۰
تسهیل  تجارت دارو و غذا با راه اندازی سیستم پرداخت مالی اروپا instex

مقامات امریکایی: instex نمی‌تواند تحریم های مالی و اقتصادی امریکا علیه ایران را کاهش دهد

رسانه های امریکایی این سیاست اروپا را به عنوان نمایشی بزرگ از مخالفت اروپا با سیاستهای ترامپ معرفی کردند
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۳۸۸۴
مقامات امریکایی: instex نمی‌تواند تحریم های مالی و اقتصادی امریکا علیه ایران را کاهش دهد
سالم خبر: پس از ماه ها انتظار سیستم پرداخت مالی اروپا instex به طوررسمی راه اندازی شد. این سیستم توسط سه کشور بزرگ اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا ثبت شده است و تمامی ۲۸ کشورعضو اتحادیه اروپا به طور رسمی آن را تایید و امادگی خود را برای استفاده از نظام مالی برای تجارت با ایران اعلام کردند.

اگر چه رسانه های امریکایی این سیاست اروپا را به عنوان نمایشی بزرگ از مخالفت اروپا با سیاستهای ترامپ معرفی کردند.

به گزارش سالم خبر، وزیراقتصاد کشور فرانسه در مورد این سیستم پرداخت مالی گفت: هدف اصلی و اولیه برای ایجاد این سیستم مالی، تداوم تجارت قانونی با ایران به خصوص در زمینه دارو و غذا است . کمبود دارو و غذا  تحت تاثیر فشارهای مالی و بانکی امریکا می تواند سلامت مردم ایران را به نطر بیاندازد و ما در نظر داریم با این طرح مانع
از آسیب رسیدن به مردم این کشور شویم.

از سوی دیگر این سیستم مالی برای تجارت تمامی کشورهای  اروپایی و غیر اروپایی با ایران قابل استفاده است و تا زمانی که تجارت در زمینه  کالاهای قانونی باشد، این سازو کار مالی کارآیی دارد.

باید در نظر داشت تا  اجرایی شدن کامل طرح و تاثیر گذاری آن در اقتصاد ایران چند گام دیگر باید برداشته شود. اما این طرح مخالفان سرسختی هم دارد.

به عنوان مثال مقامات امریکا پس از انتشار خبر راه اندازی این طرح به طور رسمی اعلام کردند که طرح پیشنهادی اروپا نمی تواند تاثیر منفی تحریم های مالی و اقتصادی امریکا روی ایران را کاهش دهد. از سوی دیگر تحریم های امریکا شامل غذا و دارو نمی شود و هر شرکتی می تواند داروهای مورد نیاز ایران را به این کشور صادر کند یا مواد غذایی مورد  نیاز مردم را وارد بازار
ایران بکند.

باید در نظر داشت که تحریم بانکی که امریکا علیه ایران وضع کرده است و امکان انتقال پول را از ایران گرفته است اصلی ترین و مهمترین مانع در تجارت انواع کالاها از جمله غذا و دارو است. امریکا باز هم تهدید کرد هر کشوری که با ایران تعامل تجاری داشته باشد،  تحریم خواهد شد و از همکاری با اقتصاد امریکا منع می شود.

رسانه های امریکایی قبل از راه اندازی این سیستم پرداخت به نفع ایران اگر چه علیه اروپا به طور مداوم تاخته بودند اما با راه اندازی آن این سیاست اروپا را به عنوان نمایش بزرگ آنان علیه ترامپ اعلام کردند.

به طوری که نیویورک تایمزدر این باره نوشت: اروپا می خواهد ایران را از منافع  برجام بهره مند کند تا ایران در توافق هسته ای بماند . ایران می تواند تجارت قانونی و ضروری خود را با تمامی دنیا داشته باشد و تنها
از کانال مالی اروپا استفاده کند. مشاهده این وضعیت  می تواند این مساله را در اذهان  ایجاد کند که همبستگی سیاسی و اقتصادی اروپا و امریکا کمرنگ شده است  که تنها به دلیل سیاستهای دولت ترامپ است. این رسانه همچنین نوشت که ما نشانه های تضعیف این همبستگی را در پیشنهاد طرح ایجاد ناتوی اروپایی هم دیدیم و حال سخن از سازو کار مالی تازه اروپایی است.  امریکا در حال از دست دادن قدرت خود در فضای اقتصادی و سیاسی دنیا است و دیگر فشارهای تحریمی نمی‌تواند کشورها را به همراه شدن با سیاستهای دولت وادار کند.

مقامات کشور، ایجاد این سازو کار مالی در اروپا را نخستین گام اروپا در پایبندی به تعهداتش در قبال برخورداری ایران از منافع برجام دانستند و تاکید کردند که تا اجرای کامل آن چندین گام دیگر باید برداشته شود.
 
 
کد مطلب : ۳۸۸۴
نام شما

آدرس ايميل شما