۲
در نشست خبری نمایشگاه فارماپک خاورمیانه مطرح شد:

امیدی نداریم چیزی از 500 میلیون یورو به دست تولید کنندگان دارو برسد

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۳۳۹۰
امیدی نداریم چیزی از 500 میلیون یورو به دست تولید کنندگان دارو برسد
سالم خبر: نشست خبری نمایشگاه فارماپک خاورمیانه اگر چه دیروز قرار بود با حضور اسدي لاري قائم مقام وزير بهداشت در امور بين الملل،  رضواني فرمديرعامل شستا، جهانپور سخنگوي سازمان غذا و دارو، كريمي رئيس اداره بازرسي فني سازمان غذا و دارو و مديران عامل هلدينگ هاي دارويي كشور در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شود اما برخی مدیران غایب و برخی ترجیح دادند مسوولان روابط عمومی خود را به این نشست اعزام کنند.

به گزارش سالم خبر اگرچه برخی مسوولان و مدیران صنایع دارویی کشور نیز قبل از آغاز نشست خبری نمایشگاه فارماپک خاورمیانه جلسه ای بدون حضور اصحاب رسانه  داشتند اما برخی از آنان با ورود خبرنگاران به اتاق کنفرانس ترجیح دادند در نشست خبری حضورنداشته باشند و از در دیگر اتاق کنفرانس خارج شدند.

در حاشیه این نشست که قرار بود فقط از چگونگی برگزاری فارماپک خاورمیانه سخن به میان آید اما بحث شیرین 500 میلیون یوروی تخصیصی به صنایع دارو و تجهیزات کشور و چگونگی هزینه ی آن نیز در این نشست مطرح و به سوالات البته برخی اصحاب رسانه پاسخ داده شد.

نجفی
عرب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی استان تهران در این نشست عنوان کرد که اکنون بیش از 67 درصد نیاز ماده اولیه دارو در کشور را تولید می‌کنیم و در صنعت بسته بندی دارو تقریباً تمام نیاز کشور در داخل تأمین می‌شود.

وی افزود: تغییرات ناگهانی نرخ ارز، رقابت‌پذیری برخی صنایع مانند صنعت دارو و تجهیزات پزشکی را در داخل کشور دچار مشکل می‌کند، اگر فکری برای وضعیت صنعت دارو و تجهیزات پزشکی نشود خطراتی صنایع و توسعه آنها را تهدید می‌کند.

نجفی عرب همچنین با بیان اینکه طرح تحول سلامت یکی از طرح‌های بسیار خوب در حوزه سلامت بوده است گفت: ما باید مراقب باشیم که اجرای طرح‌های این‌چنینی تأثیر منفی بر اقتصاد سلامت نداشته باشد.

وی همچنین گفت: به دلیل اینکه تخصیص 500 میلیون یورو به صنعت دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات سلامت فراتر از اساسنامه صندوق توسعه ملی بود، برای همین بدون مجوز مقام معظم رهبری امکان برداشت این پول وجود نداشت.

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی استان تهران همچنین در مورد هزینه کرد این مبلغ گفت:
قرار است معادل ریالی 500 میلیون یورو صندوق توسعه ملی که رقمی حدود 5 هزار میلیارد تومان می‌شود را به این شکل که هزار و 750 میلیارد برای دارو، هزار میلیارد برای صنعت تجهیزات پزشکی، 400 میلیون یورو برای بدهی داروخانه‌ها و مابقی صرف خدمات در حوزه سلامت شود. اما ما امید نداریم که چیزی از این پول در نهایت به دست تولیدکنندگان دارو برسد و دست صنعت را بگیرد.

وی اقتصاد دارو در ایران را سودآور ندانست گفت: نظام قیمت‌گذاری دارو در ایران در اختیار وزارت بهداشت است و از طرفی این وزارتخانه خود مصرف‌کننده دارو محسوب می‌شود و اینکه خریدار و قیمت‌گذار یک ارگان باشند، در نهایت نوعی تعارض ایجاد می‌کند.

نجفی عرب با اشاره به وظیفه نظارتی و اصلی سازمان غذا و دارو عنوان کرد: ما به دنبال آن هستیم که وزارت بهداشت وظیفه اصلی خود یعنی تنظیم قانون و نظارت بر کیفیت را به عهده بگیرد و بحث تولید، واردات و تنظیم بازار به عهده ارگان دیگری باشد.

