۰

کمبودی در زمینه‌ی فیلترهای دیالیز کشور هیچگاه وجود نداشته است

فرزاد سالارالدینی مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب : ۳۶۷۰
کمبودی در زمینه‌ی فیلترهای دیالیز کشور هیچگاه وجود نداشته است
سالم خبر: هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت واردات فیلترهای دیالیز را در دستور کار خود قرار داده است. وارداتی که به اعتقاد فعالان این حوزه می تواند حکم پایان فعالیت دوکارخانه بزرگ تولید کننده داخلی فیلترهای دیالیز در کشور باشد.

به گزارش سالم خبر واردات این فیلترها پیش‌تر یعنی فروردین ماه سال جاری به موضوعی جنجالی در مجلس تبدیل شد که منجر به احضار قاضی زاده هاشمی وزیر وقت بهداشت به مجلس برای پاسخ به سوال نماینده مردم ارومیه درباره چرایی واردات این فیلترها شد.

قاضی زاده هاشمی، در آن روز پرحاشیه و در صحن علنی مجلس با مونتاژ خواندن صافی های دیالیز تولید شده در کشور و تامین مواد اولیه و اجزای آن از طریق واردات، اظهار داشت که برخی از اسم حمایت از کالای ایرانی، سوء استفاده می کنند و برای منفعت طلبی خود می خواهند محصولات با کیفیت پایین را به دو برابر قیمت جهانی به فروش برسانند. ادعاهایی که با خط و نشان های وزیر و نماینده برای هم، به حاشیه رانده شد و بی پاسخ ماند.

فرزاد سالارالدینی مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران وابسته به سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر در واکنش به اقدام هیات امنای ارزی برای واردات این صافی ها به سالم خبر گفت: در سال های اخیر هیات امنای ارزی همواره در تلاش بوده تا با اتکا به
منابع دولتی در صورت بروز کمبود کالاهای سلامت محور در سطح جامعه، از جمله تجهیزات پزشکی و به ویژه تجهیزات سرمایه ای و بیمارستانی، اقدام به تامین آنها و رفع کمبودها کند.

وی افزود: اواسط سال جاری به دلیل مشکلات ارزی و تبعات آن، ما نتواستیم مواد اولیه مورد نیاز تولید خود را که از طریق واردات تامین می شوند، از گمرک ترخیص کنیم که این مساله موجب بروز تاخیر در روند تولید شد. اما به این علت که ما به همراه شرکت دیگری از بخش خصوصی، تامین نیاز بازار در این حوزه را به عهده داریم، تلاش کردیم که کمبودی در بازار رخ ندهد و مشکلی در سطح عرضه بروز نکند و این مساله را به اطلاع اداره کل تجهیزات پزشکی هم رساندیم، ضمن آنکه به طور مداوم آمار موجودی محصول نهایی و مواد اولیه این دو شرکت در انبار و خطوط تولید، برای کنترل بازار، توسط اداره کل رصد شده و می شود.

سالارالدینی با بیان اینکه آنچه تولید این شرکت ها را با چالش مواجه می کند مشکلات تامین، ترخیص و انتقال ارز برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز است گفت: پیش از واردات این محصولات توسط هیات امنا، در جلسه ای با حضور مدیران اداره کل تجهیزات پزشکی، ما اعلام کردیم که با موجودی همان وقت محصولات در حال تولید و موجودی محصول نهایی و مواد اولیه مورد نیاز در انبار، امکان تامین این صافی ها تا خرداد
ماه سال 98، توسط این دو شرکت داخلی وجود دارد. اما اگر سریع تر مشکلات ارزی و گمرکی مرتفع نشوند شاید در آینده مشکلاتی بروز کند. 

وی افزود: پیش تر اعضای این هیات از ما خواستند که آمار و اطلاعاتی در مورد موجودی صافی های خود را در اختیار آنها قرار دهیم اما ما از این کار امتناع کرده و به آنها اعلام کردیم که آمار در اختیار اداره کل تجهیزات پزشکی است و شما برای دریافت آنها می توانید به این اداره مراجعه کنید.

