۰

دخانیات پیشتاز عوامل بروز سرطان در ایران است

تاریخ انتشار :
شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب : ۳۳۷۵
دخانیات پیشتاز عوامل بروز سرطان در ایران است
سالم خبر :  دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مردم آلودگی هوا و پارازیت را به عنوان عامل ابتلا به سرطان ها می دانند و از این موضوع نگران هستند اما مهمترین عامل ابتلا به این بیماری ها دخانیات است که از آن غافل هستند.
 
به گزارش ایرنا از انجمن آنکولوژی ایران، پیام آزاده افزود: فرد سیگاری خود، خانواده و اطرافیان خود را در معرض ابتلا به سرطان قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه برخی سرطان ها بر اثر مصرف سیگار بروز پیدا می کند، اظهار داشت: 90 درصد مبتلایان به سرطان ریه، سیگاری هستند.

آزاده ادامه داد: 50 درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند و استفاده نکردن از سیگار و قلیان، مقابله با چاقی، استفاده از رژیم غذایی سالم و ورزش کردن از عوامل جلوگیری از ابتلا به سرطان ها است.

این متخصص سرطان، ایمونوتراپی را شیوه درمانی پیشرفته برای درمان سرطان های لاعلاج دانست و اضافه کرد: چشم انداز روشنی برای درمان سرطان های پیشرفته ای مانند کلیه، کبد، ریه و ملانوم است.

آزاده تصریح کرد: برخی از بیماران سرطانی را که با شیمی درمانی، پرتودرمانی و جراحی درمان نمی شوند، با این شیوه درمانی پیشرفته می توان معالجه کرد.

به گفته وی، این روش سبب مهار برخی از سرطان های پیشرفته می شود و آخرین دستاورد برای مقابله با برخی از سرطان های پیشرفته است. ایمونوتراپی سبب از بین رفتن سلول های سرطانی بدون آسیب به سایر نقاط بدن می شود و در این شرایط رادیوتراپی و شیمی درمانی هم کارایی بیشتری خواهند داشت.

آزاده داروهای ایمونوتراپی را بسیار پیشرفته دانست و اظهار داشت: این شیوه درمانی هم اکنون در ایران هم انجام می شود.

بر اساس آخرین گزارش‌های کشوری مربوط به سال 93، شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران در زنان، سرطان سینه است که بیشترین میزان بروز را دارد و سرطان‌های دستگاه گوارش مانند سرطان روده بزرگ و سرطان معده در مراتب بعدی قرار می گیرد.

به جز سرطان‌های پوستی، به طور متوسط از هر 100 هزار نفر ١٣٠ نفر از زنان به سرطان مبتلا می‌شوند. در عین حال باید توجه کرد که میزان بروز سرطان در مردان بیش از زنان است و بر اساس آمار ١٥٧ نفر از هر 100 هزار نفر در مردان به سرطان مبتلا می‌شوند و سرطان معده هم در راس سرطان‌های مردانه قرار می‌گیرد.

متوسط جهانی بروز سرطان به ترتیب در مردان و زنان 205 و 165 نفر از هر 100 هزار نفر است و این آمار نشان می‌دهد میزان بروز سرطان در ایران کمتر از میزان جهانی است. 

در سال ١٣٩٣، حدود ١١٢ هزار مورد سرطان در کشور وجود داشت و طبق برآوردهای سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی می‌شود که این عدد تا سال 2030 به 155 هزار نفر برسد و میزان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری هم از 55 هزار نفر به 100 هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد.
کد مطلب : ۳۳۷۵
نام شما

آدرس ايميل شما