۰
معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان:

سهم 32 درصدی سرطان پستان از کل سرطان های شایع در کشور

سرطان پروستات به میزان 17 درصد در جایگاه  دومین سرطان در کشور قرار گرفته است
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب : ۳۸۳۱
سهم 32 درصدی سرطان پستان از کل سرطان های شایع در کشور
سالم خبر: سرطان پستان اگرچه اکثر اوقات زنان را نشان گرفته است اما با ابتلای مردان و زنان به این سرطان جایگاه سرطان پستان در کشور جایگاه نخست قرار گرفته است.

به گزارش سالم خبر به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان در مراسم افتتاح 75 مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان با بیان این مطلب عنوان کرد که سرطان پستان در جایگاه نخست سرطان های شایع در کشور ایستاده است. سرطان‌های پروستات، پوست، معده و روده ی بزرگ پس ازآن در رتبه های دوم تا پنجم گوی سبقت را در ابتلای جامعه‌ی ایرانی به سرطان از یکدیگر ربوده اند.

رییسی درباره برنامه های مدیریت سرطان گفت: فرآیندهای اصلی برنامه های مدیریت سرطان پیشگیری، تشخیص زودبهنگام، تشخیص و درمان و مراقبت های حمایتی و تسکینی است  که با حمایت های مردم و NGO ها انجام شده است.

وی در ادامه ترتیب بروز سرطان در زنان در کشور را سرطان پستان، روده بزرگ، پوست، معده و تیروئید اعلام کرد و افزود: ترتیب بروز سرطان در مردان سرطان های معده، پوست، پروستات، روده بزرگ و مثانه است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان داشت:
32 درصد از سرطان های کشور اختصاص به سرطان پستان در هر دو جنس دارد ضمن آنکه سرطان پروستات به میزان 17 درصد در جایگاه  دومین سرطان در کشور قرار گرفته است .سرطان پوست سومین،سرطان معده چهارمین و سرطان روده بزرگ به عنوان پنجمین سرطان در کشور است.

رییسی رویکرد اصلی وزارت بهداشت در مواجهه با بیماری سرطان را پیشگیری دانست و گفت: سرطان های اصلی در کشور پستان، دهانه رحم(HPV) و روده بزرگ است که با راه اندازی غربالگری های بالینی و مراکز پایلوت در استان های مراغه، استان مرکزی و شهررضا به پیشگیری از سرطان های شایع پرداخته ایم.

وی درباره تست FIT در راستای سرطان روده بزرگ تصریح کرد: این تست در کشور با تولید داخل با قیمت 1500 تومان که قیمت آن حدود یک هفتم یک یورو است در مراکز تشخیص زودهنگام سرطان انجام می شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره ثبت سرطان ها در کشور اظهارداشت: هدف ما ثبت سرطان نیست بلکه به دنبال مدیریت و پیشگیری و مبارزه با سرطان در کشور هستیم. قانون ثبت سرطان ها در سال 1360 اجباری شد و توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

خدمات درمان سرطان
براساس استاندارد ملی ارائه می شود


در ادامه‌ی این مراسم قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای اولین بار در کشور برای داروهای پر هزینه سرطان در سال گذشته استاندارد ‏خدمت ابلاغ شد. این راهنماهای بالینی به بیمه‌ها، نظام پزشکی و پزشکی قانونی ابلاغ و منجر به ذخیره منابع برای بیمه‌ها شد.

وی ‏افزود: این راهنماهای بالینی برای سرطان‌های معده، روده بزرگ، ریه، پستان و رادیوتراپی حین جراحی نوشته و ابلاغ شده است.‏

معاون درمان وزارت بهداشت بیان داشت: از آغاز طرح تحول سلامت، بسته‌های حمایتی برای حمایت از بیماران مبتلا به سرطان ‏شروع شد. همچنین بخشی از هزینه‌ها تامین شده است. در عین حال کارهای زیربنایی و ساخت مراکز مختلف نیز انجام شد. با توجه به ‏سیمای سرطان در جهان، مراکز تشخیص زودهنگام سرطان در دنیا توسعه یافتند.

وی گفت: طی سال‌های اخیر در کشور ما نیز استانداردسازی ‏خدمات و مدیریت منابع، توسعه شبکه ارائه خدمات در سه حوزه ، توسعه نیروی انسانی، توسعه نظام اطلاعاتی و ثبت سرطان انجام ‏شده است.‏

جان
بابایی گفت: همچنین مدیریت خدمات شیمی درمانی نیز در کشور انجام شده است. به برخی مراکز که استانداردهای لازم را ‏نداشتند، مجوز این کار داده نشده است. در حال حاضر تمام مراکز خدمات سرطان کد شناسه دارند. برای مدیریت خدمات شیمی ‏درمانی نیز دستورالعملی ابلاغ شد و در حال اجرا است.‏

معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: مراکز مراقبت‌های حمایتی و تسکینی نیز در حال فعالیت هستند و خدمات سرپایی در مراکز ‏سرطان، خدمات در منزل و خدمات بستری در این مراکز ارائه می‌شود. یکی از برنامه‌های سال آینده وزارت بهداشت در زمینه سرطان مربوط به ‏طب تسکینی است.‏

وی درباره مدیریت نظام اطلاعات برای سرطان بیان کرد: ایجاد این سامانه بیش از دو سال طول کشید و اولین پرونده الکترونیک واقعی ‏بیماران مبتلا به سرطان است. در این سامانه هم اطلاعات برخط پاتولوژی و هم ثبت الکترونیک نسخ و خدمات وجود دارد. همچنین ‏دریافت کد تشخیص بیمار بر اساس نظر پزشک درمانگر و وابستگی پوشش بیمه‌ای خدمات از سامانه در این نظام ‏اطلاعاتی انجام می‌شود.‏


 
 
کد مطلب : ۳۸۳۱
نام شما

آدرس ايميل شما