وی در واکنش به سخنان وزیر پیشین بهداشت که در صحن علنی مجلس و در پاسخ به سوال نمایندگان اعلام کرده بود کل تولید فیلتر دیالیز در دو کارخانه کشور ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار عدد، اما مصرف کشور ۴ و نیم میلیون است، تصریح کرد: تولیدات دو کارخانه فعال در حوزه تولید فیلترهای دیالیز کل نیاز بازار را پوشش می دهد و هیچ گونه کمبودی در بازار تا امروز ایجاد نشده است. 

سالارالدینی افزود: اما با توجه به اینکه ما حدود 50 درصد مواد اولیه مورد نیاز خود را از اروپا وارد می کنیم، نبود کانال انتقال پولی مستقیم به اروپا موجب شده تا هزینه تامین مواد اولیه برای ما حدود 20 درصد افزایش پیدا کند که با توجه به مطالبات عقب افتاده و مشکلات نقدینگی موجود، خود معضل مضاعفی محسوب می شود.

وی تاکید کرد: هیات امنا برای واردات کالاهای خود ارز دولتی دریافت
می کند و این بدان معناست که به همه هزینه های تولید این کالا در خارج از کشور اعم از هزینه های آب، برق، نیروی انسانی و غیره، یارانه تعلق می گیرد. بنابراین اگر هیات امنا کالاهای خود را با شرایطی که تامین کنندگان دیگر تجهیزات پزشکی در آن فعالیت می کنند، تامین کند و در فضای رقابتی عادلانه قرار بگیرد حتما قیمت کالاهای تامین شده توسط آن افزایش خواهد یافت.

سالارالدینی افزود: با وجود تورم های موجود از جمله افزایش 25 درصدی نرخ ارز دولتی نسبت به سال گذشته برای مواد اولیه وارداتی، افزایش حدود 80 درصدی هزینه تامین مواد اولیه تامین شده از داخل کشور، افزایش هزینه های انتقال ارز، افزایش 20 درصدی دستمزد نیروی کار و غیره، افزایش قیمت قابل قبولی را برای کالای خود تجربه نکردیم و موظفیم با قیمت مصوب کمیسیون قیمت گذاری وزرات بهداشت کالای خود را عرضه کنیم که همین مساله ما را در حاشیه زیان دهی قرار داده است. اما با این حال همچنان به تولید خود ادامه می دهیم.

وی در مورد کیفیت صافی های تولید داخل هم گفت: برای محصولات سلامت محور همچون تجهیزات پزشکی استانداردهایی تعریف می شود که اگر کالای تولید شده، در آن بازه استاندارد قرار نگیرد امکان عرضه به بازار نخواهد داشت. تفاوت بین برندهای مختلف هم در این است که برخی در بالای رنج استاندارد تعریف
شده قرار می گیرند و برخی در انتهای آن که کالاهای تولیدی ما معمولا در میانه این بازه قرار دارند. ضمن آنکه تولیدات ما تاییدیه های بین المللی همچون CE را دارد که همین امکان صادارت محصولات را هم برای ما فراهم می کند.

سالارالدینی افزود: ضمن آنکه اداره کل تجهیزات پزشکی نظارت های سخت گیرانه ای بر روی تولیدات داخلی اعمال می کند و به طور دوره ای برای کنترل کیفیت کالاها، آنها را در آزمایشگاه های بی طرفی مورد سنجش قرار می دهد که در مورد برخی از آنها مانند فیلترهای دیالیز، چون به جز آزمایشگاه های شرکت های داخلی تولیدکننده، آزمایشگاه مجهز و معتبر دیگری در کشور وجود ندارد، این کالاها به خارج از کشور ارسال و کیفیت آنها بررسی می شود.

وی درباره نحوه خرید صافی ها از شرکت های خارجی توضیح داد: معمولا برندهای خارجی نماینده رسمی ای در ایران دارند که این نماینده کالا را پشت گمرک تحویل داده و پس از آن هیات امنا برای ترخیص آن وارد عمل می شود. یعنی این اقدام با هماهنگی نمایندگی برندهای خارجی انجام می شود. به نظر می رسد صافی هایی که هیات امنا اقدام به واردات آنها کرده است اروپایی و مربوط به شرکت گمرو باشد اما از اینکه این صافی ها در خود اروپا تولید شده باشند یا در کشورهای دیگری همچون هند یاپین، اطلاع دقیقی در دست نیست.  
 
کد مطلب : ۳۶۷۰
نام شما

آدرس ايميل شما