یک متخصص بیهوشی در گفت و گو با سالم خبر:

سالانه چهار میلیون مصدوم تصادفات در بخش ICU بستری می شوند

25 دی 1397 ساعت 13:29


سالم خبر: یک متخصص بیهوشی اعلام کرد: سالانه حدود ۴ میلیون بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه یا ICU بستری می‌شوند که اغلب دلیل بستری این بیماران، مصدومیت در تصادفات است.

عطا محمودپور در گفت و گو با سالم خبر درباره مراقبت های ویژه گفت: مراقبت‌های ویژه علمی نوپا است که در ایران طی 15 سال گذشته به عنوان رشته فلوشیب معرفی شد و اوایل دهه ۸۰ در ایران فعالیت خود را آغاز کرد و گسترش یافت.

وی وظیفه اصلی مراقبت های ویژه را بهبود کیفیت مراقبت های بهداشتی و خدمات ارائه شده به بیماران اعلام کرد و گفت: امروز این رشته درگیر چالش‌ها و مشکلاتی شده که برطرف کردن این مشکلات جهت خدمت‌رسانی بیشتر به بیماران امری ضروری است. 

این متخصص بیهوشی بیان کرد: سالانه حدود ۴ میلیون بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه یا ICU بستری می‌شوند که اغلب دلیل بستری این بیماران تصادفات است و این در حالی است که در حال حاضر ۵ تا ۶ هزار تخت مراقبت ویژه در کشور وجود دارد که ضرورت دارد این آمار افزایش یابد و البته تخت‌های پست ICU که بعد از بستری بیمار در ICU مورد قرار دارد نیز باید کمبود آن برطرف شود چون این دو مقوله ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. 

افزایش 7 هزار تخت بیمارستانی در بخش ICU

محمودپور ادامه داد: تعداد تخت های ICU نسبت به جمعیت کشور و تعداد تخت های بیمارستانی پایین است و قرار بود در زمان دکتر هاشمی وزیر سابق وزارت بهداشت حدود 7 هزار تخت بیمارستانی بخش مراقبت های ویژه طی سالجاری به دست ما برسد.

وی همچنین عنوان کرد: در حال حاضر نیز از دکتر نمکی سرپرست وزارت بهداشت انتظار داریم توجه و تجهیز بخش مراقبت های وِیژه بیمارستان ها را از اولویت های برنامه ها و اقدامات خود قرار دهند. چون مراقبت های ویژه در آینده علم پزشکی، نقش پررنگی را خواهد داشت.

ضرورت افزایش تخت های مراقبت های ویژه 

وی گفت: بیمارانی که وارد بخش ICU  می شوند از مشکلات ارگان های مختلف همچون قلب، کلیه، شکم و ... رنج می برند که این بخش وظیفه دارد به همه این ارگان ها به در قالب یک مجموعه بنگرد و به شیوه های از بیمار مراقبت انجام شود که به سایر ارگان ها ضربه ای وارد نشود.

سالانه 21 دانشجو در رشته مراقبت های ویژه تحصیل می کنند

این متخصص بیهوشی تصریح کرد: با وجود نوپا بودن رشته مراقبت‌های ویژه در کشور ما هم اکنون ۱۵۰ نفر در این رشته دانش آموخته شده اند و سالانه حدود ۲۱ دانشجو در این رشته در حال تحصیل هستند. 

محمودپور افزود: با وجود حمایت‌های صورت گرفته از شرکت‌های دانش بنیان در رشته مراقبت‌های ویژه هم اکنون یکسری از تجهیزات این بخش در داخل کشور تولید می‌شود و ما در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گام برمی داریم. البته این رشته کاملا مستقل نشده است و دپارتمان مراقبت‌های ویژه در کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: پژوهشگران و دانشمندان زیادی در کشور در رشته مراقبت های ویژه داریم که در حال تحصیل هستند و با وجود نوپا بودن این رشته جایگاه مناسبی در سطح منطقه داریم که دانشگاه‌ها باید کمک کنند تا بتوانیم به سمت استاندارد‌های بین المللی حرکت کنیم.

خصوصیات کارکنان بخش مراقبت های ویژه

این متخصص بیهوشی درباره خصوصیات کارکنان بخش مراقبت های ویژه گفت: ثبات عاطفی، بلوغ اجتماعی، وجود انگیزه، سلامت جسمی و روحی، دانش، صداقت در کار و سن از ویژگی های پرسنل بخش مراقبت های ویژه است که به بهبود بیماران کمک می کند و در صورتی که فرد نتواند بین بحران ها و فشارها در این بخش تعادل برقرار کند از نظر عاطفی فرد مثبتی برای کار در ICU  محسوب نمی شود و نمی تواند به نحو احسن وظیفه خود را انجام دهد.
 
 
 
 


کد مطلب: 3694

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/3694/سالانه-چهار-میلیون-مصدوم-تصادفات-بخش-icu-بستری-می-شوند

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com