خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی با مصرف بی رویه نمک

7 بهمن 1397 ساعت 15:25


سالم خبر : میرمیران سرپرست مرکز تحقیقات تغذیه در بیماری‌های غدد درون‌ریز پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مصرف زیاد نمک ۶۴ درصد خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی را افزایش می‌دهد.

 پروین میرمیران ضمن ارائه گزارشی اجمالی از فعالیت‌های مرکز تحقیقات تغذیه در بیماری‌های غدد درون‌ریز پژوهشکده غدد دانشگاه به ایرنا گفت : طبق بررسی‌های این مرکز تحقیقات مصرف روزانه املاحی نظیر پتاسیم که در سبزی‌ها و میوه‌جات بیشتر وجود دارند، سبب پیشگیری از ابتلا به اختلالات کلیوی می‌شود.
 
افزایش ۶۴ درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی با مصرف زیاد نمک
 
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه با اشاره به نقش مصرف بیش‌ازحد نمک در افزایش بروز بیماری‌های مزمن کلیوی خاطرنشان کرد: مصرف زیاد نمک می‌تواند ۶۴ درصد خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی را افزایش دهد.
 
دکتر میرمیران میزان مجاز مصرف روزانه سدیم را ۲۳۰۰ میلی‌گرم اعلام کرد و گفت: مصرف بیشتر این ماده خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی را افزایش می‌دهد. باید توجه داشت که مقدار نمکی که در غذاها به‌صورت طبیعی وجود دارد برای بدن کافی بوده و مصرف بیشتر آن برای بدن ضرر دارد.
 
مصرف ویتامین‌های C ، Eبه همراه منیزیوم خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی را ۶۰ درصد کاهش می‌دهد
 
وی با ذکر این مطلب که ویتامین‌ها خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند و بر عملکرد کلیه‌ها تأثیر مثبتی دارند یادآور شد که آنتی‌اکسیدان‌ها بیشتر در سبزی‌ها و میوه‌ها وجود دارند. مصرف ویتامین‌های C ، Eبه همراه منیزیوم خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی را ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.
 
فعالیت‌های پژوهشی مرکز تحقیقات تغذیه در بیماریهای غدد درون‌ریز
 
رییس مرکز تحقیقات تغذیه در بیماری‌های غدد درون‌ریز پژوهشکده غدد در ادامه به طراحی و اجرای مطالعات اپیدمیولوژیک در قالب مطالعه کوهورت قند و لیپید تهران اشاره کرد که به‌منظور بررسی وضعیت تغذیه‌ای، ارتباط دریافت‌ها و الگوهای غذایی با بیماریهای مربوط به غدد درون‌ریزمانند دیابت، سندرم متابولیک، اختلالات چربی‌های خون، فنوتیپ های چاقی، پرفشاری خون، بیماریهای مزمن کلیوی و بیماریهای قلبی عروقی  توسط این مرکز تحقیقات انجام شده و نتایج بسیار خوبی نیز از آن حاصل‌شده است.
 
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه بررسی روایی و پایایی ابزارهای بررسی وضعیت تغذیه‌ای و مداخلات کار آزمایی بالینی در مورد تغذیه سالم، غذاهای فرا ویژه (مانند روغن هسته انار، جوانه عدس، ارده، آب‌زرشک، پودر جوانه بروکلی، شیر شتر ، دارچین و پودر چغندرقند) را از دیگر اقدامات این مرکز تحقیقات برشمرد.
 
به گفته وی مداخلات مکمل‌های تغذیه‌ای نظیر ویتامین Dو ید، الگوهای تغذیه‌ای مانند الگوی DASH(الگوی تغذیه‌ای برای کاهش فشارخون) برای پیشگیری یا کاهش عوامل خطر قلبی عروقی، مطالعات سلولی مولکولی در مورد ارتباط عوامل تغذیه‌ای با بیان ژن‌های مرتبط با ترشح هورمون‌های چاقی، ارتباط متقابل عوامل تغذیه‌ای با پلی مورفیسم ها در ارتباط با چاقی یا سندرم متابولیک برخی دیگر از اقدامات پژوهشی این مرکز در سال‌های اخیر است.
 
برنامه‌های آتی
 
دکتر میرمیران به ایرنا گفت : گسترش همکاری‌های ملی و بین‌المللی، افزایش ظرفیت‌های پذیرش دانشجوی دکترای پژوهشی، پسادکتری، جذب گرنت های ملی و بین‌المللی و ایجاد اولویت‌های تحقیقاتی برمبنای نیازهای جامعه را از مهم‌ترین برنامه‌های آتی این مرکز تحقیقاتی عنوان کرد.
 
 

 

 


کد مطلب: 3833

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/3833/خطر-ابتلا-بیماری-های-مزمن-کلیوی-مصرف-بی-رویه-نمک

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com