۰
فایننشال تایمز در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد:

سوییس برای راه اندازی کانال پرداخت مالی ایران برای غذا و دارو پیش‌قدم شد

امریکا با راه اندازی این کانال مالی موافق است
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۳۳۵۶
سوییس برای راه اندازی کانال پرداخت مالی ایران برای غذا و دارو پیش‌قدم شد
سالم خبر: بالاخره پس از ماه ها تلاش و مذاکره مقامات سوییس از آمادگی کامل کشورخود برای راه اندازی  کانال پرداخت مالی ایران خبر داد.
 
به گزارش سالم خبر از فایننشال تایمز این مذاکرات زمانی بالا گرفت که مردم ایران به دلیل افت ارزش ریال و تحریم های بانکی ایران از کمبود دارو و عرضه آن با قیمتهای بسیار بالا دچار مشکل شدند. کمبود دارو و اخباری که در مورد عدم دسترسی بیماران خاص به داروها منتشر شد باعث تسریع فرایند ایجاد کانال مالی برای فعالیتهای
انسان‌دوستانه بود.
 
طبق این گزارش این کانال پرداخت مالی که  تایید دولت امریکا را نیز دریافت کرده است به شرکت ها اجازه می دهد تا انواع غذا و فراورده های غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز ایران را وارد  کشور کنند و  از طرق این کانال تعاملات مالی مرتبط با این تجارت را انجام دهند.
 
این کانال نخستین کانال مالی  بین ایران و اروپا پس از خروج امریکا از توافق هسته ای است که به زودی راه اندازی خواهد شد و از آنجا که تایید دولت
امریکا را هم دارد می تواند  کمک بسیاری به تامین نیازهای دارویی و غذایی  در ایران کند.
 
اگرچه دفتر منافع اقتصادی سوییس اعلام کرده است که هنوز مذاکرات این کشور با ایران و امریکا  برای اجرایی شدن این طرح ادامه دارد اما انتظار می رود ظرف چند هفته آینده این مذاکرات نهایی شده و طرح اجرا شود.
 
سخنگوی دولت امریکا هم به فایننشال تایمز گفته است امریکا با راه اندازی این کانال مالی موافق است. او به فایننشال تایمز گفت:ما به اهمیت این کارواقف
هستیم و به تجارت این قبیل کالاها از امریکا به ایران هم ادامه می‌دهیم زیرا غذا و دارو تضمین کننده سلامت مردم است و ارتباطی با اختلافات سیاسی  دولتها ندارد.
 
برایان هوک نماینده ویژه امریکا طی روزهای گذشته مواضع و شروط خود را همراه با تهدید اعلام کرده وگفته بود که باید کانالی قابل اعتماد  و شفاف برای وارد کردن دارو و غذا و تجهیزات پزشکی ایجاد شود در غیر این صورت  تجارت این کالاها با اختلال روبه رو می شود .
 
دولت سوییس  در
پاسخ به این خبر تاکید کرد که سوییس به عنوان یک کشور سوم و قابل اعتماد، این کانال مالی را راه اندازی می کند تا اختلالی در تامین نیازهای بشر دوستانه مردم  ایجاد نشود.
 
از سوی دیگر اروپا هم در نظر دارد کانال مالی غیر دلاری را راه اندازی کند تا از طریق این کانال به تجارت با ایران در غالب توافق هسته ای بدون امریکا ادامه دهد اما هنوز زمان بندی دقیق این طرح مشخص نیست و به همین دلیل مقامات کشورمان به آنها اعتراض کرده‌اند.
 
 
کد مطلب : ۳۳۵۶
نام شما

آدرس ايميل شما