۰

سونامی سرطان به هیچ وجه در ایران رخ نداده است

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب : ۳۷۸۴
سونامی سرطان به هیچ وجه در ایران رخ نداده است
سالم خبر : ملک زاده گفت: با اطمینان می‌توان گفت که نرخ شیوع سرطان در ایران حتی در مقایسه با کشور‌های پیشرفته اروپایی پایین است.
 
به گزارش سالم خبر از باشگاه خبرنگاران جوان،  رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ضمن اشتباه خواندن واژه سونامی برای شیوع سرطان در ایران و با اشاره به نتایج گزارش مهم ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت ایران، گفت: تمامی این آمار‌ها به خوبی نشان می‌دهند که سونامی سرطان به هیچ وجه در ایران رخ نداده و با اطمینان می‌توان گفت که نرخ بروز سرطان در ایران حتی در مقایسه با کشور‌های پیشرفته اروپایی که وضعیت بسیار بهتری در ثبت سرطان و در نتیجه پیشگیری و درمان زودهنگام دارند، هنوز پایین‌تر است.

ملک زاده با بیان اینکه پوشش ۹۸ درصدی جمعیت ایران در این پژوهش علمی، افزایش دقت برای ثبت آمار به واسطه این پژوهش علمی ملی، تشخیص‌های دقیق‌تر به دلیل توسعه خدمات آسیب شناسی، رشد جمعیت و پیر شدن جمعیت در ایران را در افزایش آمار‌ها موثر دانست و افزود: اغلب سرطان‌ها در سنین پیری بروز می‌کنند، بنابراین چنین رشدی در مرگ‌های ناشی از سرطان، به دلایل گفته شده نمی‌تواند مبنای نگرانی از رشد سرطان در کشور یا سونامی سرطان باشد.

بسیاری از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند

وی با بیان اینکه بسیاری سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، گفت: انتخاب سبک زندگی سالم، فعالیت بدنی کافی، پرهیز از چاقی، پرهیز از مصرف دخانیات، مصرف غذای سالم و توجه به غربالگری به موقع در این زمینه موثر هستند.

ملک زاده با اشاره به اینکه یافته‌های علمی در این حوزه، حاکی از قابل درمان بودن بسیاری سرطان‌هاست، اظهار داشت: با پیشرفت‌های روزافزون علم پزشکی، بشر با قطعیت بیشتری در این وادی گام نهاده است. همچنین در سال‌های اخیر، شاهد وجود افرادی بوده ایم که توانسته اند از رنج این بیماری خود را رهانیده و سمبل امید باشند.

همچنین عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن ارزشمند خواندن پویش سرطان، آن را انگیزه‌ای برای شناخت بیشتر سرطان در جامعه ایرانی دانست و افزود: باید با غلبه بر هراس از این بیماری، به غربالگری توجه بیشتری داشته باشیم. همچنین افزایش آگاهی عمومی از نشانه‌های اولیه بیماری سرطان، جدی گرفتن درمان و تقویت امید‌ها گامی موثر به سوی مبارزه با سرطان‌ها است.

همتی گفت: هدف کلی پویش سرطان، کاهش بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان است. همچنین افزایش آگاهی و جلب مشارکت مردم درخصوص قابل پیشگیری بودن سرطان و شیوه‌های آن، اصلاح باور‌های نادرست مردم درخصوص سرطان از جمله درمان ناپذیر بودن آن و جلب مشارکت سیاستگذاران و مجریان سلامت درون بخشی و برون بخشی در کنترل عوامل خطر سرطان با تاکید بر مشکلات منطقه‌ای از اهداف اصلی این پویش به شمار می‌رود.

وی با اشاره به شبکه جامع بهداشتی در استان فارس، بر آمادگی این مجموعه برای افزایش آگاهی بخشی درخصوص بیماری سرطان و همچنین کمک به بیماریابی به موقع، به یاری تیم‌های پزشکی خانواده، مراقبان سلامت و خدمات فعال مراقبتی تاکید کرد.
کد مطلب : ۳۷۸۴
نام شما

آدرس ايميل شما