۰

واکسن HPV به پروتکل واکسیناسیون کشور اضافه می شود

طرح تحول سلامت نه با تغییر وزیرکه با تغییر رییس‌جمهوری نیز نباید گزندی ببیند
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب : ۳۸۳۰
واکسن HPV به پروتکل واکسیناسیون کشور اضافه می شود
سالم خبر : امروز 75 مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام با حضور سرپرست وزارت بهداشت و درمان و برخی معاونان او و معصومه ابتکار رییس مرکز زنان ریاست جمهوری افتتاح شد. سیاست نظام بهداشت و سلامت با تاکید سرپرست وزارت بهداشت و درمان بر پیشگیری و تشخیص زودهنگام و فرهنگ سازی در این زمینه قرار است بر این پایه نهاده شود.

به گزارش سالم خبر، سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت و درمان در این مراسم از موضوع پرحاشیه ای در کشور سخن و در این باره تکلیف این وزارت را روشن کرد.

وی اعلام کرد که به زودی واکسن ‏HPV‏ به پروتکل واکسیناسیون کشور وارد می‌شود و به دنبال تولید این واکسن در داخل هستیم. واکسیناسیون ‏علیه بیماری‌های آنکوژن در کنار تغییر سبک زندگی بسیار اهمیت دارد.‏
 
اگر چه در سالی که گذشت واکسن HPV برای مصونیت در برابر ویروس پاپیلوم انسانی و پیشگیری از تبخال دستگاه تناسلی و سرطان دهانه رحم در زنان به ویژه دختران بسیار حاشیه ساز شد و تا آنجا پیش رفت که باید ها و نبایدهای این واکسن وارد جناح بندی های سیاسی نیز شد اما نمکی بر لزوم واکسیناسیون همگانی در این مورد تاکید کرد.

نمکی در مراسم افتتاح 75 مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان افزود: ‏برای پیشگیری از سرطان، اولین گام آموزش است. ورزش همگانی، تغذیه سالم و کاهش اضطراب در پیشگیری از سرطان موثر ‏است. 

سرپرست وزارت بهداشت گفت: یکی از مشکلات حال حاضر در نظام سلامت، سرطان‌ها است. افزایش بار بیماری‌ها ‏تلنبار ندیدن‌های دیروز ما است. یعنی اگر دیروز، امروز را پیش بینی می‌کردیم به سیاه چاله بسیاری از مشکلات نمی‌افتادیم و یکی از ‏مشکلات سرطان‌ها است.‏

سرپرست وزارت بهداشت با اشاره به افزایش بیماری های غیر واگیر گفت: طوفان بیماری های غیر واگیر ما را به شدت گرفتار
می کند.
 
وی به پوشش صد درصدی واکسیناسیون در کشور اشاره و تصریح کرد: امروزه ما به هیچ خدمتی در خارج از مرزها نیاز نداریم ضمن آنکه در عرصه سلامت دستاوردهای به مراتب گران سنگ تر از بقیه عرصه ها داشته ایم.

سرپرست وزارت بهداشت به طرح تحول سلامت به عنوان یک گام جدید برای حمایت از هزینه های درمانی فرودستان جامعه اشاره کرد و گفت: ما باید با استقرار نظام ارجاع، پزشکی خانواده، راهنماهای بالینی و پرونده الکترونیکی سلامت و همچنین اصلاح نظام پرداخت ها بتوانیم طرح تحول سلامت را با قوت ادامه دهیم به طوری که نه تنها با تغییر وزیر بلکه با تغییر رئیس جمهور هم اجرای آن متوقف نشود.

نمکی در ادامه به هزینه های بیماری های غیرواگیر اشاره کرد و گفت: هزینه یک دوره شیمی درمانی در ارزان ترین شرایط معادل هزینه واکسیناسیون یک شهرک یا روستای بزرگ است.

نمکی به امر آموزش به عنوان اولین گام در پیشگیری از سرطان ها اشاره و تصریح کرد: باید برای تغییر شیوه زندگی و همچنین تغییر در رژیم های غذایی نادرست، اقدامات قابل توجهی در زمینه آموزش مردم انجام داد.

وی با مخاطب قراردادن رسانه ملی گفت: ما بارها از صدا و سیما خواسته ایم جو اجتماعی را شادتر نشان دهد زیرا مشخص شده که استرس، ام الامراض سرطان زایی است.

نقش خیرین سلامت در پیشگیری از سرطان

سرپرست وزارت بهداشت گفت: نقش خیرین سلامت و نیروهای مردمی نیز در حوزه پیشگیری از سرطان اهمیت دارد. باید زمینه و ‏فضا را برای سپردن کار به مردم باز کرد. مراکز متعددی در کشور توسط خیرین شکل گرفته که به مردم خدمات مختلف ارائه می‌کند. ‏باید این مراکز تشویق شوند تا در کنار دولت برای کاهش دردهای مبتلایان به سرطان کمک کنند.‏

‏عرصه سلامت طی 40 سال اخیر از سایر عرصه‌ها موفق‌تر بوده است

سرپرست وزارت بهداشت اظهار
داشت: قبل از انقلاب اسلامی، از هر هزار کودک، حدود ‍130 کودک به یک ماهگی نمی‌رسیدند و ‏خانواده‌ها 120 کودک را قبل از یک سالگی از دست می‌دادند. همچنین از هر 100هزار زن باردار، حدود 245 زن به علت ‏عوارض بارداری و زایمان تلف می‌شدند. 

نمکی گفت: تعداد پزشکان که مجموعی از پزشکان ایرانی و خارجی بودند در آن زمان حدود 14 هزار ‏و 700 نفر و پوشش واکسیناسیون 30 درصد بود. در آن زمان فقط 600 تا 610 دانشجوی پزشکی داشتیم. امروزه در همه ‏شاخص‌ها به کمتر از یک دهم مرگ و میر رسیدیم و توانستیم سال‌ها پیش در 23 کشور مدیترانه رتبه اول را به دست بیاوریم.‏

وی ادامه داد: امروزه تعداد دانشجویان پزشکی حداقل به بالای 6 هزار نفر رسیده و حدود 140 هزار پزشک ماهر و تربیت شده با ‏ساختار مدرن کشور داریم. پوشش واکسیناسیون به صد در صد رسیده و واکسن‌های جدیدی نیز به پروتکل واکسیناسیون اضافه شده ‏است. امروزه به هیچ خدمت پزشکی در خارج از مرزها نیازمند نیستیم. به جرات می‌توان گفت که در عرصه سلامت دستاوردهایی ‏مهمتر از عرصه‌های دیگر داشتیم.‏

نمکی بیان کرد: با آغاز طرح تحول سلامت، گام جدیدی برای رسیدگی به فرودستان در زمینه هزینه‌های کمرشکن بستری و تهیه دارو ‏برای بیماران خاص و صعب العلاج و فرستادن پزشک به مناطق دور افتاده برداشته شد. امیدواریم بتوانیم با جنبه‌های اقتصادی ‏عاقلانه‌تر و توسعه خدمات سلامت در نظام بهداشتی و درمانی کشور و استقرار نظام ارجاع، پزشکی خانواده، تکمیل پرونده ‏الکترونیک سلامت و اجرای راهنماهای بالینی و اصلاح نظام پرداخت به ‏DRG‏ بتوانیم استمرار معقول طرح تحول سلامت را برنامه ‏ریزی کنیم تا طرح تحول سلامت نه با تغییر وزیر، بلکه با تغییر رئیس جمهوری نیز از باد و طوفان گزند نیابد.‏

 
کد مطلب : ۳۸۳۰
نام شما

آدرس ايميل شما