۱

مصرف قلیان در دختران دانشجو 10 برابر شده است

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : ۳۶۵۷
مصرف قلیان در دختران دانشجو 10 برابر شده است
سالم خبر : رییس شبکه ملی پیشگیری از بیماریهای غیرواگیرگفت: 35 تا 40 درصد دانشجویان کشور تجربه مصرف قلیان را دارند و مصرف این ماده دخانی در دختران دانشجو 10 برابر افزایش یافته است.
 
به گزارش سالم خبر از ایرنا ، محمدرضا مسجدی در یک نشست خبری گفت : 20 تا 25 درصد دانش آموزان دبیرستانی در کشور نیز تجربه مصرف قلیان را دارند و مصرف دخانیات در نسل جوان ما سرسام آور افزایش می یابد.

وی اظهار داشت: همچنین 24 درصد مردان و 2.4 درصد زنان در کشور سیگار می کشند و متاسفانه کنترل دخانیات با جدیت دنبال نمی شود.

مسجدی گفت: عرضه قلیان از راههای معمول خارج شده است و در فضای مجازی با تبلیغات فریبنده قلیان با طعم های مختلف و بسته بندی های متنوع در 24 ساعت شبانه روز عرضه می شود و این مسئله بسیار نگران کننده است.

دبیرکل جهانی مبارزه با دخانیات اظهار داشت: نتایج یک مطالعه در مراکز ترک اعتیاد زاهدان نشان می دهد 90 درصد معتادان اعتیادشان را با سیگار و قلیان آغاز کردند. ما در کشور دو میلیون و 700 هزار معتاد داریم که در سن جوانی و میانسالی هستند.

چرا توتون و سیگار هیچ وقت تحریم نمی شود؟

مسجدی تصریح کرد: همه مسئولیت داریم تا اقدامات اساسی برای کاهش مصرف دخانیات انجام شود با توجه به اینکه دارو، تجهیزات پزشکی و برخی کالاها از سوی آمریکا تحریم شده اند سوال این است که چرا سیگار، توتون و تنباکو هیچ وقت تحریم نمی شود و چرا آمریکا سیگار را تحریم نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: دخانیات از عوامل مهم خطرزا برای بروز بیماری های غیروگیر است و باید به این مسئله توجه جدی شود.

به گفته مسجدی، اکنون در کشور مشکلات ارزی داریم و برای مایحتاج مردم باید ارز مبادله ای در نظر یگیریم، چطور می شود برای سیگار و توتون ارز مبادله ای تخصیص می یابد، از حاکمیت باید مطالبه کنیم که این کار را نکند.

 تخصیص ارز مبادله ای برای سیگار خلاف قانون اساسی

وی افزود: این اقدام برخلاف اصول قانون اساسی است زیرا توتون و سیگار بسیار خطرزا و همراه با نابودی جامعه است و نباید به آن ارز مبادله ای اختصاص داده شود.

رئیس شبکه پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر اضافه کرد: در حال حاضر قیمت سیگار حدود 200 درصد گران تر شده ولی مالیات آن افزایشی نیافته و سودش در جیب واردکنندگان، تولیدکنندگان و واسطه گران می رود در حالی که دولت می تواند با افزایش مالیات سیگار، برای تجهیز امکانات ورزشی و رفاهی هزینه کند.

مسجدی اظهار داشت: اگر دولت به درستی از سیگار مالیات بگیرد بیش از 20 هزار میلیارد تومان در سال می شود که می توان آن را به آموزش و پرورش و ورزش کشور تزریق کرد.

*بیماریهای غیرواگیر عامل 80 درصد علت مرگ و میر ایرانی ها

مسجدی گفت: 350 تا 360 هزار مورد مرگ سالانه در کشور اتفاق می افتد که 80 درصد علت آن ناشی از بیماریهای غیرواگیر است، در سالهای بعد از انقلاب، موفقیت های چشمگیری در ریشه کنی بسیاری از بیماریهای غیرواگیر شد، اما بیماریهای غیرواگیر امروزه مشکلات فراوانی را برای مردم ایجاد کرده است.

