۰

دکتر یونسی: مصرف منطقی دارو را جدی بگیرید

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۳۷۱۰
دکتر یونسی: مصرف منطقی دارو را جدی بگیرید
سالم خبر : رییس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گفت: مصرف بی رویه دارو، خود درمانی رعایت نکردن دستورات دارویی پزشکان، داروسازان و قطع ناگهانی دارو در هنگام مشاهده نخستین نشانه های سلامت از جمله مشکلاتی است که در فرهنگ مصرف دارو در جامعه ما مشاهده می شود و به همین دلیل ضرورت دارد، مصرف کنندگان دارو به اصول مصرف دارو توجه کنند.
 
به گزارش ایفدانا به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی اهواز، رییس دفتر تحقیتق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفت و گوی اختصاصی با پایگاه خبری قلم ماندگار، اظهار کرد: مصرف بی رویه دارو، خود درمانی رعایت نکردن دستورات دارویی پزشکان، داروسازان و قطع ناگهانی دارو در هنگام مشاهده نخستین نشانه های سلامت از جمله مشکلاتی است که در فرهنگ مصرف دارو در جامعه ما مشاهده می شود و به همین دلیل ضرورت دارد، مصرف کنندگان دارو به اصول مصرف دارو توجه کنند.

دکتر فریده یونسی با بیان اینکه خود درمانی یعنی درمان دارویی یا غیردارویی توسط بیمار بدون مراجعه به پزشک. مصرف داروهای تجویزی به سلیقه خود و تغییر در نحوه مصرف آنان، گفت:باید عرض کنم منظور از این عبارت یعنی اینکه چنانچه پزشک تجویز کرده که دارو، سه بار در روز مصرف شود، بیمار سرخود تعداد مصرف را بیشتر یا کمتر کند و یا اینکه با استفاده از داروهای گیاهی که دوست یا آشنا توصیه کرده، بدون مشورت با پزشک مصرف کند.

این کارشناس دارویی ادامه داد: تهیه و مصرف خودسرانه داروها و عدم مصرف کامل داروهای تجویزی توسط پزشک، دلیل اصلی انباشت دارو در منازل و در نتیجه تحمیل هزینه های سنگین به اقتصاد کشور است.

یونسی با اشاره به اینکه بیماران در مراجعه به پزشک هرگز برای نوشتن دارو اصرار نکنند، عنوان کرد: مصرف دارو با سایر خوراکی ها و آشامیدنی ها متفاوت است و هر چقدر نسخه پزشک از نظر اقلام دارویی کمتر باشد، مطلوبتر است. پس بی دلیل برای تجویز داروی اضافی اصرار نکنیم.

 رییس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گفت: هنگام مراجعه به پزشک استفاده از هر نوع دارو، مکمل یا گیاه دارویی را اطلاع دهید زیرا ممکن است پزشک داروی جدیدی تجویز کند که با داروهای قبلی شما تداخل داشته باشد.

یونسی در پایان یادآور شد: در صورت داشتن سوال در مورد نحوه مصرف دارو، موارد منع مصرف دارو، تداخل دارو با دیگر داروها و غذاها، تاثیر دارو بر نتیجه های آزمایشگاهی و غیره می توانید با مرکز اطلاع رسانی دارو وسموم یا شماره تلفن ۱۴۹۰ یا ۱۹۰ تماس بگیرید.
کد مطلب : ۳۷۱۰
نام شما

آدرس ايميل شما