۰
مسوول دپارتمان تغذیه بیمارستان مسیح دانشوری در گفت و گو با سالم خبر:

آهن "هم" موجود در منابع خوراکی حیوانی بیشتر جذب می شوند

چای به عنوان یکی از مهارکننده های جذب آهن میزان این ماده‌ی مفید در بدن را کاهش می دهد
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب : ۳۷۴۴
آهن "هم" موجود در منابع خوراکی حیوانی بیشتر جذب می شوند
سالم خبر: مسوول دپارتمان تغذیه بیمارستان مسیح دانشوری اعلام کرد: آهن موجود در منابع غذایی گوشتی قرمز و ماهی موسوم به آهن "هم" نسبت به آهن "غیرهم" که در آجیل و حبوبات یافت می شود بهتر در بدن جذب می شود.

منصور رضایی در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: موادغذایی حاوی دو آهن "هم" در منابع حیوانی و "غیرهم"  در منابع گیاهی است و از آنجا که آهن "هم" درون پروتئین منابع حیوانی قرار دارد، تحت‏ تاثیر عوامل نامساعد که موجب ترکیب آهن ، جذب و رسوب آن می شود، قرار نمی ‏گیرد و ورود آن به روده و جذب آهن به‏ آسانی انجام می ‏شود.

وی گفت: جذب آهن موجود در منابع حیوانی بسیار بالاست اما در منابع گیاهی که حاوی آهن "غیرهم" هستند، درصد جذب آهن پایین است. به طوری که جذب آهن برنج فقط یک درصد، ذرت 3 درصد و گندم 7 درصد است.

مسوول دپارتمان تغذیه بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه دامنه جذب آهن در انواع سبزیجات بین 3 تا 7 درصد است، بیان کرد: این درصد جذب پایینی
به نظر می‌رسد. اما پروتئین موجود در انواع گوشت‏ها جذب آهن موجود در این منابع خوراکی گیاهی یعنی آهن "غیرهم" را افزایش می‏دهد. به طوری که  جذب کنجد 3 درصد است اما زمانی که همراه با موادغذایی حیوانی همچون گوشت، ماهی و... مصرف شود، جذب آن به حدود 5 درصد می رسد و اگر این موادغذایی در کنار موادخوراکی حاوی ویتامین C خورده شود، جذب آهن کنجد تا 8 درصد افزایش خواهد یافت.

مبتلایان به کمبود آهن چای مصرف نکنند

رضایی چای را به عنوان یکی از مهارکننده های جذب آهن دانست که این ماده مفید را در بدن کاهش می دهد.

وی گفت: افراد سعی کنند چای و شیر که از بزرگترین مهارکننده های جذب آهن در بدن است به عنوان میان وعده مصرف کنند و به هیچ وجه با غذا مصرف نکنند.
مسوول دپارتمان تغذیه بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه هر ماده غذایی یک خاصیت دارد، تصریح کرد: بهترین شعار برای تغذیه سالم تنوع غذایی است. بنابراین می توانیم به وعده غذایی خود تنوع دهیم تا دچار سوء تغذیه نشویم.

رضایی به کم خونی در
بین زنان باردار و سنین میانسالی و نوجوان اشاره کرد و افزود: با انواع کم خونی ناشی از B2  ، B6 و B12 مواجه هستیم که باید در کنار منابع آهن، گروه ویتامین های گروه B  و ویتامینC  توجه شود که کمبود آهن کنترل شود.

وی بر بالا بردن شرایط جذب آهن تاکید کرد و گفت: سعی کنیم غلات و حبوبات را خیس کرده مصرف کنیم و همچنین غلات، حبوبات و گوشت ها را به همراه ویتامین c مصرف کنیم تا جذب آهن بالا رود.

متعادل کننده استخوان خوارها و استخوان سازها

رضایی همچنین در مورد عملکرد ویتامین K در بدن این ویتامین به عنوان کمک کننده انعقاد خون نام برد و گفت:  ویتامین K ترکیبی است که به سیستم انعقادی بدن کمک می کند.

وی افزود: ویتامین K ترکیبی است که موجب پایداری استخوان های بدن می شود. این در حالی است که در کنار انعقاد خون تاثیر بسزایی در استحکام استخوان ها دارد که بین استخوان خوارها و استخوان سازها تعادل برقرار می کند. چون که ویتامین K  از منابع حیوانی و گیاهی به خصوص سبزیجات و گیاهان سبز است.
 
کد مطلب : ۳۷۴۴
نام شما

آدرس ايميل شما