۰
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

82 درصد از علل مرگ و میرها در کشور ناشی از بیماریهای غیرواگیر است

سال 2017 ، 380 هزار مورد مرگ در کشور ثبت شده که 7درصد آن مربوط به مادران و کودکان۱۱درصد مربوط به حوادث و ۸۲درصد به علت بیماریهای غیرواگیر بوده است
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : ۳۳۳۵
82 درصد از علل مرگ و میرها در کشور ناشی از بیماریهای غیرواگیر است
سالم خبر: ۸۲ درصد از مرگ‌ها در سال ۲۰۱۷ در کشور به علت بیماری‌های غیرواگیر بوده است که تنها 7 درصد از آن مربوط به مادران و کودکان بوده است.

رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در چهاردهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان در بیمارستان مفید با بیان این مطلب افزود: مطالعه سلامت مادران و کودکان آغاز شده و زیرساخت مهمی برای حوزه تحقیقات خواهد بود.

وی همچنین گفت: امید به زندگی در کشور در زنان به 79/6 درصد و در بین مردان به 76/4 درصد رسیده که در حال حاضر  امید به زندگی در ایران نسبت به سال های گذشته از وضعیت مطلوب تری برخوردار است.

ملک زاده، افزود: بر اساس مطالعه GBD که توسط ۳۵۰۰ محقق در دنیا در حال انجام است و حدود ۲۰۰ ایرانی نیز در این مطالعه مشارکت دارند، شاخص‌های مختلفی همچون امید به زندگی و سطح سلامت کشورها مورد بررسی قرار گرفته و بر همین اساس امید به زندگی، بدو تولد در میان زنان ایرانی به حدود ۸۰ سال و در مردان به ۷۶.۴ سال رسیده است که نسبت به آنچه پیش‌بینی می‌کردیم امروز وضعیت بهتری داریم.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت با اشاره به کاهش مرگ و میر کودکان و مادران بیان کرد: یکی از افتخارات نظام سلامت کشور با توجه به محاسبه اقتصادی و حوادث طبیعی در کشور اینست که مرگ و میر  در بین کودکان و مادران کشور کاهش یافته است. به طوری که مرگ و میر به دلیل بیماری هایی همچون اسهال نزدیک به صفر است.

وی کاهش مرگ و میر کودکان و مادران را ناشی از افزایش امید به زندگی دانست و افزود: در سال 2017 ، 380 هزار مورد مرگ در کشور ثبت شده است
که 7 درصد آن مربوط به مادران و کودکان، ۱۱ درصد مربوط به حوادث و تروماها و ۸۲ درصد به علت بیماری‌های غیرواگیر بوده است و این نشان می‌دهد نقش متخصصان کودکان در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر بسیار مؤثر است.

ملک زاده درباره تولیدات علمی در علوم سلامت کشور اظهار داشت:  قبل از انقلاب در سال 1978 تولیدات علمی ایران 750 مقاله علمی بود که بعد از پیروزی انقلاب با افت شدید مقاله علمی مواجه شدیم. اما طی 20  سال گذشته در تولیدات  علمی رشد خوبی داشته ایم. به طوری که در سال 2016 از نظر تعداد مقالات علمی از کشور ترکیه بالاتر بوده ایم و در حال حاضر ایران در تولیدات علمی هم طراز کشورهای منطقه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در سال 2017 رتبه اول تولیدات علمی در کل منطقه را داشتیم و این در حالیست که طی شش ماهه نخست 2018 توانستیم از کشورهای منطقه بالاتر قرار گرفته و پانزدهمین کشور علمی در بین 20 کشور جهان قرار بگیریم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: 11 درصد از اعضای هیات علمی کشور در بخش پزشکی در دانشگاه های پزشکی و وزارت بهداشت قرار دارند و رتبه سوم را در مقالات پزشکی کودکان به خود اختصاص داده است.

زیرساخت های قوی برای تحقیقات پزشکی کودکان نداریم

ملک زاده ادامه داد: به دلیل این که همکاری های بین المللی در رشته کودکان کمتر است نمی تواتیم تحقیقات قوی در حوزه بیماری های کودکان داشته باشیم که اگر این مشکل رفع شود با رشد کیفی کودکان برخوردار خواهیم شد.

وی با بیان این که نقش دوران کودکی و نوزادی در بیماری های کودکان بسیار مهم است، بیان کرد: ژنتیک از بارداری، نوزادی
و کودکی وجود دارد که باید مراقبت های زیادی شود تا بیماری های ژنتیک کاهش یابد.

هموفیلی و تالاسمی قابل ژن درمانی است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعلام کرد: در حال حاضر بیماری‌های تالاسمی و هموفیلی که در کشور شیوع دارد را می‌توان با ژن درمانی درمان کرد و مرکز جامع ژن درمانی در بیمارستان شریعتی در همین راستا راه اندازی شد.  

ملک زاده با بیان این که بیشتر بیماری ها رابطه معناداری با مشکلات ژنتیکی قبل از تولد دارد، گفت: ژن درمانی قادر است ژن های معیوب را اصلاح کند و از این طریق فردی که مبتلا به بیماری های غیرعلاج است می تواند به روش های ویرایش ژنی سلامتی خود را به دست آورند.

وی افزود: بیشتر بیماری ها با مکانیزم ژن درمانی شده است، به طوری که تحولات عظیمی در درمان بیماری هایی همچون سرطان، ایدز و بیماری های ژنتیکی انجام شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: 50 درصد سرطان ها با روش های رایج قابل درمان است و با استفاده از ژن درمانی می توان این درصد را افزایش داد.

ملک زاده گفت: بیماری هموفیلی از بیماری هایی است که با ژن درمانی قابل درمان است و ما می توانیم به جای این که تا آخر عمر فاکتور به بیمار بدهیم  با این روش او را تحت درمان قرار دهیم.

وی درباره محصولات ژن درمانی گفت: محصولات ژن درمانی موفق به اخذ تجاری شدن شده اند و ما نیز در وزارت بهداشت از این محصولات و تاسیس مراکز ژن درمانی حمایت می کنیم.

چهاردهمین کنگره بیماری های شایع کودکان از 27 تا 30 آذرماه واقع در بیمارستان مفید کودکان دردحال برگزاری است.
 
کد مطلب : ۳۳۳۵
نام شما

آدرس ايميل شما