بیش از نیمی از مطالبات نشان دار داروهای بیماران خاص پرداخت نشده است

سید ابراهیم هاشمی، عضو هیات مدیره انجمن صنعت پخش ایران

15 دی 1397 ساعت 15:00


سالم خبر: چندی پیش آمار دقیق مطالبات شرکت های پخش از دانشگاه های علوم پزشکی، بابت داروهای بیماران های خاصی چون تالاسمی، هموفیلی، پیوند اعضا و یکی دو قلم معمول، منهای داروهای بیماران سرطانی، به تفکیک و با رقمی بیش از 800 میلیارد تومان در اختیار وزارت بهداشت قرار و وعده داده شد که بیش از نیمی از این مطالبات نشان دار و بابت آنها پرداخت انجام شود که تا این لحظه محقق نشده است.

سید ابراهیم هاشمی، عضو هیات مدیره انجمن صنعت پخش ایران با بیان این مطلب به سالم خبر گفت: از محل 500 میلیون یوروی تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی هم که تنها به جهت بهبود وضعیت مطالبات بخش های دارو تجهیزات پزشکی مجوز آن صادر شد، هنوز چیزی به دست شرکت های دارویی نرسیده است. یعنی باوجود آنکه مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اعلام کرده که با منابعی که از این محل تاکنون تزریق شده، مطالبات داروخانه ها را تا مرداد ماه و دانشگاه های علوم پزشکی را تا آبان ماه پرداخت کرده است؛ اما اخباری که ما از سطح بازار داریم نشان از آن دارد که پرداخت هایی که به داروخانه های بخش خصوصی انجام شده به شکل علی الحساب 60 درصدی بوده است.

وی افزود: یعنی سازمان بیمه سلامت برای آنکه ماه هایی که بدهی خود را به داروخانه ها جلوتر نشان دهد، از محل 500 میلیون یورو تنها 60 درصد مانده مطالبات خود از سال گذشته، یعنی بهمن و اسفند ماه 96 را پرداخت کرده است. پرداخت های سال97 هم به جز فروردین که کامل پرداخت شده،  تا مرداد ماه و به همان روش 60 درصد انجام شده که البته از محل 500 میلیون یورو نبوده اند.

هاشمی تاکید کرد: از سوی دیگر در جلسه ای که هفته گذشته با روسای دانشگاه های علوم پزشکی یکی از قطب های کشور داشتم، اعلام کردند که هنوز پولی به حساب این دانشگاه ها واریز نشده است. یعنی به نظر می رسد این پول نشان دار برای بخش های دارو و تجهیزات پزشکی، عملا در جای دیگری در حال هزینه شده است.

وی گفت: معلوم نیست که متولی پرداخت این پول و ناظر بر حسن توزیع آن کدام نهادها هستند و چنین به نظر می رسد که فعالان دارو و تجهیزات پزشکی به مسوولان وصول پول برای دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان بیمه سلامت تبدیل شده اند بی آنکه خود سهمی از این منابع داشته باشند.

هاشمی ادامه داد: از طرفی با توجه به آنکه این 500 میلیون یورو، قرض به نظام سلامت است، سازمان برنامه و بودجه تلاش می کند بخشی از این مبلغ را در ازای بدهی های قبلی سازمان بیمه سلامت کسر کند تا قرض روی قرض سازمان بیمه سلامت تلنبار نشود که در این صورت باری از دوش بخش های دارو و تجهیزات پزشکی برداشته نمی شود.

