مهدی پیرصالحی رییس سازمان غذا و دارو:

سال آینده نیز سال سختی برای صنعت داروسازی خواهد بود

نکته مغفول مانده در زمینه ی تولید دارو در کشور برنامه زمان بندی شده برای ارتقای کیفیت است

2 بهمن 1397 ساعت 12:44


سالم خبر: رییس سازمان غذا و دارو در تازه ترین اظهارات خود تاکید کرد برای تامین دارو در کشور فارغ از تولید داخلی یا وارداتی بودن آن باید مبنا تامین داروهای لازم و در دسترس بودن دارو برای بیماران باشد.

از منظر مهدی پیرصالحی سال پیش رو نیز سال سختی برای صنعت داروسازی کشور خواهد بود کمااینکه سال 97 را نیز صنعت داروسازی کشور به سختی به سر کرد.

وی در نشست بررسی مشکلات صنعت دارو عنوان کرد: امسال هم به طور قطع سال راحت تری نخواهد بود چون کاهش درآمد کشور به همه ی بخش ها و اقشار فشار خواهد آورد  و صنعت دارو از این امر مستثنی نخواهد بود.

رییس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: باید صنعت دارو را به عنوان ابزاری که می‌تواند داروی مردم را با قیمت مناسب در اختیارشان بگذارد، حمایت و مراقبت کنیم تا اتفاقی نیافتد و شرایطی پیش نیاید که دچار مشکل شویم؛ کمااینکه ماه‌های اخیر که به دلیل کمبود شدید برخی داروهای روتین مجبور به واردات شدیم در حالی که محصولات وارداتی قیمت و کیفیت مناسب هم نداشت.

رییس سازمان غذا و دارو وضعیت فعلی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: پیش بینی ما این بود که امروز با کمبودهای شدیدی در بازار دارو روبه‌رو باشیم اما کمبودهای کشور در این زمینه حداقل است. البته نباید به این شرایط دلخوش باشیم و حتی یک قلم کمبود هم مهم است ولی به نسبت شرایط سختی که در آن هستیم، از نظر تامین دارویی در وضعیت خوبی قرار داریم

پیرصالحی با اشاره به جلسه انجام شده برای تعیین قیمت دارو گفت: همه قیمت‌های پیشنهادی سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی تایید شد و سعی کردیم به کارشناسی این مجموعه اعتماد و اتکا کنیم. از آن جا که قیمت براساس نظر دوستان اعلام می‌شود خواهش می‌کنم همه جوانب را در نظر بگیرید. مردم هم در سختی هستند و مشکل دارند، باید حد میانه را در نظر بگیریم تا هم صنعت منتفع شود و هم فشار زیادی به مصرف کننده وارد نشود. از آن جا که در بودجه سال آینده برای بیمه‌ها دیده نشده است و به همین خاطر یا فشار به مردم خواهد بود یا پرداخت بیمه ها با تاخیر بیشتر صورت می‌گیرد. هرچند جلساتی برای بودجه بیشتر به بیمه‌ها داشتیم ولی به نتیجه نرسیدیم و لازم است برای درخواست دارو باید انصاف و عدالت رعایت شود تا بعدا بتوانیم پاسخگوی نهادهای بیمه‌ای هم باشیم.

وی همچنین گفت، باید برای مردم داروی با کیفیت تهیه کنیم؛ وارداتی و تولیدی فرق ندارد، اما در عین حال تاکید کرد: از منظر شخصی‌ام می‌گویم، جز با گذر از راه صنعت هیچ اتفاقی نمی‌افتد. بنابراین صنعت تولید دارو اولویت ماست.

رییس سازمان غذا و دارو نیز به مساله جایزه‌ها اشاره و افزود: هر جا بحث قیمت مطرح باشد، بحث جوایز هم به میان می‌آید، خودم مدیرتولید بوده‌ام و جایزه داده‌ام، ولی لازم است آن را مدیریت کنیم و در کمترین حالت قرار دهیم، که به نفع کل سندیکاست.

پیرصالحی درباره تامین ارز ماشین‌آلات صنعت داروسازی هم توضیح داد: هر چند دستورات لازم برای پرداخت این ارز صادر شده است، عملی و اجرایی شدن آن طول می‌کشد اما خوشبختانه برای دستگاه‌هایی که از قبل پرداخت داشته‌اند، مجوز لازم صادر شده است.

به گفته او نکته مغفول مانده در زمینه ی تولید دارو در کشور برنامه زمان بندی شده برای ارتقای کیفیت است.

وی با نفی برنامه های گذشته در این زمینه عنوان کرد که نمی‌توانیم برای حضور در بازارهای جهانی و حتی برای ادامه فعالیت در بازار خودمان با روش قبلی پیش برویم. شرکت‌های جدید با شرایط خیلی بهتر و به روزتر عمل می‌کنند و بقیه شرکت‌ها نیز باید در این زمینه اقدامات لازم را صورت دهند.
 


کد مطلب: 3780

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/3780/سال-آینده-نیز-سختی-صنعت-داروسازی-خواهد

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com