۰
سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت و گو با سالم خبر:

تامین واکسن جزو وظایف سازمان غذا و دارو نیست

براساس اختیارات و وظایف تعریف شده برای سازمان غذا و دارو اشاره ای به برگزاری مناقصه برای تامین اقلام دارویی و غیره نشده است
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب : ۳۳۴۳
تامین واکسن جزو وظایف سازمان غذا و دارو نیست
سالم خبر: ورود هیات امنای ارزی به حوزه تامین اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی با اعلام فراخوان خرید واکسن، سرم و فرآورده های بیولوژیک مورد نیاز سال 98 در حالی اتفاق می افتد که در اساسنامه این هیات و در تعریف اهداف، وظایف و اختیارات آن نمی توان هیچ نشانی از مجوز ورود به عرصه تامین اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی یافت.

به گزارش سالم خبر؛ این مساله سوال برانگیز موضوعی بود که روز گذشته در جلسه‌ی کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران
با حضور اعضای کمیسیون و اتحادیه واردکنندگان دارو، برخی از نمایندگان هیات امنای ارزی و عبده زاده به نمایندگی از سازمان غذا و دارو مورد بحث و مناقشه قرار گرفت چنانچه به درازا کشیدن مباحث، زمانی برای بررسی چگونگی تهیه‌ی واکسن، سرم و فرآورده های بیولوژیک باقی نگذاشت.

کارشناسان حوزه دارو و تجهیزات پزشکی معتقدند وظیفه تامین این اقلام بر اساس اساسنامه سازمان غذا و دارو بر عهده این سازمان است و انتشار این اخبار نشان می
دهد که سازمان غذا و دارو رفته رفته اختیارات خودش را به هیات امنای ارزی واگذار می کند. با این حال کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، با رد این ادعاها به سالم خبر می گوید: تامین واکسن جزو وظایف سازمان غذا و دارو نیست، هرچند ممکن است در برهه ای به سازمان غذا و دارو سپرده شده باشد. درواقع کارویژه اصلی سازمان غذا و دارو نظارت بر ایمنی و سلامت و تایید واکسن هایی است که وارد می شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه وزارت بهداشت
در هر برهه از زمان و بر اساس سیاست ها و الزامات موجود، تعیین می کند که کدام بخش های زیرمجموعه خود عهده دار تامین این اقلام باشند، افزود: ماموریت اصلی سازمان غذا و دارو، لزوما برگزاری مناقصه برای تامین نیست و تنها زمانی که این وظیفه برای آن تفویض و تکلیف شود به این حوزه ورود کرده و آن را اجرا خواهد کرد.

جهانپور تاکید کرد: در واقع در اختیارات و وظایفی که توسط شورای عالی اداری در سال 1389، برای سازمان غذا و دارو تعریف شده اشاره
ای به برگزاری مناقصه برای تامین اقلام دارویی و غیره نشده است؛ بنابراین همانگونه که گفتم این سازمان تنها زمانی به این حوزه ورود خواهد کرد که از سوی مراجع بالاتر در وزارت بهداشت مکلف به انجام آن شود.  

وی تصریح کرد: ما از اینکه تنها بر ایمنی، سلامت و اثربخشی واکسن و سایر اقلام دارویی و غیره نظارت داشته باشیم و بیشتر به این سمت حرکت کرده و وارد حوزه های دیگر، از جمله مالی و اداری، نشویم استقبال هم می کنیم.


 
 
کد مطلب : ۳۳۴۳
نام شما

آدرس ايميل شما