۰
رییس سازمان غذا و دارو در گفت و گو با سالم خبر

یارانه‌ی دارو ثابت مانده؛ روند نرخ هزینه ها هر سال رو به صعود است

عدم افزایش بودجه موجب شده است که ما برای پوشش داروهای بیماران خاص و صعب العلاج با کسری بودجه مواجه شویم
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : ۳۲۵۷
یارانه‌ی دارو ثابت مانده؛ روند نرخ هزینه ها هر سال رو به صعود است
سالم خبر: بخشی از بودجه سازمان غذا و دارو تحت عنوان یارانه دارو یا مابه التفاوت نرخ ارز در حالی در سال های اخیر هیچ تغییری نکرده و ثابت مانده است که طی چند سال اخیر افزایش تورم و نرخ ارز، افزایش تعداد داروهای جدید و تعداد بیماران صعب العلاج و خاص و غیره این سازمان را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.

غلامرضا اصغری، رییس سازمان غذا و دارو در گفت و گو با سالم خبر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بودجه فعلی سازمان غذا و دارو کفاف اعتبارات لازم برای فعالیت های نظارتی، تجهیز آزمایشگاه های این سازمان، توسعه زیر ساخت های نرم افزاری و ... را می دهد،گفت: بخشی از اعتبارات سازمان غذا و دارو توسط دولت و در قالب بودجه های جاری و بخش دیگر آن از طریق درآمدهای خود سازمان تامین می شود. عمده بودجه جاری ما برای پرداخت حقوق و دستمزد یک هزار نفر از کارکنان این سازمان صرف
می شود که حقوق این کارمندان همچون سایر کارمندان دولت سال به سال افزایش پیدا می کند و در این بخش کاهش بودجه نداشتیم. اما همانطور که گفتم عدم افزایش یارانه دارو در سال اخیر ما را با مشکلاتی مواجه کرده است.

وی افزود: با توجه به شیوع بیشتر بیماری های غیرواگیر دار و خاص در همه جهان و رشد و توسعه روزافزون علم و صنعت داروسازی هر سال داروهای جدیدی به دنیا معرفی می شوند. بنابراین با توجه به ضرورت ورود این قبیل داروها و روش های نوین درمانی به کشور، نیاز است که این ردیف بودجه روند افزایشی داشته باشد که در سال های اخیر این اتفاق نیافتاده است.

اصغری با تاکید بر اینکه این روند موجب شده که ما برای پوشش داروهای بیماران خاص و صعب العلاج با کسری بودجه مواجه باشیم ادامه داد: در واقع  با توجه به قیمت بالای داروهای بیماران خاص و مزمن بودن برخی بیماری‌ها، یارانه دارو،
از طریق سازمان غذا و دارو در اختیار سازمان های بیمه گر قرار می گیرد تا فرانشیز بیماران خاص کاهش و سهم پرداختی بیمه ها برای این داروها تا 96  و حتی 100درصد افزایش پیدا کند.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه بودجه هر سازمان بر نحوه فعالیت های آن اثرات مستقیم دارد، افزود: برای مثال سازمان غذا در مواجهه با قاچاق و تقلب در کالاهای سلامت محور مسوولیت مستقیم دارد و این مسوولیت، هزینه های بسیاری را به سازمان تحمیل می کند و هر گونه کسری در منابع ممکن است موجب اختلال در این مسیر شود.   

وی در پاسخ به این شائبه که برخی از بودجه هایی که با تایید قانون می بایست به سازمان غذا و دارو اختصاص می یافت از قدیم به برخی ارگانها و سازمانهای غیر مرتبط تخصیص داده شده است، گفت: من چنین مساله ای را تایید نمی کنم، چون بودجه هر سازمان به طور جداگانه در مجلس تصویب و توسط
سازمان برنامه و بودجه ابلاغ می شود و پس از آن امکان تصرف بودجه سازمانی توسط سازمان یا نهاد دیگری وجود ندارد، اما کمیسیون تلفیق مجلس، ممکن است جابه جایی هایی در ردیف های بودجه هر سازمان ایجاد کند.

اصغری در مورد الصاق برچسب های تقلبی تی تک روی برخی محصولات قاچاق هم توضیح داد: اینکه آیا الصاق برچسب روی کالاهای سلامت محور کافی است یا نه یک بحث فنی است. اما آنچه که در اولین گام می توان انجام داد این است که این شبکه های تقلب کشف شوند. ضمن آنکه ما باید به یک روش کدینگ روی بیاوریم که قابل تقلب کردن نباشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا قرار است علاوه بر هزینه های بسیاری که برای سامانه تی تک صرف شده، سامانه دیگری هم در کنار آن بوجود بیاید، گفت: قرار است این اقدام در چارچوب همان سامانه تی تک اتفاق بیافتد اما به گونه ای که امکان تقلب را از بین ببرد.
 
 
کد مطلب : ۳۲۵۷
نام شما

آدرس ايميل شما