وی در واکنش به اظهارات مدیر نظارت بر تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت هم که ادعا کرده بود بخش عمده ای از مطالبات بخش دارو توسط اوراق پرداخته شده است گفت: تامین کنندگان دارو به شدت از دریافت اوراق اکراه داشتند و بسیاری از شرکت های خصوصی دارویی اوراق دریافت نکردند ولی شرکت های شبه دولتی مکلف به این کار شدند شدند و شاید در ظاهر وضعیت مطالباتشان از شرکت های خصوصی بهتر شد اما از این راه زیان های مالی زیادی را متحمل شدند. ضمن انکه تا همین چند روز پیش از دانشگاه های علوم پزشکی با ما تماس می گرفتند و اعلام می کردند که اگر تمایل به دریافت اوراق دارید سریع تر اقدام کنید چون تقاضا از سمت بخش تجهیزات پزشکی بالاست.

هاشمی با بیان اینکه معلوم نیست این مدل های پرداختی در ازای تامین کالا استراتژیک و حیاتی چون دارو توسط چه کسانی ابداع می شود ادامه داد: باور کنید دشن نمی تواند چنین ضربه های هولناکی را که ما در داخل به خود وارد می کنیم به صنایع ما بزند.

وی در باره اختلاف میان داروخانه ها و برخی از شرکت های پخش هم عنوان کرد: سود شرکت های پخش در بهترین حالت 8 درصد است در حالی که در شرایط فعلی بسیاری از شرکت ها بدون سود و تنها برای بقا در حال ادامه فعالیت خود هستند، ضمن آنکه آفرها و تعیین زمان پرداخت ها دست شرکت های پخش نیست و به نظر می رسد بسیاری از اظهارنظر ها و بسیاری از موضع گیری هایی که در این باره انجام شد به عدم آگاهی حلقه های مختلف تامین و توزیع دارو از وضعیت حلقه های دیگر بر می گردد.

هاشمی گفت: بیش از هفتاد درصد از هزینه های نظام دارو به طور مستقیم یا غیر مستقیم به دولت باز می گردد، به عبارت دیگر 55 درصد فروش شرکت های پخش به طور میانگین به دانشگاه های علوم پزشکی است و از 45 درصد باقیمانده که به داروخانه انجام می شود هم بخش عمده ای در سازمان های بیمه گر بلوکه می شود. وقتی این پول از طرف دولت برنگردد همه سیکل بهم می ریزد و وقتی تحریم ها پیش می آیند و مجبور به تجارت نقدی از طرف های خارجی می شویم این مشکلات مربوط به نقدینگی بیشتر خود را نشان می دهند و شرکتی که خود دچار مشکلات نقدینگی و خرید نقدی است نمی تواند فروش مدت دار آنهم با بازه های طولانی چهار یا شش ماهه داشته باشد.

عضو هیات مدیره انجمن پخش ایران افزود: با این حال به دلیل تغییرات مثبتی که در سازمان غذا و دارو در ماه های اخیر افتاد همچون انتخاب دکتر عبده زاده، در حال حاضر وضعیت به مراتب بهتری را در حوزه تامین دارو نسبت به ماه های ابتدایی و سال و حتی سال گذشته شاهد هستیم. در واقع مهم ترین اقدامی که انجام شد این بود که به جای نوشتن بخش نامه وآیین نامه، مشکلات ارزی و نقدینگی شرکت های تامین کننده دارو به طور واقعی درک و رسیدگی به آنها در تعامل بهتر با بانک مرکزی، گمرک و سایر نهادها به طور عملیاتی در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: در حال حاضر جلسات مشترکی بین همه حلقه های درگیر در نظام دارویی کشور به طور مرتب برگزار و همه در جریان مشکلات یکدیگر و نحوه همکاری سازنده با هم قرار می گیرند. بنابراین می توان ادعا کرد اگر مشکلاتی که برای کونلون بانک چین و یوکوی هندی پیش آمد روی نمی داد ما الان در شرایط بسیار بهتری بودیم که با اخبار مثبتی که از این بانک ها می رسد امیدورام بخشی از مشکلات هم به این ترتیب حل شود.
 


کد مطلب: 3537

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/3537/بیش-نیمی-مطالبات-نشان-دار-داروهای-بیماران-خاص-پرداخت-نشده

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com