۰
مهدی پیر صالحی رییس جدید سازمان غذا و دارو در گفت و گو با سالم خبر:

نقل و انتقال پول همچنان یکی از مشکلات تامین کنندگان داروست

هنوز کانال مورد اعتمادی برای انتقال پول به اروپا ایجاد نشده است
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۳۵۷۲
نقل و انتقال پول همچنان یکی از مشکلات تامین کنندگان داروست
سالم خبر: تلاش ها و مذاکرات مسوولان به رغم آنکه راه انتقال پول برای شرکت های تولیدکننده دارویی را باز کرده تا آنها بتوانند مواد اولیه و ملزومات تولید داروی خود را تهیه کنند، اما این امر هنوز به حالت روتین و عادی خود درنیامده و همچنان نقل و انتقال پول یکی از مشکلات تامین کنندگان دارو است.

به گزارش سالم خبر؛ هر چند شواهد نشان می دهند که کونلون بانک چین حداقل تا ماه فوریه، در تطابق کامل با تحریم‌های آمریکا قرار دارد و هیچ‌گونه خدماتی به ایران ارائه نمی‌دهد؛ که به اعتقاد کارشناسان، در این صورت چشم‌انداز تجارت غیرنفتی ایران با چین در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت و شاید هم کل ساختار کونلون، وابسته به SPV اروپا شود، با این حال دستورالعملی در مورد معافیت حواله کالاهای خارج
از محدوده تحریم، مانند غذا، دارو و تجهیزات پزشکی تا 12 اردیبهشت صادر شده و بانک های عامل آن را دریافت کرده اند، اما هنوز اجرایی نشده است.

مهدی پیر صالحی رییس جدید سازمان غذا و دارو در این باره به سالم خبر گفت: با مذاکراتی که تاکنون انجام شده، پس از تعطیلات ژانویه و به عبارتی کمتر از یک هفته است که مشکل حواله پول از سوی کونلون بانک چین و یوکو بانک هند از سوی طرف خارجی برای کالاهای خارج محدوده از تحریم از جمله دارو حل شده است، اما از این سو حواله شدن پول ما به این بانک ها به بانک عامل بستگی دارد و در یک بانک انجام و در بانک دیگر متوقف می شود. بنابراین به نظر می رسد یا برخی بانک های عامل به پروسه های انتقال پول به این دو بانک، در شرایط فعلی تسلط ندارند یا آنکه هنوز بر سر تحریم های اولیه و
ثانویه مشکلاتی دارند.

وی با بیان اینکه هنوز کانال مورد اعتمادی برای انتقال پول به اروپا ایجاد نشده است افزود: با این حال به استناد گفته های مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در نشست بررسی راهکارهای نقل و انتقال ارز مواد اولیه دارویی، ظاهرا قرار است براساس توافق های انجام شده در ستاد تحریم وزارت بهداشت، بخش نامه ای از سوی بانک مرکزی صادر و طی همین هفته این مشکل هم برای واردات کالاهایی که مشمول تحریم نیستند، حل شود.

پیرصالحی معتقد است که نقل و انتقال پول یکی از مشکلات تامین کنندگان دارو است؛ به گونه ای که شرکت ها پس از حواله پول برای طرف خارجی، حتی نمی توانند از به مقصد رسیدن آن اطمینان داشته باشند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی به نظر می رسد که نیاز به هماهنگی
های بیشتری میان گمرک، سازمان غذا و دارو، بانک های عامل و بانک مرکزی وجود دارد تا بتوان تبادلات پولی را سریع تر و راحت تر انجام داد.  

رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: تحریم ها موجب می شوند که هر روز تغییراتی در جریان انتقال پول به خارج از کشور بوجود بیاید و همین امر سبب می شود که حلقه های درگیر در تامین کالاهایی مثل دارو، همچون بانک ها، بر آنچه که باید انجام دهند اشراف کامل نداشته باشند و ناهماهنگی هایی را ایجاد کنند. اما باید توجه داشت هرگونه ناهماهنگی در حال حاضر می تواند تامین داروی مورد نیاز جامعه را مختل کند.

پیرصالحی در مورد نحوه فعالیت بخش بازرگانی شرکت های تولیدکننده در شرایط تحریم هم گفت: بخش های بازرگانی همواره روند مشخصی را طی می کرده اند، اما در شرایط تحریم، مدل های
متفاوتی برای ادامه کار نیاز است و این در حالی است که برخی شرکت ها از سرعت و پویایی لازم برای ایجاد تغییرات مورد نیاز برخوردار نیستند. بنابراین برای تامین بهینه نیاز دارویی کشور باید این بخش از شرکت ها پیگیرتر و سریع تر باشند و تعامل بیشتری با شرکت های خارجی، سازمان غذا و دارو، بانک مرکزی، بانک های عامل و غیره برقرار و برای بهبود روند کار، پیشنهادات خود را نیز ارائه کنند.

وی در پاسخ به اینکه چرا از آموزه ها و تجربه های دوره های تحریمی پیشین برای مدیریت اوضاع کنونی استفاده نمی شود تا زمان های طلایی برای رفع مشکلات از پیش تجربه شده هدر نرود، گفت: در کشور ما هیچ گاه تجربه ها ثبت نمی شوند و ظاهرا باید راه های رفته شده را دوباره کشف و تجربه ها را چندین بار تکرار کنیم.
 
  
 
کد مطلب : ۳۵۷۲
نام شما

آدرس ايميل شما