۱
قرص جدید پلی پیل شانس سکته را کاهش می دهد

نخستین گام بلند ایران برای پیشگیری از مرگ‌های زودرس

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : ۳۶۹
نخستین گام بلند ایران برای پیشگیری از مرگ‌های زودرس
سالم خبر: شانس سکته قلبی و مغزی در مصرف کنندگان  داروی جدید پلی پیل به نصف کاهش می یابد.

قرص «پلی پیل»، نخستین داروی ترکیبی پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی» در ایران که حاصل سالها تحقیقات تیم تحقیقاتی دکتر ملک زاده در پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران  است

یکی از مهمترین اهداف توسعه پایدار سلامت در کشور، افزایش سن امید به زندگی ایرانیان تا مرز 80 سال است و از موثرترین راهکارهای این هدف، پیشگیری از مرگ های زودرس است مرگ هایی که سالیانی است گریبان جماعت ایرانی را گرفته است.

در حال حاضر سن امید به زندگی در مردان ایران 73.8 سال و در زنان، 78.4 سال است اما پژوهشگران این تیم تحقیقاتی امید دارند که با شیوع بیماری های قلبی عروقی در کشور و بالا بودن آمار مرگ بر اثر این عارضه، سن امید در کشور بالاتر برود.

اگر چه اصلاح شيوه زندگي مهم ترين مداخله براي پيشگيري از بيماري هاي قلبي عروقي است اما این امر به تنهایی کافی نیست و امروزه نقش مداخلات دارویی بسیار مهم است اما با این وجود مداخلات دارویی در پیشگیری از برخی بیماری ها را نمی توان نادیده گرفت.

با وجود اهمیت مداخلات دارویی اما، تنوع و تکثر این داروها موجب ایجاد خستگی و دلسردی درصد قابل توجهی از افراد تحت درمان شده و برای بیماران، بار روانی به همراه داشته است.

به همین دلیل نیز با تلاش محققان پژوهشکده بیماری های
گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران در جریان مطالعه بزرگ کوهورت گلستان، مجموع داروهاي آسپيرين، داروهاي  کاهنده چربي خون ، فشار خون و انعقاد خون،  در قرصي به نام «پلی پیل» ترکیب شده است.
ایران جزو اولین کشورهایی است که این قرص ترکیبی را برای پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی، تولید و وارد بازار دارویی کرده است.

این قرص در دو نوع پلی پیل 1: شامل آسپرین (81 میلی گرم)، آنالاپریل (5 میلی گرم)، آترواستاتین (20 میلی گرم) و هیدروکلروتیازید (12.5 میلی گرم) و  پلی پیل 2 (برای افرادی که دارای عارضه جانبی پلی پیل از جمله سرفه ناشی از انالاپریل استفاده می شود) شامل : آسپرین (81 میلی گرم)، والسارتان (40 میلی گرم)، آترواستاتین (20 میلی گرم) و هیدروکلروتیازید (12.5 میلی گرم) عرضه می شود
 
پيشگيري اولیه و ثانويه این  قرص از سکته های قلبی و مغزی در بيماران دارای سابقه قلبي- عروقي و افراد غيربيمار در معرض خطر بالاي ۵۰ سال، با مطالعه محققان پژوهشکده بیماری های گوارش  کبد، بر روی 8 هزار نفر به اثبات رسيده و نتایج نشان داده که  این دارو، هيچ عارضه قابل توجهي نداشته است.
 
اهمیت تولید قرص پلی پیل از آن جهت  است که در حال حاضر نیمی از جمعیت ایران دچار مرگ زودرس (زیر 70 سال) می شوند و مهمترین علت مرگ های زودس در کشور، سکته های قلبی و مغزی هستند. شاهد این ادعا نیز آماری است که بطور مثال نشان می دهددر سال 1368
نزدیک به 81 درصد و در سال 1394 بیش از نیمی از مرگ های ایرانیان، زودرس بوده است.
 
اگر چه از عواملی همچون ایسکمیک قلبی، تصادفات جاده ای ، تولدهای زودرس، نواقص مادرزادی، بیماری های مغز و اعصاب، فشار خون، دیابت، عفونت دستگاه تنفس تحتانی و سایر بیماری های قلبی عروقی نیز نمی توان غافل ماند که از علل مرگ های زود رس در ایران محسوب می شوند.
 
نکته بسیار مهم آن که همچنین دست کم 30 درصد ایرانی ها کبد چرب دارند و  مهمترین علت مرگ در مبتلایان به کبد چرب، سکته های قلبی و مغزی است و مصرف قرص «پلی پیل» به شرط داشتن شیوه زندگی سالم و پایبندی به درمان این دارو، می تواند از بروز سکته های قلبی و مغزی این دسته از بیماران نیز پیشگیری کند.
 
به نقل از کانال دکتر ملک زاده در مجموع  می توان امید داشت که با مصرف «پلی پیل» شانس وقوع سکته های قلبی و مغزی در افراد، به شرط داشتن شیوه زندگی سالم و پایبندی به دارو در فرایند پیشگیری و درمان، تا 50 درصد (بسته به وضعیت مصرف کننده از نظر سابقه و ریسک بیماری) کاهش یابد؛ هر چند که دانشمندان در جهان ادعا کرده اند که این قرص های ترکیبی تا 80 درصد شانس سکته های قلبی و مغزی در مصرف کنندگان را کاهش می دهد
 
همچنبن قابل پیش بینی است که با مصرف مرتب قرص پلی پیل در جمعیت هدف ایران و  در پیش گرفتن شیوه زندگی سالم،  نیمی از مرگ های زودرس در کشور  کاهش یابد
 
کد مطلب : ۳۶۹
نام شما

آدرس ايميل شما