۰
دبیر همایش دریچه‌ای به سلامت فردای ایران:

جنین های آینده در مقابل برخی بیماری ها مقاوم می شوند

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۳۸۳۸
جنین های آینده در مقابل برخی بیماری ها مقاوم می شوند
سالم خبر: دبیر همایش دریچه‌ای به سلامت فردای ایران با اشاره به اینکه در آینده چهره بیماری‌ها، وضعیت بیماری و روش‌های درمانی متفاوت می‌شود، گفت: با اتفاقات جدید استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه بیماری‌ها، وضعیت بیماری و روش‌های درمانی در آینده ای نه چندان دور جنین‌های آینده را می‌توان در برابر بیماری‌هایی همچون فشار خون، مشکلات قلبی، دیابت، آلزایمر، مشکلات عفونی و تنفسی و ....مقاوم کرد.

به گزارش سالم خبر، علی دباغ استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در همایش دریچه ای به سلامت فردای ایران با رویکرد الگوی اسلامی- ایرانی افزود: اگرچه این مسئله در حال حاضر در حد فرضیه است اما به نظر می‌رسد که در آینده بسیاری از این مسائل به واقعیت بپیوندد کمااینکه طی یک ماه گذشته یک دانشمند چینی ابداعی مطرح کرد که جنین در رحم توانسته بود در برابر ویروس HIV مقاومت کرده و مبتلا نشود.

وی همچنین گفت: نظام سلامت یک نظام چند بعدی است که موضوعات مختلفی همچون اقتصاد، فرهنگ، فناوری‌های نوین و ابعاد بین الملل و ... در آن موثر است و پیش بینی می‌شود در آینده، چهره نظام سلامت دنیا تغییرات شگرفی را داشته باشد.

دباغ در پنل آموزش و پژوهش در ایران و جهان طی 50 سال آینده با بیان این مطلب افزود: آموزش و پژوهش به ما یاد می‌دهد که با توجه به تغییرات علم روز، برای موفقیت فراتر از امروز را ببینیم و نگاه رو به فردا داشته باشیم.

 وی نظام سلامت را یک نظام چند بعدی اعلام کرد و گفت: اقتصاد، فرهنگ، فناوری‌های نوین و ابعاد بین الملل و ... در این نظام تاثیرگذار است. چون که پیشرفت علم بسیار پرسرعت بوده است و در چند سال آینده اتفاقات جدیدی با استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه چهره بیماری‌ها،
وضعیت بیماری و روش‌های درمانی متفاوت حاصل می‌شود و چهره نظام سلامت دنیا تغییرات شگرفی را داشته باشد.

ضررها و منافع سالمندی ایران

 وی آینده پژوهی را سناریویی مبتنی بر دانش بشری با در نظر گرفتن پیشرفت هایی دانست که می‌توان آن را تحلیل کرد و ظرفیت‌های آن را مورد استفاده قرار داد.

 دبیر همایش دریچه‌ای به سلامت فردای ایران با بیان اینکه کشور ما به سمت سالمندی پیش می‌رود، گفت: این مساله ضررها و منافعی را به همراه دارد که می‌توان با شناخت روند پیشرفت علم ضررها را به فرصت تبدیل کرد که این مساله از طریق شناخت پیشران های اقتصادی، بوم شناختی و مولفه‌های اجتماعی و فرهنگی است.

دباغ به نقش مهم امیرکبیر در آینده پژوهی کاربردی اشاره کرد و افزود: امیرکبیر ٢٠٠ سال پیش این کار مهم را در ایران انجام داد و اکنون نه تنها در زمینه نظام سلامت که در همه زمینه‌ها باید آثار پروژه‌ها در آینده مد نظر باشد. ایران با الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت جزو 5 کشور برتر جهان می‌شود.

هنوز تا رسیدن به هدف فاصله داریم

وی افزود: در حال حاضر دغدغه‌ای که سلامت جهان را تهدید می‌کند تغییرات وضعیت بیماری‌ها، نوع بیماری و تغییر الگوی زندگی‌ها است. بنابراین باید تلاش کنیم بهترین الگوی زندگی را بر اساس فناوری‌ها مورد استفاده قرار دهیم که بهره‌مندی از پیشرفت‌های سلولی مولکولی از جمله این موارد است.

 دبیر همایش دریچه‌ای به سلامت فردای ایران گفت: جایگاه ایران در نظام علمی دنیا بسیار خوب است و در بیشتر شاخص‌ها در منطقه نیز سرآمد هستیم. اما هنوز تا رسیدن به هدف فاصله داریم.

دباغ تصریح کرد: الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت که ابلاغ مقام معظم رهبری است موجب می‌شود ایران طی 50
سال آینده جزو 5 کشور برتر جهان شود و تلاش می‌کنیم از طریق آینده پژوهی اقدامات مناسب را در این زمینه انجام دهیم.

وی گفت: آینده نگری و پژوهش به ما یاد می‌دهد که با توجه به تغییرات علم روز، برای موفقیت فراتر از امروز را ببینیم و نگاه رو به فردا داشته باشیم.
دباغ ادامه داد: در چند سال آینده اتفاقات جدیدی با استفاده از فناوری‌های نوین در چهره بیماری‌ها، وضعیت بیماری ها و روش‌های درمانی متفاوت، رخ خواهد داد.

وی به افزایش سرعت رشد تکنولوژی طی ۵۰ سال آینده اشاره کرد و گفت:  ایران در آینده ای نزدیک در مسیر تولید علم و رشد تکنولوژی از جمله کشور‌های پیشرو در حوزه‌های مختلف علمی است.

 دبیر همایش دریچه‌ای به سلامت فردای ایران افزود: شیب تکنولوژی در همه علوم به خصوص حوزه سلامت افزایش پیدا می‌کند به طوری که ما در ۵۰ سال آینده در یک نقطه عطف علمی قرار می‌گیریم و سهم سلامت از جی پی جی به ۴۰ تا ۵۰ درصد می‌رسد.

دباغ گفت: با پیشرفت علم و تکنولوژی علوم پزشکی بیمارستان های کشور از پیشرفت قابل توجهی برخوردار می‌شوند.

گسترش فرهنگ آینده نگری با نظام سلامت

وی ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف گسترش فرهنگ آینده نگری و ترسیم آینده از طریق نظام سلامت است که در این خصوص باید محتوا‌های علمی را تعریف کرد. آینده نگری موجب شده که تهدید‌ها به فرصت تبدیل شوند و این کار در شرایطی محقق می‌شود که اصول علمی را با سعی و تلاش بیشتر رعایت کنیم.

دباغ گفت: کشور چین با سعی و تلاش دو چندان تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده است و کالا‌های خود را در آن سوی دنیا یعنی در کشور آمریکا وارد بازار کرده است.
 
                      
 
 
کد مطلب : ۳۸۳۸
نام شما

آدرس ايميل شما