۰
رئیس هیات مدیره انجمن صرع ایران؛

نکاتی که بیماران مبتلا به صرع در مورد ازدواج باید بدانند

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : ۳۶۶۹
نکاتی که بیماران مبتلا به صرع در مورد ازدواج باید بدانند
  • سالم خبر: رئیس هیات مدیره انجمن صرع ایران با اشاره به اینکه صرع عامل ناباروری در زنان و مردان نیست، گفت: بیماران مصروع، در هنگام ازدواج باید همسر آینده خود را در جریان بیماری که دارند، قرار دهند.
به گزارش سالم خبر از مهر کوروش قره‌گزلی متخصص مغز و اعصاب، در آستانه برگزاری پانزدهمین کنگره بین المللی صرع در ارتباط با موضوع ازدواج و بارداری در بیمارانی که صرع دارند، اظهار داشت: موضوع ازدواج چالش دائمی این بیماران و به طور کلی همه افرادی است که دچار  بیماری‌های مزمن هستند.

وی با اشاره به اینکه قطع درمان در بیماری‌های مزمن سبب اختلال در سلامت فرد می‌شود، گفت: بیماران مبتلا به صرع و همه افرادی که گرفتار بیماری‌های مزمن هستند برای آغاز زندگی مشترک حتما باید این مسئله را مدنظر قرار دهند و  به همسر آینده خود قبل از ازدواج اعلام کنند که بیمار بوده و باید دارو مصرف کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن صرع با اشاره به اینکه کتمان بیماری سبب اختلال در زندگی مشترک پس از ازدواج می‌شود، افزود: در گذشته امکان تقاضای فسخ نکاح در صورت کتمان این قضیه و درخواست همسر وجود داشت ولی اکنون این فسخ نکاح یک روند طولانی پیدا کرده و باید ثابت شود که صرع مخل زندگی زناشویی است و این مسئله تنها با تصمیم قاضی محقق می‌شود.

قره‌گزلی گفت: صرع یک بیماری مزمن است ولی اگر پزشک اعلام کند که صرع مخل زندگی زناشویی نیست قاضی نیز حکم را بر همین اساس داده و فرد به راحتی نمی‌تواند از زندگی مشترک خود جدا شود. بنابر این قبل از ازدواج فرد باید همسر خود را نسبت به بیماریش آگاه کند.

وی با تاکید بر اینکه صرع عامل ناباروری در زنان و مردان نیست، افزود:‌ این بیماری می‌تواند در صورت در نظر نگرفتن تمهیداتی، حین بارداری می تواند سبب آسیب به جنین شده و با تاثیر در بافت مغزی باعث متولد شدن نوزادی ناقص خواهد شد.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه ریسک اختلال مغزی در جنین که مادری مبتلا به صرع دارد ۵ تا ۲۰ درصد است، ‌گفت: در صورتی که برای مادر تمهیدات دارویی در نظر گرفته شود و داروها به موقع مصرف شود احتمال آسیب به جنین بسیار اندک خواهد شد که این موضوع با مدیریت پزشک امکان پذیر است و با مخفی نگه داشتن بیماری از همسر، به جنین آسیب وارد می‌شود.

قره‌گزلی خاطرنشان کرد: صرع در زنان و مردان آماری برابر داشته و حدود نیم تا یک درصد جامعه به آن مبتلا هستند که آماری حدود ۸۰۰ هزار نفر می شود البته بر اساس تحقیقی که اخیراً دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام داده حدود یک میلیون ایرانی مبتلا به صرع هستند.
پانزدهمین کنگره بین المللی صرع ۳ الی ۵ بهمن ۹۷ در محل کتابخانه ملی برگزار می شود.
کد مطلب : ۳۶۶۹
نام شما

آدرس ايميل شما