۰
وزارت بهداشت و درمان به شایعه‌ی استعفای وزیر و فرافکنی برخی نمایندگان مجلس واکنش نشان داد:

حمله به وزیر ناجوانمردانه است

تکیه بر اطلاعات اشتباه و وابستگی‌های شخصی، مشکلات حوزه سلامت را تشدید می‌کند
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۳۴۶۹
حمله به وزیر ناجوانمردانه است
سالم خبر : معاون کل وزارت بهداشت در نخستین واکنش از سوی وزارت بهداشت و درمان نسبت به استعفای وزیر، در لفافه سخنان نوبخت، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را محکوم و اعلام کرد: با آدرس غلط دادن و حمله به خدمتگزاران مردم در حوزه سلامت، هیچ مشکلی حل نخواهد شد و تکیه بر بعضی اطلاعات اشتباه و وابستگی‌های شخصی، مشکلات حوزه سلامت را تشدید می‌کند.  
 
 ایرج حریرچی با اشاره به وضعیت بودجه‌ای این وزارتخانه در لایحه بودجه ۹۸ به ایسنا گفت: سهم وزارت بهداشت با احتساب درآمد عمومی و اختصاصی و تملک دارایی و هدفمندی یارانه‌ها و ۱% ارزش افزوده و بیمه سلامت برابر ۵.۱% از بودجه ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومانی لایحه بودجه سال بعد است و رشد کل بودجه
هزینه‌ایی وزارت بهداشت در لایحه ۹۸ نسبت به سال ۹۷ برابر ۸% است.

وی در مورد میزان اولویت اعتبارات حوزه سلامت در بودجه کل کشور گفت: با این که نسبت به سال‌های قبل از طرح تحول وضعیت بهتر شده است، ولی تا رسیدن به وضعیت کف مطلوب راه درازی در پیش داریم و در مقایسه با اکثر کشورهای جهان و منطقه وضعیت نامساعدی هنوز حاکم است.

وی گفت: مجموع دولت و بیمه‌های پایه حدود ۵۲% از کل هزینه‌های سلامت و پرداختی از جیب ۳۵.۲% و بیمه‌های تکمیلی و خیریه و ... بقیه هزینه‌های سلامت را تامین می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت  در مورد بیشتر بودن بودجه دولتی سلامت از بسیاری از کشورها، گفت: متوسط پرداختی از جیب در کل کشورها ۲۴% است و معمولا سهم دولت و بیمه‌ها
از هزینه‌های سلامت بین ۶۵ تا ۷۰% است و این به وضوح نشان می‌دهد که ایران از لحاظ شاخص‌های سهم دولت و بیمه‌ها از هزینه‌های سلامت در مقایسه با دیگر کشورها هنوز دچار وضعیت نامناسب است.

حریرچی افزود: برای رسیدن به هدف ۲۵% پرداخت از جیب مندرج در قانون برنامه ششم، سهم دولت و بیمه‌ها باید به بالای ۶۵% برسد؛ وضعیتی که در اکثر کشورهای جهان و مشابه ایران از لحاظ اقتصادی وجود دارد.

وی در پاسخ به ایسنا درباره مباحث مطرح مبنی بر "پول پاشی در حوزه سلامت" و "امکان صرفه جویی یک سومی در حوزه سلامت" گفت: این اصطلاحات و این عناوین قبلا هم مطرح شده است و تعجب بنده این است که افرادی که خود قبلا با این ادعاها مخالف بودند، با مخالفان حوزه
سلامت همسو شده‌اند.

حریرچی اضافه کرد: طرح تحول سلامت بنا به نظر دوست و دشمن، بزرگ‌ترین پروژه اجتماعی دولت و یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای  نظام در چند سال اخیر بوده و مورد تایید مقام معظم رهبری، رییس جمهوری، رییس مجلس و اعضای هیئت دولت و نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: با آدرس غلط دادن و حمله به خدمتگزاران مردم در حوزه سلامت هیچ مشکلی حل نخواهد شد و تکیه بر بعضی اطلاعات اشتباه و وابستگی‌های شخصی مشکلات حوزه سلامت را تشدید می‌کند.  

وی در مورد بودجه پاداش پایان خدمت کارکنان وزارت بهداشت، گفت: در حالی که سایر وزارتخانه‌ها از محل ۳۵۰۰ میلیارد تومان مصوب دریافتی‌های بسیار قابل توجه داشته‌اند، وزارت
بهداشت هیچ دریافتی از این بابت از سازمان برنامه و بودجه نداشته است، در حالی که مسئولین سازمان با شدت مشکلات وزارت بهداشت به عنوان دومین وزارتخانه بزرگ دولت از لحاظ تعداد کارکنان و بازنشستگان آشنا هستند و مکررا در این زمینه قول تامین منابع داده اند که تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: وزیر مردمی بهداشت هم در بازدیدهای میدانی بسیار زیادی که دارند، با مشکلات این بازنشستگان و درخواست‌های ایشان مکررا مواجه می‌شوند و پیگیری‌های متعدد و طاقت‌فرسایی در این زمینه انجام داده‌اند و حمله به فردی که در جهت حل مشکلات مردم و کارکنان حوزه بهداشت ودرمان را تلاش شبانه‌روزی دارد، جوانمردانه نیست.
کد مطلب : ۳۴۶۹
نام شما

آدرس ايميل شما