۰
اظهار شکایت رییس جمهوری از برخی فاکتورسازی ها و واردات مواد اولیه تاریخ گذشته از سوی برخی تولید کنندگان خاص دارو

رییس دولت: برخی تخلفات ارزی و دارویی قابل بیان نیست

سخنگوی سازمان غذا و دارو: واردات مواد اولیه تاریخ گذشته مربوط به تولید مکمل تغذیه ای یک شرکت بوده که از سوی سازمان غذا و دارو کشف شده است
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۳۷۱۱
رییس دولت: برخی تخلفات ارزی و دارویی قابل بیان نیست
 سالم خبر: اظهارات رییس جمهوری روز گذشته در گرگان تکان دهنده بود. او اگرچه برای افتتاح چندین پروژه در حوزه‌ی سلامت به این شهر سفر کرده بود اما با اشاره به برخی ناکارآمدی ها در این حوزه زبان به گلایه گشود.  او اظهار کرد برخی خیانت های در این حوزه قابل بیان نیست.

رییس‌جمهوری در جلسه شورای اداری استان گلستان گفت: هفته‌ای نیست که در دولت حرف نزنم داد نزنم و فریاد نکشم، وزیر و معاون وزیر ما هم حریف نمی‌شوند. طرف می‌رود به اسم ماده اولیه یک دارو را وارد کند، می‌رود ماده‌ای را می‌خرد که ۳ ماه تا تاریخ انقضایش مانده است و تاریخش را پاک می‌کنند. خیانت‌هایی می‌شود که حتی نمی‌‌توان بیان کرد

وی اظهار داشت که برخی با فاکتورسازی باقیمانده ارز دولتی را در بازار فروختند، گفتند می خواهیم جنس وارد کنیم، ثبت سفارش کردند از بانک مرکزی دلار گرفتند اما با دلال خارجی طرف حساب خود هماهنگ کرده و با وجود دریافت 100 میلیون دلار ارز دولتی، به واسطه داشتن فاکتور دروغ
50 میلیون دلار کالا وارد کردند و مابقی آن را در بازار آزاد فروختند.مگر می توانیم برای هر نفر یک قاضی یا مامور مسلح بگذاریم و مراقب آنها باشیم؟ مگر این کار شدنی است؟

رییس جمهوری با گلایه از برخی تولید کنندگان خاص دارو که فقط نام تولید کننده را به یدک می کشند عنوان کرد: یک تولید کننده واقعی به جای آنکه دست به تولید بزند مواد اولیه خود را در یک روستا مخفی کرده تا کالا در بازار گران تر شود و او پول بیشتری به جیب بزند، چرا این گونه شده و ما به سود کم قانع نبوده و از بیت المال برای خود جیب بزرگی دوخته ایم.

روحانی تاکید کرد: در همه عرصه ها پیروز شدیم اما فقط یک جا باید جبران کنیم و کم آوردیم که آن هم در اخلاق، ایثار، فداکاری راستگویی و امانتداری است.

سازو کارنظارت و کنترل سختگیرانه بر تولید و پخش دارو در وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو مشخص است. اما اینکه کدامیک از شرکت های تولید کننده دارو که روی سخن روحانی با بهره گیری از رانت های خاص اقدام به این اعمال کرده که حتی رییس
قوه مجریه نیز از بیان و برخورد با آن عاجز مانده است در عین حال که واضح و مبرهن است بسیار مبهم نیز به نظر می رسد.

در نخستین واکنش به سخنان رییس جمهوری سخنگوی سازمان غذا و دارو و سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان برای روشن شدن تخلفات در این عرصه طی اظهاراتی عنوان می کند که سخنان رییس جمهوری در خصوص تخلف در زمینه ی واردات مواد اولیه تاریخ گذشته مربوط به ماده اولیه مورد نیاز تولید مکمل تغذیه ای یک شرکت بوده که از سوی سازمان غذا و دارو کشف شده و ضمن برخورد با شرکت متخلف، فرآورده مورد نظر نیز ریکال شد و محموله ای با ارزش بیش از یک میلیون دلار هم در گمرک با این مشخصات، شناسایی شد و اجازه ورود و ترخیص آن صادر نگردید و گزارش آن هم به مقامات و مراجع ذیصلاح ارجاع شده است .

جهانپور در ادامه اظهار داشت:  البته تا جایی که اطلاع دارم ارز مورد استفاده این موارد مربوط به سال گذشته بوده است  و از منابع ارز ترجیحی و دولتی سال ۹۷ در این خصوص سوء استفاده نشده است.

جهانپور در ادامه
تاکید کرد: همانگونه که رییس محترم جمهور فرمودند، زمان و توان زیادی از مجموعه دولت، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو صرف نظارت و کشف این موارد شده و می شود، لکن خوشبختانه به رغم انگیزه های نادرست و سودجویانه و تمایلات برخی افراد در سوء استفاده از شرایط تهدید و تحدید های اعمال شده علیه کشور، نظام سلامت بویژه سازمان غذا و دارو در ماهها و سالهای اخیر حداکثر نظارت ممکن را بر حوزه ورود کالاهای سلامت محور و مواد اولیه مورد نیاز اعمال نموده  و موارد تخلف از جمله مورد اشاره بدون اغماض تحویل مراجع ذیصلاح شده است.

وی همچنین اظهار داشت: البته ناگفته نماند توفیقاتی نیز که در این عرصه و در مقابله با تحریم ها حاصل شده است برخاسته از نظارت و مراقبت های مستمر سازمان غذا و دارو و نیز همکاری صادقانه اغلب افراد و شرکتهای دخیل در امر بوده و موارد تخلف، قاعدتا به کلیت واردکنندگان و تولیدکنندگان این حوزه قابل تعمیم نیست و رییس محترم جمهور نیز بر این موضوع تاکید داشته اند.
 
 
 
کد مطلب : ۳۷۱۱
نام شما

آدرس ايميل شما