اعتراض دانشجویان رشته پزشکی و داروسازی به یک آیین نامه

آیا نيازي به حضور دانشگاه هاي خارجي و خصوصي كردن آموزش در این حوزه است؟

سعید نمکی دستور داده است تا فورا به موضوع اعتراضات دانشجویان به آیین‌نامه خصوصی‌سازی رشته‌های پزشکی رسیدگی شود

23 دی 1397 ساعت 13:53


سالم خبر: سعید نمکی، سرپرست وزارت بهداشت و درمان در بدو ورود خود به این وزارت طی نامه‌ای به معاون آموزشی خود دستور داد فورا به موضوع اعتراضات صورت گرفته نسبت به آیین‌نامه خصوصی‌سازی رشته‌های پزشکی رسیدگی کند. در این نامه آمده است: "از آنجا که در بدو ورود این جانب مواردی از نارضایتی و شکواییه نسبت به آیین نامه خصوصی سازی رشته های پزشکی واصل شد، لذا شایسته است در اسرع وقت به موضوع رسیدگی و عندالزوم نسبت به بازنگری آن اقدام فرمایید."

این آیین نامه‌ی پرحاشیه در معاونت آموزشی وزارت بهداشت و درمان در دست بررسی است آیین نامه ای که موضوعیت آن به اوایل همین ماه بازمی گردد و براساس آن معاونت آموزشي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي با ابلاغ آن، اجازه تاسیس دانشگاه علوم پزشكي خصوصي را به سرمايه گذاران بخش خصوصي بدون توجه به تخصص تحصيلي آن ها صادر کرد.

پس از آن با اعتراضات شديد دانشجويان عليه اين آيين نامه، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي، درست در فصل امتحانات دانشگاه توضیحاتی را در مورد آن مطرح کرد، از جمله آنکه اين آيين نامه جهت تاسيس دانشگاه توسط سرمايه گذاران خارجي است و علاوه بر آن در صورت عدم صدور این آیین نامه، امكان صدور مجوز از نهاد هايي غير از وزارت بهداشت برای تاسیس این دانشگاه ها بوجود می آمد. ضمن آنکه در بخش پایانی این توضیحات خطاب به دانشجویان تاکید شده است که با توجه به الزامات ذكر شده در آيين نامه تاسيس دانشگاه علوم پزشكي خصوصي بسيار دشوار و غیر سود آور است و از آنها خواسته بود که نگران این مساله نباشند.

رسول مركزي دبير صنفي بيست و دومين دوره سمينار دانشجويان داروسازي ايران در مورد اعتراض دانشجویان و توضیحات وزارت بهداشت در این باره به سالم خبر گفت: حضور دانشگاه هاي خارجي در كشور زماني مفهوم دارد كه دانشگاه هاي داخلي نتوانند پاسخ گوي نياز كشور باشند. اما وقتي در حال حاضر فراتر از نياز داخلي نيرو تامين مي شود، اساسا نيازي به حضور دانشگاه هاي خارجي و خصوصي كردن آموزش در این حوزه نیست.ضمن آنکه ابلاغ قانون تاسيس پرديس هاي بين الملل براي دانشگاه هاي علوم پزشكي با همين هدف و در جهت ارز آوري براي كشور بود اما هم اكنون به وسيله اي براي جبران كمبود هاي اقتصادي دانشگاه ها تبديل شده است.

وی با بیان اینکه كمبود هاي ناشي از خسارات طرح تحول سلامت بر پيكره آموزش فرود آمدند، افزود: اگر هدف جذب سرمايه گذاري خارجي بود، در همان ايده پرديس هاي بين المللی هم قابل اجرا بود. بنابراین بيم آن مي رود با توجه به تجربه به جامانده از دانشگاه های پردیس، به جای سرمايه گذاري خارجي، شاهد حضور سرمايه گذاران منفعت طلبی باشيم كه تلاش می کنند با دور زدن مفاد آيين نامه از طريق نفوذ و رانت هاي سياسي به تاسيس دانشگا هاي علوم پزشكي خصوصی دست بزنند.

مرکزی ادعا کرد: عده اي از افرادي كه با استفاده از نفوذ خود توانستند نهاد متولي امور آموزش علوم پزشكي كشور را دور بزنند و تلاش كنند از مسير هاي غير قانوني مجوز تاسيس دانشگاه بگيرند، حال با اين آيين نامه به راحتي قدرت قانوني تاسيس را پيدا مي کنند و از رانت خود جهت دور زدن مفاد آيين نامه استفاده خواهند کرد و بدون رعايت كامل مفاد دست به تاسيس دانشگاه علوم پزشكي زده و از اين طريق جان مردم را تهديد مي كنند.

دبير صنفي بيست و دومين دوره سمينار دانشجويان داروسازي ايران همچنین تاکید کرد: سوال اصلی اینجاست، در حالی که بسياري از دانشگاه هاي كشور كه زير نظر مستقيم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، متوليان امور بهداشت، درمان و سلامت آينده جامعه را تربيت مي كنند با كمبود شديد امكانات آموزشي مواجه اند، چگونه يك نهاد خصوصي مي تواند متضمن تاسيس دانشگاهي با تمامي اين امكانات شود و در عين حال سود هم ببرد؟

مرکزی با طرح این پرسش که اگر به علت هزينه هاي سنگين تاسیس دانشگاه علوم پزشکی و عدم سودآوری آن برای بخش خصوصی، درخواستي براي تاسيس این مراکز وجود ندارد يا بوجود نخواهد آمد، پس دلیل صدور این آیین نامه و توجيهات ارائه شده از سوی وزارت بهداشت چیست، افزود:  زماني كه نياز كشور نسبت به همه نيروهاي لازم در حوزه درمان و علوم پزشكي از طريق دانشگاه هاي علوم پزشكي دولتي حاضر تامين مي شود، اساسا تاسيس دانشگاه علوم پزشكي خصوصي هيج ضرورت یا حتی توجیه و بنیان علمي ندارد.

وی گفت: خواسته مطلق تمامي دانشجويان علوم پزشكي كشور لغو بدون پیش شرط و هرچه سريع تر اين آيين نامه خسارت بار است، چرا که ما دانشجویان و جامعه دانشگاهی معتقدیم با اين عمل زمينه كاهش كيفيت خدمات درماني و بهداشتي و نهايتا  به خطر افتادن سلامت مردم مهیا خواهد شد.
 
 


کد مطلب: 3658

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/3658/آیا-نيازي-حضور-دانشگاه-هاي-خارجي-خصوصي-كردن-آموزش-این-حوزه

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com