گرما درمانی روشی نوین در درمان سرطان

10 بهمن 1397 ساعت 14:27


استاد گروه مهندسی و فیزیک پزشکی با اشاره به روش درمانی نوین سرطان هایپرترمیا (گرما درمانی) اظهار داشت: این روش فرآیندی شامل افزایش دمای بافت‌های حاوی تومور معمولاً تا بیش از ۴۲ سانتی‌گراد‌ است که هدف آن از بین بردن سلول‌های سرطانی است و به‌طورمعمول با سایر روش‌های درمان سرطان مثل پرتودرمانی و شیمی‌درمانی همراه می‌شود.

هاشم رفیعی تبار استاد گروه مهندسی و فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، با اشاره به شناسایی بیش از ۲۰۰ نوع سرطان در سراسر دنیا گفت: در درمان‌های بیشتر سرطان‌ها از ترکیب روش‌های پرتودرمانی و شیمی‌درمانی استفاده می‌شود که این روش‌ها فوق‌العاده دردناک، خطرناک و گران‌قیمت هستند.
 
پایه‌گذار علوم نانو فناوری در ایران گفت: در درمان با شیوه شیمی‌درمانی و یا پرتودرمانی تمامی سلول‌ها، حتی سلول‌های سالم مجاور بافت آسیب‌دیده موردحمله قرار می‌گیرند و هم اکنون نیز درمان انواع سرطان‌ها با روش‌هایی همانند شیمی‌درمانی، پرتودرمانی  یا جراحی انجام می‌شود که تنها برای برخی تومورها جواب می‌دهد.
 
 رفیعی تباربا اشاره به کاربرد فناوری نانو در پزشکی، به روش گرمادرمانی در درمان سرطان اشاره کرد و ادامه داد: «هایپرترمیا» به صورت کلی به معنای افزایش دمای بدن به بیش از میزان طبیعی آن است؛  دمای طبیعی سلول‌های بدن ۳۷ درجه است، چنانچه دمای این سلول‌ها را ۸ درجه افزایش دهیم، سلول‌های سرطانی دچار خود مرگی می‌شوند.
 
استاد گروه مهندسی و فیزیک پزشکی در مورد روش «هایپرترمیا» (گرما درمانی) توضیح داد: در این روش نانو ذرات به تومورهای سرطانی تزریق می‌شود و اشعه لیزر با توان پایین به ناحیه موردنظر بدون آسیب زدن به سلول‌های سالم و باهدف مرگ  سلول‌های سرطانی  تابانده می‌شود و از آنجا که درون تمامی سلول‌های سرطانی پروتئین‌های وجود دارد با روش مذکور عملکردشان مختل خواهد شد.
 
به گفته پروفسور رفیعی تبار درروش درمان «هایپرترمیا»، گردش خون در تومورهای سرطانی افزایش می‌یابد و در نتیجه آن میزان اکسیژن خون نیز در بافت سرطانی بیشتر می‌شود، در مرحله آخر این پرتو ضمن ایجاد گرما به مرکز تومور می‌رسد و نکته اساسی اینجاست که این گرما به‌طور یکنواخت تمامی بافت تومور را دربرمی گیرد.
 
استاد گروه مهندسی و فیزیک پزشکی خاطرنشان ساخت: به‌طورکلی نانو ذرات فلزی و نانو ذرات مغناطیسی از مهم‌ترین نانو ذرات مورد استفاده در «هایپرترمیا» هستند که  در روش درمان سرطان با گرما، ذرات با توانایی تجمع اختصاصی در بافت تومور، توزیع در تمام نواحی تومور و همچنین توانایی ایجاد گرمای بیشتر، درمان مؤثرتری را نوید می‎دهند.
 
وی گفت: همچنین «هایپرترمیا» روش درمانی مکمل است، یعنی روشی است که در کنار روش پرتودرمانی و شیمی‌درمانی به کار می‌رود و آورده این روش به این شکل است که به‌طور اختصاصی سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد و به دلیل تولید گرما جذب دارو را نیز بالا می‌برد.
 
پروفسور رفیعی تبار روش گرما درمانی را در درمان سرطان سینه، روشی بسیار کارآمد دانست و گفت: پروژه پژوهشی شناخت زودهنگام عارضه سرطان با روش‌های نانوفنّاوری به روش گرمادرمانی در حال انجام است.
 


کد مطلب: 3880

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/3880/گرما-درمانی-روشی-نوین-درمان-سرطان

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com