عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشدار داد:

هنوز از آمار دقیق مبتلایان به ایدز در کشور هیچ نمی دانیم

کاهش سن مبتلایان به ایدز برای مسوولان هنوز به جایگاه هشدار نرسیده است

30 دی 1397 ساعت 14:34


سالم خبر : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاهش سن مبتلایان به ایدز در کشور یک هشدار است، گفت: البته آمار دقیقی از مبتلایان به ایدز در دست نیست و وزارت بهداشت بانک اطلاعاتی دقیقی در این زمینه ندارد.
 
عباسعلی پوربافرانی درباره افزایش آماربیماری ایدز در میان نوجوانان، به خانه ملت گفت : مهم‌ترین نکته در خصوص بیماری ایدز میزان صحت آمارهای ارائه شده، است که باید این آمارها از مرجع رسمی اعلام یا مورد تأیید قرار گیرد؛ بنابراین در خصوص بیماری ایدز نیز تنها مرجع رسمی اعلام آمار، وزارت بهداشت و درمان است و آمار سایر نهادها مانند مرکز تحقیقات ایدز درباره این بیماری باید توسط وزارت بهداشت و درمان راستی آزمایی شود.
 
پایین آمدن سن مبتلایان به ایدز یک هشدار است

نماینده مردم نایین، خور، بیابانک در مجلس شورای اسلامی افزود: در هر صورت پایین آمدن سن مبتلایان به ایدز یک هشدار است که در این رابطه نهادهای مسوول از جمله وزارت آموزش و پرورش و صدا و سیما بزرگترین مسوولیت را برای آموزش دهی به منظور تغییر رفتار مردم به ویژه جوانان و نوجوانان را دارند تا انتقال این بیماری به افراد حداقلی شود.

وی با یادآوری اینکه نوع بیماری ایدز متفاوت از سایر بیماری‌‎ها بوده و آموزش‌ها در این زمینه نیاز به ظرافت و دقت‌های خاصی دارد، ادامه داد: متأسفانه به جای پرداختن به ابعاد مختلف این بیماری در جامعه، دستگاه‌های مسوول از ارائه آموزش‎های مختلف همواره فرار کرده‌اند و گامی در این جهت برنداشته‌اند.

پوربافرانی اضافه کرد: این درحالیست که مهم‌ترین مساله در تغییر رفتار افراد در قبال بیماری ایدز همین آموزش‌‎ها است و جامعه بهداشت جهانی امروز به این نتیجه رسیده است که با بهره‌مندی از متخصصان و مشاوران ویژه تبعات جبران‌ناپذیر این بیماری برای افراد به حداقل برسد. در این راستا باید هر برنامه‌ای که در صدا و سیما یا هر رسانه دیگری که تولید می‌کند با نظر و تأیید کارشناسان وزارت بهداشت باشد.
 
 
وزارت بهداشت بانک اطلاعاتی دقیقی ندارد

این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: در همین راستا ضرورت دارد وزارت بهداشت بانک اطلاعاتی دقیقی از آمار مبتلایان به ایدز داشته باشد که البته طبق آخرین اطلاعات، آمار دقیقی در خصوص مبتلایان به ایدز در کشور وجود ندارد.

افرادی که از بیماری خود بی‎خبرند؛ خطرناک‌ترین گروه در بین مبتلایان به ایدز

وی تأکید کرد: وزارت بهداشت باید با استناد به آمارهای دقیق در اختیار خود برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های لازم را در این راستا داشته باشد اما وضعیت به نحوی است که حتی برخی از افراد بیماری خود را پنهان یا از بیمار بودن خود آگاهی ندارند که این نوع مبتلایان به ایدز از خطرناک ترین نوع بیماران ایدز هستند که ظرفیت این را دارند افراد بسیار دیگری را به این بیماری مبتلا کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین وزارت بهداشت باید دو سیاست آموزش در این زمینه و جمع آوری بانک اطلاعاتی دقیق در خصوص این بیماری را در دستور کار خود قرار دهد و بر این مبنا برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد و کمیسیون بهداشت مجلس نیز در این راستا حتما نظارت‌های خود را بیشتر از گذشته خواهد کرد


کد مطلب: 3750

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/3750/هنوز-آمار-دقیق-مبتلایان-ایدز-کشور-هیچ-نمی-دانیم

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com