۰

طرح تحول سلامت نماد ارائه خدمات موفق حاکمیتی است

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب : ۳۶۸۷
طرح تحول سلامت نماد ارائه خدمات موفق حاکمیتی است
سالم خبر : عضو کمیسیون بهداشت مجلس، از طرح تحول سلامت به عنوان افتخارات مجالس نهم و دهم، دولت‌های یازدهم و دوازدهم و نماد ارائه خدمات موفق حاکمیتی یاد کرد که باید اجرای آن تداوم پیدا کند.
 
محمد حسین قربانی ، در واکنش به اظهارنظر سرپرست وزارت بهداشت مبنی بر اینکه طرح تحول سلامت  را مرور و بازنگری می‌کنیم تا بتوانیم در زمینه خدمت به مردم اقدامات مؤثرتری انجام دهیم، به خانه ملت گفت: بی‌تردید اجرای طرح تحول سلامت یکی از افتخارات مجالس نهم و دهم و دولت‌های یازدهم و دوازدهم است که هم مجلس برای تامین منابع مورد نیاز آن یک درصد مالیات بر ارزش افزوده را به عنوان برند خدمتی خود تعیین کرد و هم دولت پرچم خدمت خود را اجرای این طرح اعلام کرد.
 
اجرای طرح تحول سلامت از موضوعات مورد تاکید رهبری بود

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: قطعا اجرای طرح تحول سلامت به عنوان یک نماد خدمت برای حاکمیت محسوب می‌شود که از جمله موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری بود که تحقق پیدا کرد.

وی تصریح کرد: امروز نگاه جامع حاکمیت به این است که حرکت قطار طرح تحول سلامت تداوم پیدا کند، اما تحقق این مهم با رفع حواشی پیرامون آن امکانپذیر است، کما اینکه دکتر نمکی هم به عنوان کارشناس حوزه بودجه و سلامت کشور بر ضرورت تداوم اجرای این طرح تاکید دارد، ضمن اینکه دولت نیز باید برای تسریع این روند در جهت تخصیص منابعی که در چارچوب قانون برای اجرای این طرح پیش‌بینی شده است، متعهد شود.

 
بیش از 100 درصد ردیف‌های تخصیص‌یافته به وزارت بهداشت محقق شده است  

قربانی خاطرنشان کرد: در جلساتی که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شده بود، اعلام شد که وزارت بهداشت و درمان تنها دستگاهی بوده که بیش از 100 درصد یعنی حدود 110 درصد ردیف‌های تخصیص‌یافته بدان محقق شده است، ضمن اینکه انتظار می‌رود این وزارتخانه این میزان اعتبارات را در چارچوبی قانونمند هزینه کند تا هم طرح تحول سلامت را نجات دهد و هم کاستی‌های ناشی از کمبود منابع این بخش را رفع کند.

وی افزود: هم‌اکنون یکی از مشکلاتی که در مسیر اجرای طرح تحول سلامت وجود دارد، این است که شاید بودجه‌ها در مسیر خود هزینه نشده یا در هزینه‌کردها بیشتر به حوزه‌های درمان توجه شده است.

قربانی در بیان اقدامات مطلوبی که در پی اجرای طرح تحول سلامت انجام شده است، اظهار کرد: ریشه‌کن کردن فلج اطفال، واکسیناسیون اطفال، ترویج زایمان طبیعی، گسترش دامنه ارائه خدمت در حوزه‌های مختلف به ویژه در مناطق محروم، افزایش تعداد 120 هزار تخت بیمارستانی و حمایت بیمه سلامت از 12میلیون نفر از جمله اقدامات درخوری بوده که در روند اجرای طرح تحول سلامت انجام شده است.
 
منابع تخصیص‌یافته به طرح تحول سلامت در مسیر خاص خود هزینه نشد

وی عنوان کرد: در سال‌های گذشته مبالغی بدهی در پی اجرای طرح تحول سلامت بر دوش وزارت بهداشت و درمان تحمیل شد از جمله بدهی 8 هزار میلیاردی بیمه سلامت، مطالبات پیمانکاران و بدهی دانشگاه‌ها که شاید یکی از دلایل عمده آن به این مهم برگردد که منابع تخصیص داده شده به این بخش در مسیر خاص خود هزینه نشده است.
 
4 میلیون نفر جمعیت فاقد بیمه در کشور وجود دارد

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: ارائه آمار و ارقام دقیق یکی دیگر از مواردی است که باید در جهت تداوم اجرای طرح تحول سلامت مورد بازنگری قرار گیرد، کما اینکه در گذشته برای ارائه خدمات بیمه پایه سلامت به آمار دقیقی از افراد فاقد بیمه نیاز داشتیم که آمار بین 5 تا 6 میلیون نفر برای آن اعلام شده و منابع لازم برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن آنها پیش‌بینی شد، اما در زمان اجرا تعداد 12 میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که این موضوع باعث کمبود منابع شد، ضمن اینکه در شرایط کنونی نیز حدود 4 میلیون نفر اعلام کرده‌اند که فاقد بیمه هستند، بنابراین داشتن آمار و ارقام می‌تواند تاثیر مطلوبی در مدیریت منابع داشته باشد.

عضو کمیسیون بهداشت  و درمان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: هم‌اکنون مجلس و دولت بر ضرورت تداوم اجرای طرح تحول سلامت تاکید دارند، اما باید این روند مدیریت شده باشد و قطار در حال حرکت طرح تحول سلامت در ایستگاه‌های خاصی متوقف شده تا منابع لازم برای اجرای آن تخصیص پیدا کند، همچنین نظارت جامعی بر این روند صورت بگیرد تا بتوانیم انتظارات مردم در جهت ارتقای کیفیت ارائه خدمات در حوزه بهداشت و درمان را برآورده سازیم.
کد مطلب : ۳۶۸۷
نام شما

آدرس ايميل شما