وی تاکید کرد: قیمت‌گذاری دارو در ایران درست نیست و همین موضوع سوددهی و سرمایه‌گذاری در حوزه دارو
را دچار چالش کرده است.

وی با اشاره به ظرفیت تولید دارو در کشور اظهار داشت: در خطوط تولید داروهای جامد، 3 برابر ظرفیت تولید امروز ظرفیت داریم اما اگر به وضع صنعت دارو رسیدگی نشود، ممکن است 50 درصد از این ظرفیت از دست برود.

مسیر انتقال مالی کالاها از جمله دارو دچار اختلال است

فرامرز اختراعی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی نیز در این نشست با اشاره به وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران اظهار کرد: با وجود ادعای تحریم‌‎ نبودن دارو، اما عملا مسیر انتقال مالی کالا‌ها دچار اختلال است.

وی افزود: اگرچه تحریم از سال‌های قبل نیز وجود داشت، اما به رغم این تحریم‌ها در بخش بسته‌بندی دارویی و تولید مواد مؤثره دارو، ایران پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. به طوری‌که در حال حاضر ۱۰۰ درصد بسته‌بندی و ۶۷ درصد مواد اولیه و مؤثره در کشور تولید می‌شود.
 
وی با بیان اینکه پیچیده‌ترین فرآیند تولید دارو، تولید مواد مؤثره است؛ گفت: مواد اولیه و مؤثره دارویی حجم فروشی بالغ بر هزار و ۸۰۰ میلیارد
تومان در سال است، همچنین ارز مصرفی ما حدود ۷۰ میلیون دلار است که بخوبی ارزش افزوده مولد این صنعت را نشان می دهد.

صنایع کشور عمدتا از صنعت مالی فاصله دارند

محسن پرورش، کارشناس سرمایه گذاری نیز در این نشست صنعت مالی را از مسیرهای موثر در عبور از تحریم ها و بحران ها عنوان کرد و گفت: از زمینه‌های نیاز به بازارهای مالی و رشد این بازارهای تخصصی، اقتصادی است که برای رشد یا برای پایداری در برابر ضربات به اشکال نوینی از هم سرمایه‌گزاری و هم تامین مالی نیاز دارد؛ روش‌ها و ابزاری که برای عملیات تعریف شده بانک‌های تجاری یا بیش از اندازه دراز مدت یا بیش از اندازه پر خطر هستند.

وی با اشاره به تجربه های جهانی در این زمینه عنوان کرد که تجربه‌های جهانی نشان می دهند که رشد و بلوغ بازارهای مالی یک کشور، عامل رشد مهمی برای نوآوری و اقتصاد یک کشور هستند.

پرورش همچنین تاکید کرد: عمدتا صنایع کشور از صنعت مالی فاصله دارند و در صنعت داروسازی هم اینگونه است. ما درکنفرانسی که همزمان با این نمایشگاه قرار است برگزار شود با عنوان "صنعت
مالی، مسیر عبور از تحریم ها و بحران ها" قصد داریم تا بتوانیم نقش صنعت مالی در صنایع داروسازی کشور را بررسی و راههای عبور از مسایل کنونی را بیان کنیم.
 
بیایید جهانمان را با هم حفظ کنیم

نمایشگاه بین المللی فارماپک خاورمیانه از 10 تا 12 بهمن در زمینه تولید مواد اولیه دارویی، بسته بندی، ماشین آلات و ماده موثر دارویی در منطقه آزاد کیش و با حضور 130 شرکت داخلی و خارجی برپا می شود.
 
28 هیات تجاری فعال در زنجیره تولید دارو از صنایع پتروشیمی تا بازاریابی و فروش با حضور8  هزار نفر از فعالان این حوزه در صنعتی‌ترین نمایشگاه داروسازی خاورمیانه خاورمیانه شرکت می کنند.
 
این نمایشگاه در فضایی بالغ بر 10 هزار متر مربع ، سه کارگاه فنی و رگولاتوری، سمینار تخصصی و ... با شعار بیایید جهانمان را با هم حفظ کنیم برگزار خواهد شد.
 
براساس این گزارش نمایشگاه با اهدافی چون تنظیم صادرات، مشارکت، ایجاد ارتباط با کشورهای دیگر، سرمایه گذاری مشترک و نمایش توانمندی های علمی و اقتصادی ایران در زمینه تولید دارو برگزار می شود.
 
 
کد مطلب : ۳۳۹۰
نام شما

آدرس ايميل شما