مشاور وزیر و مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت خبرداد:

کشف و توقیف استنت های قلبی غیر استاندارد و قاچاق در گمرک فرودگاه امام

شرکت متخلف واردکننده این استنت‌ها با وجود پرونده‌ی نه چندان پاک خود در زمینه قاچاق و گرانفروشی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌داده است

13 بهمن 1397 ساعت 14:59


سالم خبر: پس از آگاهی دیرهنگام از واردات 607 هزار و 500 قطعه ایمپلنت و پروتز تقلبی پس از کاشت در گردن و ستون فقرات بیماران این بار مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و درمان خبر از کشف و توقیف استنت های قلبی غیراستاندارد و قاچاق در فرودگاه امام می دهد.

این استنت های غیراستاندارد و قاچاق به ارزش یک میلیون یورو در گمرک فرودگاه امام قبل از ترخیص و ورود به بازار و نصب در قلب بیماران کشف و ضبط شده است اما مشخص نیست که آیا محموله هایی دیگر از این دست که کشف و ضبط نمی شوند چه سرانجامی برایشان رقم می خورد.

اما نکته قابل توجه در کشفیات این چنین اقلام تقلبی که صرفنظر از هزینه‌ی گزاف آن سلامت مردم جامعه را به سخره گرفته است اصرار بر جرم شرکت های متخلف واردکننده ای است که با وجود تخلف های متعدد در سوابق کاری آنها نه تنها به فعالیت خود ادامه داده اند که به رغم کنترل و نظارت های سرسختانه گمرک و اداره کل تجیزات پزشکی بازهم اصرار بر جرم و واردات کالاهای تقلبی کرده اند.

در پرونده دو پزشک اصفهانی که وارد کننده ایمپلنت و پروتزهای تقلبی بودند پروسه ی گزارش مردمی از سال 90 تا محکومیت قطعی و حکم دادگاه آنان تا یک ماه پیش 7 سال به طول انجامید. این در حالیست که شرکت های آنان در سراسر کشور تا سال 94 همچنان فعال و مبادرت به واردات تجهیزات پزشکی می کرده است.

شرکت متخلف وارد کننده ی تجهیزات پزشکی که استنت های قلبی غیراستاندارد را با ارز دولتی وارد و تا گمرک فرودگاه پایتخت به سلامت رسانده است در پرونده ی نه چندان پاک خود سابقه ی قاچاق، گرانفروشی و اظهارات خلاف واقع داشته است که با این وجود به فعالیت خود ادامه می داده است.

رضا مسائلی، مدیراداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و درمان با اشاره به ورود استنت های غیراستاندارد به فرودگاه امام گفت: با هماهنگی بانک مرکزی و بانک عامل ، ضمانت هایی که بابت ارز از شرکت متخلف گرفته شده است با هدف جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال به اجرا گذاشته خواهد شد.

وی از توقیف تجهیزات پزشکی غیر استاندارد وارداتی با ارز دولتی خبر داد و گفت: بدنبال بازدید های مستمر و ادواری کارشناسان تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و همکاری دادسرای جرائم پزشکی، محموله مورد نظر کشف و شخص متخلف دستگیر و تجهیزات پزشکی غیر استاندارد توقیف شد.

مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی در ادامه تصریح کرد: با انجام تحقیقات و بررسی های کارشناسی انجام شده، شرکت مذکور در زمینه تهیه و توزیع تجهیزات غیرمجاز استنت قلبی اقدام نموده که پس از بررسی اسناد و مدارک این شرکت ، مشخص شد که یک میلیون یورو بابت این محموله غیراستاندارد پرداخت کرده است.

مسائلی خاطرنشان کرد: در معیت پلیس آگاهی و با حضور در فرودگاه امام(ره), کالاها قبل از اینکه در بازار توزیع شوند، در گمرک توقیف شد.

وی تاکید کرد: کلیه واردکنندگان تجهیزات پزشکی مکلفند تمامی تجهیزاتی که با ارز دولتی وارد کرده اند در سامانه توزیع تجهیزات پزشکی وارد نمایند و برابر دستورالعمل های ابلاغی نسبت به توزیع اقدام کنند و مادامی که کالا در سامانه اطلاعاتش درج نشود، شرکت بدهی اش به دولت تسویه نخواهد شد.

مسائلی از مدیران فنی شرکت های تولید کننده، تامین کننده و توزیع کننده تجهیزات پزشکی خواست ، بر فرآیند عرضه و توزیع تجهیزات نظارت مستمر و جدی داشته باشند چرا که هرگونه اهمال در این خصوص موجب تهدید سلامت جامعه و اخلال در نظام خدمت‌رسانی و سلامت کشور می شود.
 


کد مطلب: 3898

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/3898/کشف-توقیف-استنت-های-قلبی-غیر-استاندارد-قاچاق-گمرک-فرودگاه-امام

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com