۰
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پوست و جذام در گفت و گو با سالم خبر:

سال گذشته 22 بیمار مبتلا به جذام در تهران شناسایی شدند

راه انتقال جذام از طریق قطرات تنفسی است
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : ۳۷۵۷
سال گذشته 22 بیمار مبتلا به جذام در تهران شناسایی شدند
سالم خبر: عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پوست و جذام اعلام کرد: سال گذشته 22 بیمار مبتلا به جذام در تهران شناسایی شدند

آذین آیت اللهی در گفت و گو با سالم خبر با اشاره به اینکه هر سال وزارت بهداشت و درمان آمار مبتلایان به جذام را اعلام می کند، تصریح کرد: سالانه در کشور حدود سه نفر به آمار مبتلایان به بیماری جذام افزوده می شود که این آمار نشان از کنترل این بیماری در کشور دارد.

وی با بیان اینکه تهران بیشترین تعداد بیماران مبتلا به جذام را درخود جای داده است عنوان کرد: براساس آمار وزارت بهداشت در سال 96 تعداد 22 نفر از مبتلایان تهرانی به جذام شناسایی شدند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پوست و جذام همچنین افزود: جذام نوعی بیماری عفونی است که سال ها قبل در هندوستان و بنگلادش شیوع پیدا کرد و به ایران نیز رسید اما این بیماری در حال حاضر به طور چشمگیری کنترل و کاهش قابل توجهی داشته است.

وی با بیان اینکه براساس اینکه جذام تغییراتی را در ظواهر بیمار ایجاد می کند، آحاد مردم نسبت به آن بدبین هستند.

آیت اللهی همچنین افزود: به دلیل تعداد کم بیماران مبتلا به جذام در ایران، بسیاری از پزشکان با این بیماری آشنا نیستند. این در حالیست که اگر این بیماری زود تشخیص داده و درمان شود می تواند مانع از ایجاد مشکلات ظاهری برای بیمار شود. چون جذام،  پوست
و اعصاب را درگیر می کند و به صورت ضایعات برجسته و قرمز رنگی ظاهر می شود که ماندگار است.

وی همچنین با بیان اینکه بیماری جذام می تواند ظاهر بیمار را دچار اختلالاتی کند افزود: به دلیل این اختلال ظاهری آحاد مردم نسبت به آن نظر خوشی ندارند.
 
وی گفت: درگیری عصبی مبتلایان به جذام می تواند موجب اختلال حس این افراد به همراه سوختگی و زخم شود که  اگر بیماری زود تشخیص داده شود این علائم برای فرد ایجاد نمی شود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پوست و جذام ادامه داد: انتقال جذام برخلاف دیگر بیماری های عفونی به دلیل سیستم ایمنی و دفاعی بدن، کمتر از سایر بیماری ها است. به طوری که 90 درصد افرادی که با مبتلایان ارتباط دارند دچار این بیماری نشده اند.

جذام به عنوان یک انگ اجتماعی

وی در ادامه با بیان اینکه آحاد جامعه از بیماری جذام ترس دارند و آن را به عنوان یک انگ تلقی می کنند، گفت: با آموزش و آگاه سازی نسبت به این بیماری می توانیم دیدگاه مردم را اصلاح کنیم.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پوست و جذام در ادامه داروهای مصرفی و حتی فیزیوتراپی مبتلایان به جذام را کاملا رایگان اعلام کرد و افزود: پس از تشخیص بیماری، نام مبتلایان ثبت شده و وزارت بهداشت داروهای مورد نیاز آنان را که اغلب آنتی بیوتیک است به طور رایگان در اختیار بیماران قرار می دهد.

جذام
ها


آیت اللهی به انواع جذام اشاره کرد و گفت: نوع اول توبرکلوئید نام دارد که شکل ملایم و خفیف این بیماری را شامل می شود و مبتلایان با این نوع جذام تنها یک یا چند لکه پوست صاف و سفید دارند. ناحیه آسیب دیده پوست ممکن است به دلیل آسیب عصبی در زیر, بی حس شود که این نوع جذام خوش خیم ترین نوع بیماری است.
وی نوع دوم جذام را لپروماتوس دانست که موجب جوش های پوستی, بی حسی و ضعف ماهیچه ها می شود. بینی, کلیه ها و اندام های تناسلی مرد نیز ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پوست و جذام ادامه داد: نوع سوم بیماری جذام بوردرلاین است که افراد مبتلا به این نوع با همه مشخصات و عوارض جذام نوع اول و دوم مواجه هستند.

کوری چشم ها با پیشرفته شدن بیماری جذام

آیت اللهی با بیان اینکه راه انتقال جذام از طریق قطرات تنفسی است، بیان کرد: در موارد شدید بیماری جذام بیمار ممکن است یکسری علائم همچون ریزش ابرو، درگیری چشم که گاهی منجربه کوری می شود و همچنین ترشحات بینی که ممکن است جدار بینی زخم شود و بینی تغییر شکل پیدا کند، داشته باشد.

وی خشکی ساق پا و زانو، درگیری عصبی، خم شدن انگشت ها و وجود زخم هایی  به دلیل اختلال حسی را از دیگر علائم بیماری جذام دانست که این علائم به دلیل وجود میکروب در نواحی بدن ایجاد می شود.
 
 
کد مطلب : ۳۷۵۷
نام شما

آدرس ايميل شما