۱
۴
یک متخصص پوست در گفت و گو با سالم خبر:

سالیانه 11 هزارنفر در کشور به سرطان پوست مبتلا می‌شوند

روزانه ۱۰ نفر به سرطان پوست مبتلا می‌شوند که براساس آمار موجود دو نفر به دلیل این نوع سرطان جان خود را از دست می‌دهند
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : ۳۵۰۸
سالیانه 11 هزارنفر در کشور به سرطان پوست مبتلا می‌شوند
سالم خبر: یک متخصص پوست اعلام کرد: در کشور سالانه ۱۱ هزار نفر مبتلا به سرطان پوست می‌شوند که از این تعداد چهار هزار نفر به نوع بدخیم آن دچار می‌شوند ضمن آنکه مردان کشور دو برابر زنان امکان ابتلا به سرطان پوست را دارند و به این سرطان مبتلا می شوند.

حمیدرضا محمودی در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: روزانه ۱۰ نفر به سرطان پوست مبتلا می‌شوند که براساس آمار موجود دو نفر به دلیل این نوع سرطان جان خود را از دست می‌دهند. اگر چه حسنی که سرطان پوست نسبت به سرطان های دیگر دارد ظهور بیرونی آن است که موجب می شود قابلیت تشخیص آن نسبت به سایر سرطان آسان‌تر باشد.

وی با اشاره به اینکه سرطان پوست قابل‌تشخیص و در مراحل اولیه شیوع قابل‌درمان است، گفت:  سرطان پوست بیشتر در سر و گردن ایجاد می‌شود و برای پیشگیری از این بیماری باید مواجه‌شدن با اشعه فرا‌بنفش و نور آفتاب را کاهش دهیم و از لباس و پوشش مناسب جهت محافظت در برابر نور آفتاب استفاده کنیم.

محمودی  ادامه داد: احتمال ابتلا به سرطان پوست با افزایش سن بیشتر می‌شود. اما عوامل ژنتیک، ویروس‌ها و انتشار عناصری همچون آرسنیک در محیط کار در شیوع این عارضه نقش دارد.

مصرف کرم ضد آفتاب ۲۰دقیقه قبل از نور آفتاب

وی با بیان این که همه افراد
باید برای حفاظت پوست خود از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنند، گفت: استفاده صحیح و منظم از کرم‌های ضدآفتاب مهمترین اقدام در محافظت از پوست است و باید توجه کرد که اشعه فرابنفش از پشت ابرو یا پنجره‌های شیشه‌ای نیز عبور می‌کند، بنابراین استفاده در روزهای ابری و در صورت تابش آفتاب از پشت پنجره نیز لازم است.

این متخصص پوست تصریح کرد: ۲۰دقیقه قبل از تماس با نور خورشید باید مقدار کافی از کرم ضدآفتاب استفاده شود و دقت داشته باشیم که کرم ها از استانداردهای خاص خود برخوردار باشد و  برای تأیید کرم‌های ضد آفتاب باید به مقدار و دفعات کافی از آن‌ها استفاده شود.

سرطان پوست قابل درمان است

محمودی ادامه داد: بسیاری از سرطان‌های پوست از نوع سرطان سلول پایه‌ای یا سرطان سلول سنگفرشی هستند که با تشخیص به موقع آن با موفقیت درمان می‌شوند. روش‌های درمان این سرطان جراحی، برداشتن سرطان با وسیله‌ای تیز، استفاده از حرارت (کورتاژ و کوتر)، سرما درمانی (کرایوتراپی)، درمان‌های موضعی (با استفاده از داروهای ایمنی‌درمانی یا شیمی‌درمانی در بعضی کرم‌ها یا ژل‌ها)، درمان فوتوداینامیک (استفاده از یک کرم و یک منبع نور برای درمان)،  رادیوتراپی و برداشتن غده‌های لنفاوی است.

وی
پوست را به‌ عنوان بزرگترین عضو بدن در معرض عوامل سرطان‌زای محیطی بسیاری دانست و تصریح کرد: تعداد افرادی که به سه سرطان عمده پوست سلول پایه‌ای، سلول سنگفرشی و ملانوم- مبتلا می‌شوند، در همه کشورها در حال افزایش است.

این متخصص پوست گفت: سرطان سلول پایه‌ای دارای پیش‌آگهی خوب، سرطان سلول سنگفرشی دارای پیش‌آگهی متوسط و ملانوم دارای پیش‌آگهی بد است. نکته مهم این است که در هر سه مورد، در صورت تشخیص زودرس، می‌توان به درمان کامل بیماری رسید. هر گونه ضایعه جدید یا تغییر در ضایعات قدیمی پوست، می‌تواند نشانه‌ ایجاد سرطان پوست باشد. توجه به این تغییرات، با توجه به این‌که پوست یک عضوِ در دسترسِ بدن و به آسانی قابل‌معاینه است، سبب تشخیصِ زودتر و در نتیجه، درمان بیماری در مراحل اولیه می‌شود.

محمودی با بیان این که در مبارزه با سرطان، پیشگیری،  تشخیص زودرس و درمان به‌ موقع و مراقبت‌های بعد از درمان بیماری بسیار اهمیت دارد، اظهار داشت: اشتباهات درباره هر کدام از مراحل مبارزه با سرطان پوست موجب تبدیل یک بیماری قابل‌درمان به بیماری غیرقابل‌درمان شده و فرد و خانواده، به مدت طولانی و با صرف هزینه‌های بسیار، درگیر بیماری می شوند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
کد مطلب : ۳۵۰۸
نام شما

آدرس ايميل شما

United States
در مورد تشخیص خال هایی که احتمالا سرطانی باشه هم مطلب بذارید ممنون
United States
چه جوری باید تشخیص بدیم؟ حتما باید دکتر بریم؟
United States
یه کم این خال ها ترسناک شدن راه تشخیص چیه؟
United States
یه کم این خال ها ترسناک شدن راه تشخیص چیه؟