تحریم، انتقال پول به شرکت های دارویی اروپا را مختل کرد

23 دی 1397 ساعت 13:17


سالم خبر : معاون اقتصادی و مسئول همکاری های بین المللی وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت در برابر تحریم های آمریکا دو رویکرد شامل تامین دارو و تجهیزات پزشکی و مستندسازی اثرات تحریم بر حق سلامت مردم را اتخاذ کرده اما تحریم ها باعث مختل شدن انتقال پول دارو به شرکت های اروپایی شده است.

 
جلال نائلی درباره مستندسازی اثرات تحریم بر حوزه سلامت به ایرنا گفت : برای مستندسازی در زمینه اثرات تحریم چند کار در وزارت بهداشت انجام شد. از جمله این کارها سفارش تحقیقات و پژوهش هایی به قسمت های مختلف پژوهشی وزارت بهداشت درباره اثرات مستقیم تحریم ها یا گزارش موارد مرتبط با تحریم ها بود.

وی ادامه داد: همچنین تحقیقات مرتبط با بحث سلامت انجام شده است. به طور مثال اینکه وقتی قدرت خرید کم می شود، چه تاثیری بر سلامت مردم می گذارد یا چه چیزهایی از سبد هزینه خانوار حذف می شود.

نائلی بیان کرد: از طرفی فرم های جمع آوری و ثبت اطلاعات نیز به دانشگاه های علوم پزشکی داده شد که هر دو هفته یک بار این اطلاعات به وزارت بهداشت می آید و جمع بندی می شود. به طور مثال اعمال جراحی که لغو می شود یا کمبودهایی که به علت تحریم رخ داده در این فرم ها جمع آوری می شود.

معاون اقتصادی و همکاری های بین المللی وزارت بهداشت اظهار داشت: مستندسازی وظیفه وزارت بهداشت نیست، بلکه باید ارائه خدمات سلامت را انجام دهیم، اما این مستندات را جمع آوری کردیم تا در اختیار مراجعی قرار دهیم که به این مستندات نیاز دارند. مواردی در این زمینه مستند شده که نظام سلامت را با مشکل مواجه کرده است. به طور مثال برخی شرکت های دارویی می گویند به ایران دارو نمی دهند، چون نمی توانند نقل و انتقال پول را انجام دهند و همچنین اینکه می گویند عمده تجارت آنها با آمریکا است و از ایجاد مشکل توسط آمریکایی ها برای تجارت خود نگران هستند.


 تضییع حق سلامت ایرانیان به مجامع بین المللی گزارش شد

وی ادامه داد: وزارت بهداشت در زمینه اطلاع رسانی نیز کارهایی انجام داده و اثرات تحریم بر حوزه سلامت را بیان کرده است.

نائلی گفت: انجمن های تخصصی و سازمان های مختلف نیز با مجامع بین المللی مکاتبه کردند و حقی که از مردم ایران گرفته شده است را به جامعه بین المللی گزارش دادند. از طرفی تلاش کردیم از ظرفیت سازمان های بین المللی در ابعاد مختلف استفاده کنیم.

معاون اقتصادی و همکاری های بین المللی وزارت بهداشت افزود: بخش حقوقی وزارت بهداشت نیز کارهایی در مجامع بین المللی انجام داده که مستندات لازم را از حوزه بین الملل اخذ کردند. وزارت بهداشت در واقع وکیل مردم در حوزه سلامت است و چون متولی سلامت کشور هستیم و دارو و تجهیزات پزشکی را به سختی تامین می کنیم، به عنوان موکل نیز تلقی می شویم که بخش حقوقی وکیل ما در این قسمت است تا حق کشور را در مجامع بین المللی اخذ کند.

 انتقال پول دارو به شرکت های اروپایی با مشکل مواجه است

وی اظهار داشت: اولین مشکل در این زمینه، نقل و انتقال پول است. کشورهای اروپایی هنوز نتوانستند ساز و کار لازم را برای این موضوع ایجاد کنند. با وجود همه بحث ها و تلاش ها، نقل و انتقال پول با مشکل مواجه است. با این حال برخی سازمان ها توانستند کارهای کلی انجام دهند، اما قول هایی که در این زمینه داده بودند هنوز اجرایی نشده است. این در شرایطی است که آمریکایی ها همه را از حضور در بازار ایران نهی می کنند، اما محصولات خودشان در بازار ایران وجود دارد.

نائلی درباره شرکت های هدف در زمینه واردات دارو و تجهیزات پزشکی نیز گفت: کشورهایی که منابع مالی ایران در آنجا قرار دارد، جزو این کشورها محسوب می شوند.


کد مطلب: 3655

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/3655/تحریم-انتقال-پول-شرکت-های-دارویی-اروپا-مختل

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com