زورآزمایی با سرطان از نوعی دیگر

مرگ های ناشی از سرطان در امریکا بسیار کاهش یافته است

شناسایی زود هنگام سرطان از طریق انجام غربالگری ها تشخیص زودهنگام و آغاز درمان از دلایل مهم  افت شمار مرگ های ناشی از این بیماری است

19 دی 1397 ساعت 14:35


 سالم خبر: مرکز مطالعات سرطان امریکا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که در سال ۲۰۱۸ میلادی مرگ و میر ناشی از سرطان در این کشور کاهش داشته است . امریکا نخستین کشوری است که  توانسته است رکورد کاهش مرگ ناشی از سرطان را ثبت کند و به همین دلیل مطالعه  در این مورد و شناسایی دلایل افت مرگ ناشی از سرطان در این کشور اهمیت بسیاری دارد.
 
طبق این گزارش در سال ۲۰۱۸ میلادی به دلیل اطلاع رسانی گسترده در امریکا در مورد دلایل ابتلا به  این بیماری و تلاش برای تشخیص به موقع این بیماری، امریکا توانسته است در سال ۲۰۱۸ میلادی شاهد افت ۱.۷ درصدی شمار مرگ های ناشی از سرطان باشد.
 
در سال گذشته مجموع مرگ ناشی از سرطان در زنان و مردان امریکایی  ۲۶ درصد نسبت به سال ۱۹۹۱ کاهش یافت که معادل زنده ماندن ۲.۴ میلیون نفر است. البته روند کاهش مرگ ناشی از سرطان در امریکا از چند سال قبل آغاز شده است اما نرخ ۱.۷ درصدی کاهش مرگ ناشی از سرطان در سال ۲۰۱۸ ، رکوردی بی سابقه برای دنیا محسوب می شود.           
 
اما فارغ  از این آمار خوشایند این سوال  همچنان در ذهن باقی است که دلیل این موفقیت در امریکا چیست و ایا این الگو در کشورهای دیگر قابل اجرا است یا خیر؟
 
مرکز مطالعات سرطان در گزارش خود دلیل افت نرخ مرگ و میر و ابتلا به سرطان را این گونه بیان کرده است: شایع ترین سرطان در دنیا سرطان ریه است و سیگار یکی از اصلی ترین دلایل ابتلا به آن است. در نتیجه اطلاع رسانی های گسترده در کشور طی ۲۰ سال اخیر، شمار افرادی که سیگار می کشند کاهش یافته است و این مساله تاثیر معنا داری در کاهش نرخ ابتلا به این بیماری دارد. چون استعمال سیگار یکی از مهمترین دلایل ابتلا به سرطان در امریکا به شمار می آید و از هر ۱۰ سرطانی که در این کشور مشاهده می شود، سه سرطان به دلیل سیگار کشیدن است.
 
از سوی دیگر شناسایی زود هنگام این بیماری از طریق انجام غربالگری ها و تشخیص زودهنگام و آغاز درمان یکی دیگر از دلایل مهم  افت شمار مرگ های ناشی از این بیماری است.
 
نکته دیگری که در این گزارش قابل توجه است ، اینکه از سال ۱۹۷۵ میلادی تا کنون نرخ ابتلا به سرطان در  امریکا سالانه ۰.۶ درصد افزایش یافته است اما نرخ مرگ و میر ناشی از  ان روند کاهشی داشته است. هم اکنون ۸۳ درصد از مبتلایان به این بیماری در امریکا بالغ بر پنج سال بعد از تشخیص و آغاز درمان زنده می مانند  و این خبر خوبی است.
 
والرین کاستون یکی از پژوهشگران این مرکز می گوید: تاکنون درمان های کمی برای سرطان شناخته شده است و تمامی این روشهای درمانی هم زمانی اثر بخش است که  بیماری زود تشخیص داده شود. به همین دلیل غربالگری های مستمر می تواند نقش بسزایی در درمان داشته باشد. شیوه زندگی سالم، ورزش و استفاده ازغداهای کم کالری و سالم نقش مهمی در کنترل ابتلا به این بیماری دارد.
 
 به خصوص کودکان باید این شیوه زندگی را از سنین پایین بیاموزند تا در تمام طول زندگیشان آن را به کار گیرند.
 


کد مطلب: 3618

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/3618/مرگ-های-ناشی-سرطان-امریکا-بسیار-کاهش-یافته

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com