقاضا و عرضه سیگار باشد و بر همین اساس لازم است که مالیات و عوارض دخانیات افزایش یابد و درآمد حاصل از آن جهت پیشگیری از بیماری‌ها و موضوعات سلامت محور استفاده شود.

رستمیان گفت:‌ متاسفانه قیمت لبنیات در کشور افزایش یافته اما دخانیات قیمت بسیار پایینی دارد و باید کالاهای آسیب رسان علاوه بر افزایش مالیات کمتر در دسترس مردم نباشد این سیاست در بسیاری از کشورها به کار گرفته شده و در برخی موارد به سمت کشوری عاری از دخانیات پیش رفته‌اند.

وی با اشاره به ضرورت نگاه هوشمندانه دولت و سازمان مدیریت گفت: سالانه باید افزایش 10 درصد از مالیات بر خرده فروشی را لحاظ می‌کردیم اما متاسفانه این مسئله اجرایی نشده است و باید سیاست‌گذاری‌ها سلامت محور باشد.

معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تاثیر استعمال دخانیات در بروز سرطان، پوکی استخوان و مشکلات قلبی عروقی گفت: افزایش مالیات و سیگار بسیار موثر است و این مسئله حتی بیشتر از افزایش تخت‌های بیمارستانی و موضوع شیمی درمانی اهمیت دارد. بنابراین همه باید تلاش کنیم جهت داشتن جامعه‌ای سالم پیش رویم.

پوکی استخوان معضل 50 سال آینده

رستمیان همچنین اظهارداشت: متاسفانه به دلیل مشکلات بودجه‌ای به دانش آموزان شیر داده نمی‌شود و پیامد ناگوار آن پوکی استخوان جامعه در ۵۰ سال آینده است.

معاون اجتماعی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: بر اساس قانون ۷۰ درصد مالیات بر سیگار باید وضع شود، اما متاسفانه به قانون عمل نمی‌کنیم؛ مالیات بر کالا‌های آسیب رسان همچون سیگار مالیات هوشمند محسوب می‌شود و باید این مالیات صرف سلامت دانش آموزان و توسعه فضای فیزیکی مناسب برای ورزش شود.

رستمیان اظهار کرد: امروز در ۴۰ سالگی انقلاب بسیاری از شاخص‌های سلامت رشد کرده است و با سربلندی ۴۰ سالگی انقلاب را جشن می‌گیریم، اما در برخی حوزه‌ها، چون مصرف دخانیات اجازه می‌دهیم برخی به کشور صدمه بزنند.

مالیات بر سیگار در ۱۰ سال گذشته یک بیستم رقم واقعی

وی گفت: من نماینده دوره قبل مجلس بودم متاسفانه روز‌هایی که بحث مالیات بر دخانیات مطرح می‌شد مجلس پر از حرف و حدیث‌های متفرقه بود، بسیاری از کشور‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند که سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۳۰ تبدیل به کشوری عاری از دخانیات شوند، اما متاسفانه ما برنامه‌ریزی خوبی برای این‌کار نکرده‌ایم.

معاون اجتماعی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: باید سبک زندگی را که می‌تواند از دوسوم بیماری‌های غیر واگیر پیشگیری کند اصلاح کنیم، همچنین دسترسی مکانی و فردی را به سیگار کاهش دهیم متاسفانه نوجوانان زیر ۱۸ سال ما به راحتی سیگار تهیه می‌کنند، ما امیدواریم مالیات هوشمندانه به سیگار بالاخره افزایش یابد.

رستمیان ادامه داد: کنوانسیون جهانی مبارزه با دخانیات در ایران نیز تصویب شد و مجلس نیز آن را تصویب کرد اما هنوز به مرحله ی اجرا در نیامده است.
وی تصریح کرد: سیگار مضرات بسیاری برای سلامت افراد دارد و عمر را کوتاه می‌کند و مهمترین عامل ابتلا به سرطان‌هاست؛ در ۱۰ سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان مالیات بر سیگار اخذ کرده‌ایم در حالی که مالیات سیگار سالیانه ۱۰ هزار میلیارد تومان باید اخذ شود.
 
 
 


کد مطلب: 3912

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/3912/لبنیات-گوشت-روز-گران-تر-دخانیات-همچنان-ارزان-دسترس

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com