۰

مطالبات پزشکان خانواده شهری تا آخر هفته واریز می شود

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۳۴۸۰
مطالبات پزشکان خانواده شهری تا آخر هفته واریز می شود
سالم خبر : مدیرکل دفتر مدیریت خدمات عمومی سازمان بیمه سلامت گفت: تا آخر همین هفته بخشی از مطالبات پزشکان خانواده شهری در استان های فارس و مازندران (مطالبات مهر و آبان) واریز می شود.
 
برنامه پزشک خانواده، برنامه ای است که مطابق قانون برنامه توسعه چهارم و پنجم باید در کل کشور اجرا شود، این برنامه از سال 84 در دولت خاتمی و زمان وزارت مسعود پزشکیان در روستاها شروع شد و حدود 23 میلیون نفر ساکنان روستاها و شهرهای زیر 5 هزار نفر زیر پوشش خدمات سطح اول این برنامه قرار گرفتند، بر اساس این برنامه هر پزشک خانواده متولی سلامت حدود دو هزار نفر می شود و در صورت نیاز این بیماران را به سطح دو که خدمات تخصصی پزشکی است در شهر است ارجاع می دهد.

این برنامه در دولت دهم در حوزه شهری در دو استان فارس و مازندران هم اجرا شد.

محمدرضا میرزایی، مدیر کل خدمات عمومی سازمان بیمه سلامت به ایرنا گفت : پرداختی های سازمان بیمه سلامت برای برنامه پزشک خانواده در استان مازندران در مهر امسال پرداخت شده و در حال حاضر باید مطالبات آبان ماه نیز به حساب آنان واریز شود. رقمی که مربوط به استان فارس می شود حدود 19.5 میلیارد تومان و استان مازندران نیز حدود 7.5 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: با پرداخت این ارقام، 6 ماهه ابتدایی امسال و 80 درصد مهر و آبان ماه تسویه می شود. این مبالغ مربوط به پزشکان خانواده شهری دو استان فارس و مازندران است.

 بودجه پزشک خانواده برای سال آینده

میرزایی درباره بودجه در نظر گرفته شده برای برنامه پزشک خانواده نیز بیان کرد: برای وزارت بهداشت مبلغ هزار میلیارد تومان برای برنامه پزشک خانواده در سال 98 در نظر گرفته شده که این بودجه در سال های 94 و 95 مبلغ 2 هزار میلیارد تومان بود و که البته ارتباطی به سازمان بیمه سلامت ندارد. زیرا سازمان بیمه سلامت سهم خود را برای پزشک خانواده از بودجه خود پرداخت می کند و ردیف جداگانه ندارد. 

به گفته وی، سال 96 سازمان بیمه سلامت برای پرداختی پزشکان خانواده شهری و هزینه پزشک و دارو برای دو استان فارس و مازندران 136 میلیارد تومان پرداخت کرد. برآورد ما برای امسال 170 میلیارد تومان است و قطعا نیاز بیمه سلامت برای برنامه پزشک خانواده شهری برای سال آینده حدود 200 میلیارد تومان خواهد بود.

وی افزود: هزینه امسال پزشک خانواده برای بسته های خدمات روستایی سطح یک، دو و سه برای 28 میلیون و 700 نفر که 20 میلیون نفر بیمه شده سازمان هستند، حدود 3 هزار و 600 میلیارد تومان بود و پیش بینی می شود این هزینه برای سال آینده حدود 4 هزار و 500 میلیارد تومان باشد.

مدیرکل دفتر مدیریت خدمات عمومی سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: البته بودجه پزشک خانواده باید به موقع تخصیص داده شود و تاخیری ایجاد نشود.

میرزایی گفت: لازم است سازمان برنامه و بودجه برای اجرای برنامه پزشک خانواده شهری در دو استان فارس و مازندران ردیف اعتباری اختصاصی برای دو سازمان بیمه سلامت و تامین اجتماعی منظور کند.

 پرداختی های وزارت بهداشت و بیمه سلامت برای پزشک خانواده

میرزایی گفت: امسال دو هزار و 800 میلیارد تومان باید به برنامه پزشک خانواده تخصیص داده شود که هزار و 400 میلیارد تومان سهم وزارت بهداشت و هزار و 400 میلیارد تومان نیز سهم سازمان بیمه سلامت است که مربوط به خدمات سطح یک روستایی می شود. 

به گفته او، در حال حاضر وزارت بهداشت از سهم خود حدود 861 میلیارد تومان برای برنامه پزشک خانواده پرداخت کرده و سازمان بیمه سلامت نیز تاکنون حدود 630 میلیارد تومان پرداخت کرده است. سازمان بیمه سلامت طی روزهای آتی دو مبلغ پرداختی 87 میلیارد تومانی و 93 میلیارد تومانی برای برنامه پزشک خانواده شهری انجام می دهد.

وی ادامه داد: برآورد می شود تا پایان سال بخش زیادی از مطالبات برنامه پزشک خانواده پرداخت شود.

 افزایش خدمات پزشک خانواده بعد از طرح تحول سلامت

مدیرکل دفتر مدیریت خدمات عمومی سازمان بیمه سلامت بیان کرد: قبل از اجرای طرح تحول سلامت، کل پولی که برای پزشک خانواده در نظر گرفته می شد حدود 300 میلیارد تومان بود، اما بعد از اجرای طرح تحول سلامت این بودجه افزایش یافت و بسته پزشک خانواده کامل شد. در گذشته فقط 5 خدمت در این بسته وجود داشت و در حال حاضر به 1خدمت افزایش یافته است.

میرزایی گفت: در گذشته خدمات دندانپزشکی در پزشک خانواده اجرا نمی شد، اما در حال حاضر بیش از 8 میلیون خدمت دندانپزشکی توسط هزار و 600 دندانپزشک در روستاها به مردم ارائه شده که ارزش ریالی دولتی این خدمات حدود 200 میلیارد تومان و در خصوصی حدود 500 میلیارد تومان است.
کد مطلب : ۳۴۸۰
نام شما

آدرس ايميل شما