۰

تزریق خون برای همه در هر شرایطی مناسب نیست

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۳۵۰۰
تزریق خون برای همه در هر شرایطی مناسب نیست
سالم خبر : مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، با بیان این مطلب که هزینه های عوارض انتقال خون ۵ برابر هزینه های تولید فرآورده است، گفت: تزریق خون برای همه در هر شرایطی مناسب نیست و عوارض خاص خود را دارد.
 
به گزارش سالم خبر از مهر ، دومین جلسه کمیته استانی انتقال خون با هدف گسترش طرح هموویژلانس و مدیریت مصرف خون در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران در سالن اجتماعات کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

در این جلسه علی اکبر پورفتح اله مدیر عامل سازمان انتقال خون، مدیریت خون بیمار را دارای سابقه ای ۱۰ ساله دانست و گفت: این دیدگاه پس از قطعنامه سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۰ برای درمان و مراقبت بهتر از بیماران جایگزین انتقال خون لیبرال شده است.

وی با اشاره به این واقعیت که هزینه های عوارض انتقال خون ۵ برابر هزینه های تولید فرآورده است، افزود: انتقال خون محافظه کارانه می تواند به اقتصاد سلامت کمک کند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون تاکید کرد: در نظام سلامت باید هزینه ها اثر بخش و دستورالعمل ها مبتنی بر هزینه فایده باشد و درمان کاراتر عرضه گردد.

پورفتح اله با اشاره به این واقعیت که سالمندی جامعه افزایش هزینه های سلامت و کاهش اهدای خون را در پی دارد، گفت: برای پیشگیری از ایجاد بحران در فرآورده های مورد نیاز سالمندی  استفاده بهینه از منابع را بهبود ببخشیم.

وی با استناد به تحقیقی که در نیوانگلند ژورنال منتشر شده است، افزود: این پژوهش نشان می دهد ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه ها با مصرف نامناسب از دست می رود و اگر این هزینه ها به خوبی مدیریت شود به نظام سلامت باز می گردد و نیاز به افزایش بودجه سلامت نخواهد بود.

پورفتح اله با اشاره به چرخه سه گانه کم خونی، خونریزی، انتقال خون، گفت: بهینه سازی این چرخه با درمان آنمی بیمار، جلو گیری از خونریزی قابل کنترل و کاهش میزان نیاز به انتقال خون صرفه جویی هنگفتی در پی دارد که البته هریک نیازمند در نظر گرفتن خدمات، تجهیزات مورد نیاز و تعرفه ای برای انجام خدمات مربوط به  آن است که در نهایت به نفع نظام سلامت و بیمار خواهد بود.

وی، مدیریت خون بیمار را مجموعه اقداماتی دانست که برای پیشگیری از دریافت خون در دنیا انجام می شود و روندی است که برای کاهش نیاز به تزریق خون در جراحی های انتخابی با رفع آنمی (کم خونی) بیمار صورت می گیرد.

پورفتح اله با تاکید بر ضرورت مدیریت هموستاز و انعقاد، گفت: ادبیاتی که سال ها است سبب اهدای خون و ایثار بدون چشمداشت مردم شده است با شعار معروف «اهدای خون اهدای زندگی» دقیقا برابر تزریق خون تزریق زندگی نیست و تزریق خون برای همه در هر شرایطی مناسب نیست و عوارض خاص خود را نیز دارد. تجویز آن باید به موقع و مناسب باشد تا به اهدای زندگی بدل شود.

وی از پزشکان و کادر درمان خواست تا هر تزریق و تجویز خون را مستقل ببینند و بعد از کنترل و گزارش گیری از عوارض آن واحد دوم را تجویز کنند زیرا این کار سبب پیشگیری از عوارض بیشتر می شود و چه بسا بعد از تجویز واحد اول دیگر نیاز به دومی نباشد.

پورفتح اله گفت:باید هر کسی که خون تجویز می کند یک مجوز و گواهی صلاحیت تجویز خون داشته باشد. وی از همکاری دانشگاه پاریس ۱۲ و انتقال خون فرانسه و ایران برای برگزاری این دوره های آموزشی و اعطای گواهی دیپلم انتقال خون خبر داد و گفت: باید در زمینه ادغام مدیریت مصرف خون و کمیته های بیمارستانی تحقیقات و پژوهشهای بیشتری انجام شود.

تعرفه گذاری خدمات مربوط به مدیریت خون بیمار، ادغام مدیریت خون بیمار و کمیته های انتقال خون بیمارستانی، آموزش همگانی پزشکان و کادر درمانی در سال آینده از دیگر راهکارهایی است که مدیر عامل سازمان انتقال خون برای بهینه سازی و تسهیل مدیریت خون بیمار پیشنهاد داد.

مسعود ناصری پور رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز، ضمن تشکر از تلاش های سازمان انتقال خون در امر هموویژلانس و برقراری کمیته های انتقال خون بیمارستانی بر اهمیت تهیه، نگهداری، توزیع و مصرف خون تاکید کرد و گفت: اهدا کنندگان خون انسان های وارسته ای هستند که این مایع حیات بخش را به رایگان در اختیار دیگران قرار می دهند.

وی، سازمان انتقال خون را مرکزی با ساختار مناسب و بهترین سازمان انتقال خون در منطقه دانست که با طی مسیری علمی به بهترین جایگاه رسیده است.

ناصری پور گفت: با تلاش های بی وقفه سازمان انتقال خون، در امر تامین خون با کمترین مشکلات مواجه هستیم.
کد مطلب : ۳۵۰۰
نام شما

آدرس ايميل شما