 مرگ زیر 70 سال زودرس است

وی افزود: فشارخون، بیماریهای قلبی و عروقی، سرطانها، دیابت، اختلالات عصبی و روانی و ... باعث شده مرگهای زودرس برای ایرانی ها اتفاق بیفتد .ما باید کاری کنیم تا مردم زیر 70 سالگی نمیرند.

رئیس شبکه پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر خاطرنشان کرد: مصرف دخانیات، تغذیه نامناسب، فعالیت فیزیکی نامناسب و آلودگی هوا از مهمترین عوامل بروز بیماریهای غیرواگیر در کشور است، باید آگاهی دهیم که تولیدکنندگان مواد غذایی، مصرف نمک، شکر و روغن های ناسالم را در محصولات غذایی کمتر کرده یا استفاده نکنند.

مسجدی افزود: وزارت بهداشت برای کنترل بروز بیماری های غیر واگیر از طریق تغذیه سالم برنامه 10، 20 و 30 ساله در دست اجرا دارد.

وی اضافه کرد: سرطان نیز جزو بیماری های غیرواگیر است که در کشور رو به افزایش است، به طوری که 365 هزار بیمار سرطانی داریم و هر سال 115 تا 120 هزار بیمار جدید مبتلا به سرطان شناسایی می شود.

با کنترل سیگار آمار سرطان کم می شود

وی تاکید کرد: بر اساس مطالعات انجام شده اگر مصرف سیگار و قلیان را در کشور کنترل کنیم یک سوم سرطان های را می توان کم کرد.

مسجدی، هزینه داروهای سرطان را بیش از چهار هزار میلیارد تومان در سال اعلام کرد و گفت: با گسترش مصرف قلیان د ر خانه ها نمی دانیم وضع ابتلا به سرطان در دانش آموزان، دانشجویان و دختران جوان چگونه خواهد بود.


* آلودگی هوا بیماری های غیرواگیر را افزایش داده است
وی، آلودگی هوا را از دیگر عوامل خطرزا برای بیماری های غیر واگیر اعلام کرد و افزود: 20 شهر کشور گرفتار آلودگی هوا هستد و 30 میلیون جمعیت نیز در معرض ریزگردها قرار دارند. دولت باید برای کاهش آلودگی هوا فکر اساسی کند.
به گفته مسجدی، 45 درصد افرادی که فشار خون دارند از بیماری خود بی اطلاع هستند. 10 میلیون نفر آسم دارند که این بیماری ها ناشی از کم تحرکی، مصرف نمک و دخانیات است.
وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت متولی اصلی سلامت مردم است و باید با کمک سازمانهای مردم نهاد و رسانه ها با همصدایی در مورد بیماریهای غیرواگیر به مردم آگاهی و آموزش دهد.

*هر روز قدم بزنید
مسجدی تصریح کرد: به مردم می گوییم که با فعالیت فیزیکی خوب، ارزان و رایگان می توان از بروز بیماریهای غیرواگیر پیشگیری کرد مردم باید هر روز قدم بزنند و به طور مداوم به کوه بروند. دولت نیز باید فضاهای ورزشی رایگان برای مردم ایجاد کند تا جوانان تخلیه انرژی شوند.
نخستین همایش شبکه ملی پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر 27 دی با محورهای ترویج فرهنگ سبک زندگی سالم، رویکردهای نوین در توسعه سواد سلامت، شفاف سازی، مسئولیت پذیری و تبادل اطلاعات در ارتقای سلامت مردم و ارجحیت سلامت در همه سیاست ها و معرفی شبکه و جذب حداکثری سازمانهای مردم نهاد در سالن تلاش وزارت کار برگزار می شود.
کد مطلب : ۳۶۵۷
نام شما

آدرس ايميل شما