۰

آزمایشگاه های مرجع سازمان انتقال خون باید در منطقه سرآمد باشند

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۳۶۱۲
آزمایشگاه های مرجع سازمان انتقال خون باید در منطقه سرآمد باشند
سالم خبر : جلسه بررسی برنامه های راهبردی سازمان انتقال خون در زمینه فعالیت های آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی و سرولوژی در سازمان انتقال خون و انتقال خون استان تهران در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد.
 
به گزارش سالم خبر از وبدا، در این همایش مدیر عامل سازمان انتقال خون ضمن تشکر از دستاوردهای این آزمایشگاه ها گفت: باید سعی کنیم رویه مکتوبی برای فرآیندهای کاری این حوزه پدید آوریم، متخصصان طبق رویه های استاندارد شده آموزش ببینند و این آموزه ها را به سایر کارکنان منتقل کنند.
 
دکتر علی اکبر پورفتح اله افزود: در هر سازمان نگاه ملی و فراملی باید بر ارتقای شخصی ارجحیت داشته باشد، لذا بر همین اساس، سازمان انتقال خون از لحاظ شاخص های آماری به سمت کشورهای پیشرفته حرکت می کند و آموزش های بین المللی و منطقه ای انتقال خون را در همکاری با سازمان جهانی بهداشت برعهده دارد، آزمایشگاه های ایمنوهماتولوژی نیز باید در میان کشورهای منطقه پیشرو باشند، استانداردهای کاری جدیدی را پدید آورند و به دنبال کشف و ثبت گروه های جدید خونی باشند.  
 
وی خاطرنشان کرد: سابقه 45 ساله انتقال خون ملی و 50 میلیون واحد خون اهدایی (از ابتدای تاسیس سازمان تا خرداد ماه سال آینده) تجربه و دانشی در اختیار ما قرار داده است که به اتکای آن می توانیم در زمینه خون های نادر و آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی نیز سرآمد شویم و در شان این سازمان و موسسه آموزشی پژوهشی طب انتقال خون که دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد هماتولوژی تربیت می کند، عمل کنیم. 
وی زبان علم را در عرصه بین الملل موثرترین و گویاترین زبان خواند و افزود: این ظرفیت در سازمان وجود دارد که هویت علمی ایران را بیش از پیش به دنیا بشناساند.
 
مدیرعامل سازمان انتقال خون تاکید کرد: باید آزمایشگاه های تخصصی انعقاد، هماتولوژی، کیت سازی و آزمایشگاه ملکولی و سرولوژی که به صورت اختصاصی مربوط به حوزه کار انتقال خون است، تقویت شود و نقاط ضعف و قوت آن شناسایی و برنامه ای عملیاتی و کاربردی برای توسعه این آزمایشگاه ها طراحی شود که برای ستاد، استان تهران، استان های منطقه ای و کشوری و حتی فراملی ظرفیت فعالیت داشته باشد. 
 
وی در این راستا به ارتباط با آزمایشگاه های مرجع بین المللی برای شناسایی موارد ناشناخته، تبادل نمونه و اطلاعات، و ارتقای جایگاه منطقه ای و بین المللی تاکید کرد.
 
در این نشست همچنین دکتر امیرعلی نقی، رییس آزمایشگاه مرجع ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون گزارشی از عملکرد سال 96 و 97 این آزمایشگاه ارائه کرد.
 
همچنین دکتر کریم شمس، معاون فنی و فناوری های نوین سازمان به ضروریات مورد توجه آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی، و سرولوژی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 20 هزار بیمار تالاسمی با میانگین 18 تا 20 سال که به خاطر تزریق خون مکرر درخونشان آنتی بادی ساخته شده است، با طول عمری که در پیش دارند نیاز به خدمات ما در این آزمایشگاه ها دارند و برای آمادگی باید روی تخصص گرایی آزمایشگاه ها تمرکز کنیم.
 
وی آموزش، ارزیابی، نظارت و توسعه استانی را از برنامه های پیش روی سازمان انتقال خون دانست و افزود: لازم است کنترل کیفی خارجی روی آزمایشگاه های سرولوژی انجام و اعتبارسنجی لازم در این مراکز کسب شود و کیفیت عملکرد با معیارهای مدون مورد ارزیابی و تایید قرار گیرد. 
 
مسئول آزمایشگاه های ایمنوهماتولوژی اداره کل انتقال خون استان تهران نیز در این نشست گزارشی از عملکرد این  استان ارائه داد و مشکلات و دستاورها و تجربیات به دست آمده در سال های 94 تا 97 را به سمع و نظر حاضران رساند
کد مطلب : ۳۶۱۲
نام شما

آدرس ايميل شما