۰

معضل داروهای خانگی بدون مصرف

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : ۳۴۲۵
معضل داروهای خانگی بدون مصرف
سالم خبر : رییس داروخانه ۱۳ آبان درباره نحوه امحاء داروهای تاریخ‌مصرف گذشته‌ای که در منازل است، توضیحاتی ارائه داد.
 
دکتر محمدرضا روئینی ، درباره نحوه امحاء داروهایی که ممکن است در منازل مردم بلااستفاده بوده و یا تاریخ‌مصرف‌شان بگذرد، به ایسنا گفت: این موضوع مساله‌ای مهم است که باید برایش فکری کرد.

وی افزود: البته داروخانه‌ها به درستی مجاز نیستند که دارویی را از مردم پس بگیرند؛ زیرا داروخانه‌ها در مقابل آنچه که به مردم ارائه می‌دهند، مسوولند و اگر دارو را از منبع نامطمئنی بگیرند، ممکن است مردم را با خطر مواجه کند. به هر حال ممکن است شرایط نگهداری دارویی نامناسب بوده و یا اصالتش مورد تردید باشد. بنابراین ممکن است خطایی رخ دهد و بر این اساس، مجاز نیستند دارو را پس گرفته و دوباره به مردم ارائه دهند.

روئینی با بیان اینکه در عین حال متاسفانه هنوز برای نحوه امحاء داروهای بی‌مصرف یا تاریخ‌مصرف گذشته، فکر و تمهیدی اندیشیده نشده است، گفت: حتما باید در این باره فکر کرد؛ چراکه حتی دارویی مانند استامینوفن هم ترکیباتی مضر دارد و به همین دلیل خطرناک است که آن را وارد زباله یا فاضلاب کنیم. زیرا در این صورت خود این دارو بیماری‌زا خواهد بود.

رییس داروخانه ۱۳ آبان ادامه داد: گمان نمی‌کنم که در حال حاضر مرکزی وجود داشته باشد که امحاء این داروها را تقبل کند. البته برای امحاء داروهای تاریخ‌مصرف‌گذشته در داروخانه‌ها، مراکزی در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد. بر این اساس این مراکز دانشگاهی، داروها و مواد شیمیایی را از داروخانه‌ها می‌گیرند و به مراکز طرف قرارداد وزارت بهداشت می‌دهند تا داروها را به صورت صحیح امحاء کنند، اما عموم به این مراکز  دسترسی ندارند.

روئینی تاکید کرد: باید توجه کرد که ممکن است دارویی که دور ریخته می‌شود، مجددا مورد استفاده قرار گیرد و یا وارد چرخه طبیعت شود که این اتفاق بسیار خطرناک است. بنابراین حتما باید تمهیدی برای امحاء درست داروهای تاریخ‌مصرف گذشته مردم پیش‌بینی شود.
کد مطلب : ۳۴۲۵
نام شما

آدرس ايميل شما