سید ابراهیم هاشمی، عضو هیات مدیره انجمن صنعت پخش ایران در گفت‌وگو با سالم خبر:

سرنوشت مبهم 500 میلیون یورو و بدهی‌های سرسام آور دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

دانشگاه های علوم پزشکی اجازه دارند این پول را به پرداخت بدهی‌هایشان به بخش‌های دارو تجهیزات پزشکی و هزینه‌های پرسنلی تخصیص دهند

6 بهمن 1397 ساعت 14:40


سالم خبر: 500 میلیون یوروی تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی معادل تقریبا پنج هزار میلیارد تومان پول نقد اگر چه قرار بود براساس مجوز مقام معظم رهبری تنها برای بخش دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یابد اما براساس آخرین اطلاعات در حال حاضر کل دریافتی شرکت های پخش دارو تاکنون از این مبلغ 122 میلیارد تومان بوده است.

سید ابراهیم هاشمی، عضو هیات مدیره انجمن صنعت پخش ایران با بیان این مطلب به سالم خبر گفت: اطلاعات دریافت شده از 24 شرکت پخش داروی در کشور تا امروز، نشان می دهد که مانده مطالبات این شرکت ها تا پایان دی ماه 97 از دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، دو هزار و 232 میلیارد تومان است. از سوی دیگر شرکت های پخش در دی ماه سال جاری  356 میلیارد تومان دارو به بیمارستان های این دانشگاه ها فروخته اند. اما در همین ماه تنها 122 میلیارد تومان به صورت نقد و 120 میلیارد تومان اوراق دریافت کرده اند و بی راه نیست اگر ادعا کنیم این اوراق نظام دارویی کشور را اوراق کرده اند.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران در میان دانشگاه های علوم پزشکی کشور از نظر میزان بدهی ها به شرکت های پخش، با 401 میلیارد تومان در رتبه اول قرار دارد. در واقع دانشگاه علوم پزشکی تهران بدهی خود را به شرکت های پخش از سمت بیمه سلامت، تا نیمه اول فروردین 97 پرداخته است و بدین ترتیب می توان گفت حدود ده ماه تاخیر در پرداخت وجود دارد.

هاشمی ادامه داد: جالب است بدانید که مجموعه سیزده آبان و داروخانه های بیمارستان های دانشگاه تهران که همواره از نظر پرداخت مطالبات در شرایط بهتری نسبت به سایر داروخانه ها و مجموعه های دانشگاهی و بیمارستانی قرار داشتند، چون در حال حاضر پول دارو در جای دیگر هزینه می شود اکنون در زمره مجموعه هایی هستند که بدترین شرایط را دارند.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با 219 میلیارد تومان بدهی در رتبه دوم قرار دارد به طوری که هنوز از سال 95 به شرکت های پخش بدهی دارند. البته مسوولان این دانشگاه مدعی اند که مشکلات محاسباتی در نحوه پرداخت های این دانشگاه بوجود آمده که امیدواریم هر چه سریع تر این مشکل رفع شود.

هاشمی توضیح داد: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با 181میلیارد تومان، دانشگاه علوم پزشکی فارس با 175 میلیارد تومان، دانشگاه علوم پزشکی ایران با 106 میلیارد تومان، دانشگاه علوم پزشکی با 105 میلیارد تومان، دانشگاه علوم پزشکی خراسان رضوی با 96 میلیارد تومان و دانشگاه علوم پزشکی خوزستان با 95 میلیارد تومان در رتبه های بعدی بزرگ ترین بدهکاران به شرکت های پخش دارویی هستند.

این عضو هیات مدیره انجمن صنعت پخش ایران گفت: نکته نگران کننده اینجاست که در نامه ای که دانشگاه های علوم پزشکی به بنده نشان دادند و به امضای دکتر صدرالسادات هم رسیده بود، دانشگاه های علوم پزشکی اجازه دارند این پول را به پرداخت در ازای بدهی هایشان به بخش های دارو، تجهیزات پزشکی و هزینه های پرسنلی تخصیص دهند. بدین ترتیب منبع مالی که برای اختصاص به بخش دارو و تجهیزات پزشکی بود به سمت پرداخت هزینه و کارانه های پرسنلی دانشگاه های علوم پزشکی سوق پیدا کرده است؛ در حالی که باید پرسید کی و کجا این بخش آخر اضافه شد.

وی با اعلام اینکه در حوزه مطالبات داروخانه های بخش خصوصی، بیمه سلامت اواخر هفته های گذشته، تا پایان شهریور ماه 97 خود را پرداخت کرده است افزود: در فضای مبهم و غیر شفاف این روزها هنوز مشخص نیست چقدر از این 500 میلیون یورو وارد سیستم شده و چه میزان آن از سازمان برنامه و بودجه به بیمه سلامت و از بیمه سلامت به وزارت بهداشت رسیده است. ضمن آنکه بیمه سلامت به قدری بی نظم اقدام به پرداخت بدهی های خود می کند که این مساله بر آشفتگی های موجود دامن می زند.

هاشمی با بیان اینکه مطالبات دانشگاه ها از سازمان تامین اجتماعی در وضعیت اسفبارتری قرار دارد و به نظر می رسد تامین اجتماعی عزمی برای پرداخت مانده بدهی های خود به بخش دولتی ندارد، گفت: این سازمان در حوزه دولتی و به بیمارستان ها، بدهی های خود را تا شهریور 96 پرداخت کرده، اما به داروخانه های بخش خصوصی تا مرداد 97 بدهی های خود را پرداخته است.  

وی تاکید کرد: با این وضع راهی که ما می رویم به ترکستان است زیرا مجوزهای نقل و انتقال پول و فروش نفت تنها تا اردیبهشت ماه سال آینده اعتبار دارند و مناسبات مالی و تجاری پس از آن در هاله ای از ابهام قرار دارد. پس برای هزارمین بار باید فریاد زد و پرسید که اگر شرکت های تامین کننده دارو و تجهیزات پزشکی نقدینگی مناسب نداشته باشند و نتوانند کالاهای خود را به مقدار ضرورت انبار کنند، چه کسی پاسخگوی نیازهای حیاتی سال 98 جامعه در این بخش ها خواهد بود.

هاشمی تاکید کرد: مسوولان باید هرچه سریعتر و پیش از بروز بحران های بعدی، فکری به حال طرح تحول و بدهی های انباشته حاصل از آن بکنند
  
 
 
 


کد مطلب: 3815

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/3815/سرنوشت-مبهم-500-میلیون-یورو-بدهی-های-سرسام-آور-دانشگاه-های-علوم-پزشکی-کشور

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com