۰
رییس انجمن علمی تغذیه کودکان ایران اعلام کرد:

میزان کمبود ویتامین D مردم در کشور شش برابر شده است

والدین باید شیر خشک کودک خود را فقط از داروخانه‌ها تهیه کنند
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۳۷۹۷
میزان کمبود ویتامین D مردم در کشور شش برابر شده است
سالم خبر: رییس انجمن علمی تغذیه کودکان ایران از کمبود ویتامینD در کشور ابراز نگرانی کرد.

به گزارش سالم خبر، علی اکبر سیاری در حاشیه برگزاری چهاردهمین کنگره تغذیه کودکان با اشاره به کمبود روی و ویتامین D و... در کودکان اعلام کرد: : براساس مطالعات انجام شده، از سال ۸۰ تا ۹۱، میزان کمبود ویتامین D در کشور شش برابر شده است. البته میزان شیوع کمبود ویتامین D در برخی از مناطق کشور در بین کودکان زیر شش سال کشور تا ۹۱ درصد هم گزارش شده است.

وی تاکید کرد: نوزادان باید روزانه ۴۰۰ واحد ویتامین D مصرف کنند و در صورتی که قبل از دو سالگی مصرف نکرده اند حتما در سنین ۲ تا ۱۲ سالگی ویتامین D را هر دو ماه یک واحد D۳ یا روزانه ۸۰۰ واحد ویتامین مصرف کنند.

سیاری همچنین به بیان اینکه در گذشته مصرف ویتامین D  پس از ۱۵ روزگی برای نوزادان شروع می شد تاکید کرد: به دلیل اهمیت این موضوع برای نوزادان این زمان به ۳ تا ۵ روزگی نوزاد کاهش یافت. بنابراین نوزادان
باید روزانه ۴۰۰ واحد ویتامین D مصرف کنند و در صورتی که قبل از دو سالگی مصرف نکرده اند حتما در سنین ۲ تا ۱۲ سالگی ویتامین D را هر دو ماه یک واحد D۳ یا روزانه ۸۰۰ واحد ویتامین مصرف کنند.

وی همچنین درباره شیوع چاقی در کودکان عنوان کرد معضل چاقی به عنوان اپیدمی خاموش در کشور وجود دارد.

رییس انجمن علمی تغذیه کودکان ایران بیان کرد:  سندروم متابولیک، از عوارض چاقی در بزرگسالی است که منجر به بزرگی دور شکم، افزایش فشارخون و سکته های زودرس قلبی و مغزی می شود.

سیاری زمینه ی برخی چاقی ها را ژنتیکی دانست که ۳۰۰ ژن چاقی در این باره شناخته شده است.

وی در ادامه افزود: طی مطالعه ای که در سال ۹۱ در کشور انجام شد، ۱۷ درصد کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه کشور دچار کم خونی بوده اند که نسبت به سال ۸۰، وضعیت بهتر شده است.

معاون سابق وزارت بهداشت همچنین درباره‌ی شیرخشک گفت: والدین باید شیر خشک کودک خود را فقط از داروخانه‌ها تهیه کنند، چون نگرانی بابت
مصرف آنها وجود ندارد.

وی افزود: مصرف این شیر برای نوزادان بسیار توصیه می‌شود چرا که حاوی آنتی‌بادی‌های فراوان بوده و استریل است و باورهای غلطی در این زمینه وجود دارد که فرهنگسازی می‌تواند در این راستا مؤثر واقع شود.

سیاری همچنین توصیه کرد :‌ مادران مبتلا به سل، هپاتیت، اچ‌آی‌وی و مصرف کننده برخی داروها ممنوعیت مطلق شیردهی دارند و به طور کلی در ۶ ماهه اول پس از زایمان شیر مادر به تنهایی برای نوزاد کفایت می‌کند.

رییس کنگره تغذیه کودکان ایران گفت: بهترین معیار مناسب بودن شیر مادر برای کودک وزن‌گیری آن است و کودک در ۴ ماهه اول باید روزانه ۲۰ تا ۳۰ گرم وزن اضافه کند. همچنین میزان ادرار کودک باید ۶ بار حداقل در روز باشد.

سیاری با اشاره به اینکه رژیم غذایی در دوران شیردهی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، گفت:‌مصرف شیر مادر سبب پیشگیری از بیماری‌های مختلفی در کودک می‌شود و آن را در مقابل بسیاری از 
بیماری‌ها واکسینه می‌کند.

وی در ارتباط با شیر خشک گفت:‌همه شیر خشک‌ها که در داروخانه‌ها داشته استاندارد لازم را دارند و مورد تایید وزارت بهداشت قرار دارند.

معاون سابق وزارت بهداشت تاکید کرد: خانواده‌ها به هیچ عنوان نباید شیر خشک کودک خود را از بازار آزاد و یا سوپرمارکت‌ها تهیه کنند چرا که این مسئله خطر ابتلا به بیماری برای کودک را به همراه دارد و شیرخشک قاچاق محسوب می‌شود.


رییس انجمن علمی تغذیه کودکان ایران درباره برگزاری چهاردهمین کنگره تغذیه کودکان گفت: این کنگره از سوی انجمن علمی تغذیه کودکان ایران، مرکز تحقیقات گوارش، کبد و تغذیه کودکان، انجمن علمی تغذیه با شیر مادر ایران، انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور،دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اداره سلامت کودکان، مرکز مدیریت پیوند و امور بیماریهای خاص و دپارتمان تغذیه بالینی در حال برگزاری است.
 
 
کد مطلب : ۳۷۹۷
نام شما

آدرس ايميل شما