عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح کرد

اخلاق پزشکی با منافع بیمار گره خورده است

مراقب باشیم از توانمندی‌های خود منحرف نشویم و به سمت مسیرهایی نرویم که با اهداف درمان سنخیت ندارد

8 بهمن 1397 ساعت 9:10


سالم خبر: عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد: در حرفه پزشکی، اصل بر منافع بیمار است و نباید اجازه دهیم منفعت بیمار در معرض خطر قرار بگیرد. چون که نگاه ناظر بیرونی نسبت به پزشک و پزشکی دچار خدشه می شود.

به گزارش سالم خبر، علیرضا پارساپور در همایش دریچه ای به سلامت فردای ایران با رویکرد الگوی اسلامی – ایرانی درباره سلامت، اخلاق و مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت،گفت: چالش های پیش روی اخلاق پزشکی، در موضوعات و مباحث مختلفی قابل طرح است. به عنوان مثال، در موضوع پیوند عضو از دهنده زنده، اگر نمی‌خواهیم وارد چالش شویم، باید فکری شود. در غیر این صورت، جامعه دچار چالش جدی خواهد شد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: ما باید تعریف دقیق از اهداف درمان داشته باشیم، چون در غیر این صورت نمی توانیم در قبال فرصت های جدید، کاری پیش ببریم و مراقب باشیم از توانمندی خود منحرف نشویم و به سمت مسیرهایی نرویم که با اهداف درمان سنخیت ندارد. 

پارساپور درخصوص روند تدوین فعالیت‌های برنامه راهبردی اخلاق پزشکی توضیح داد و گفت: نخستین برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور در سال 81 تدوین شد و پس از سال ها این برنامه  مورد بازنگری مجدد قرار گرفت و کلیات آن به تصویب شورای عالی اخلاق رسید.

وی افزود: تدوین درس‌نامه جامع اخلاقی برای دوره‌های پزشکی عمومی، پرستاری، دستیاران بالینی، دندانپزشکی، داروسازی، پیراپزشکی و نیز راه‌اندازی دوره فلوشیپ اخلاق پزشکی با گرایش‌های اخلاق بالینی، اخلاق در پژوهش و آموزش و... از جمله اقداماتی است که در برنامه موردتوجه قرارگرفته است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به بررسي طرح هاي تحقيقاتي علوم پزشكي از جهت ملاحظات شرعي، حقوقي و اخلاق اشاره کرد و گفت: رضايت آزمودني، رعايت حقوق آزمودني، حفظ آزمودني از خطرات احتمالي تحقيق، رعايت رازداري، مراعات حقوق همكاران، استفاده صحيح از اطلاعات، حفظ ارزشهاي اسلامي در انتخاب موضوع و روند انجام تحقيق و ... از موارد اخلاق پزشکی است.

اخلاق پزشکی باید براساس تعیین اولویت های مخاطبان باشد

پارساپور ادامه داد: اخلاق پزشكي در كشور بايد با توجه به نيازها، انتظارات مخاطبان، جهت گيري هاي اجتماعي و بر اساس تعيين اولويت هاي آن ها باشد.

وی گفت: ايجاد يك رويكرد علمي به مباحث و چالش هاي اخلاق پزشكي در سطح ملي بر اساس نظر انديشمندان اين حوزه و تلاش در جهت پاسخ به هر يك از موضوعات با توجه به اولويت كشوري است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ده اولويت اول اخلاق پزشكي در كشور را شامل حقوق بيماران، رابطه پزشك و بيمار، عدالت در توزيع منابع سلامت، اتونومي و رضايت آگاهانه، رابطه مالي پزشك و بيمار، كميته هاي اخلاق بيمارستاني، ملاحظات اخلاقي در سلامت عمومي، تقويت و ظرفيت سازي در آموزش اخلاق پزشكي، ملاحظات اخلاقي در آموزش پزشكي و موضوع اخلاق در پژوهش هاي پزشكي دانست.

پارساپور اخلاق پزشکی‌ را مجموعه‌ای از ارزش ها دانست و بیان داشت: در این تعریف، کمک به بیمار به دور از هر گونه قضاوت ، و به دور از دیدگاه جنسی‌، دینی، رنگ پوست و قومی اولویت نخست یک پزشک است.

وی افزود: دانش پزشکی و رابطه ما بین پزشک و بیمار آن چنان مهم بوده که همواره در تاریخ، دستخوش تغییرات شگرف بوده است، چون که در میزان اطلاعات بین بیمار و پزشک، تعادلی برقرار نیست و به گونه‌ای یک طرفه، به سود پزشک است.
 
 
 


کد مطلب: 3837

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/3837/اخلاق-پزشکی-منافع-بیمار-گره-خورده

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com