۰

بیماری التهاب روده؛ جوانان ۱۵تا ۴۰سال را نشان گرفته است

احتمال ابتلا به التهاب روده در سفیدپوستان و یهودیان بیشتر است
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب : ۳۲۲۰
بیماری التهاب روده؛ جوانان ۱۵تا ۴۰سال را نشان گرفته است
سالم خبر: مسوول دپارتمان تحقیقاتی پژوهشکده بیماری های گوارشی اعلام کرد: التهاب روده تا ۵۰ سال قبل جزو بیماری های عفونی بود و در حال حاضر با رعایت بهداشت و افزایش نظارت های بهداشت محیط، بیماری های عفونی کاهش یافته و بیماری های خود ایمنی شیوع پیدا کرده است.

محمد رستمی نژاد در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: التهاب روده به عنوان بیماری خودایمنی بدون آن که عامل بیگانه ای وارد بدن شود، سیستم ایمنی ارگانی را به عنوان عامل بیگانه در نظر می گیرد و به آن حمله می کند که سیستم ایمنی علیه آن موادی را ترشح کرده و باعث التهاب و زخم در آن ناحیه می شود.

وی ادامه داد: سیستم گوارشی از دهان، مری، معده، روده کوچک، روده بزرگ و در نهایت تا مقعد ادامه دارد. اعضای روده بزرگ از پایین از رکتوم، سیگموئید، کولون نزولی، کولون عرضی، کولون صعودی و سکوم تشکیل شده که سپس وارد روده باریک می شود.

مسوول
دپارتمان تحقیقاتی پژوهشکده بیماری های گوارشی ادامه داد: التهاب روده که در اثر بیماری خودایمنی روده ایجاد می شود، شامل دو قسمت کرون و کولیت السروز است. کولیت السروز یا کولیت زخمی فقط روده بزرگ را گرفتار می کند که این درگیری از پایین تا بالا بصورت پیوسته ادامه دارد و در نهایت ممکن است تمام روده را گرفتار کند. در کرون ممکن است که قسمت پایین گرفتار نباشد. همچنین در 70 تا 80 درصد موارد روده باریک نیز گرفتار می شود.

رستمی نژاد گفت: التهاب روده تا ۵۰ سال قبل مشکل، بیماری های عفونی بود و اکنون با رعایت بهداشت و افزایش نظارت های بهداشت محیط، بیماری های عفونی کاهش یافته و بیماری های خود ایمنی شیوع پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: علت ایجاد این بیماری می تواند در یک زمینه ژنتیکی مستعد و اضافه شدن عوامل خطر دیگر شامل سابقه خانوادگی، سن فرد که بیشتر افراد جوان ۱۵تا ۴۰سال هستند، قومیت و نژاد
که احتمال ابتلا در سفیدپوستان و یهودیان بیشتر است، منطقه زندگی، سیگار و رژیم غذایی باشد.

مسوول دپارتمان تحقیقاتی پژوهشکده بیماری های گوارشی در خصوص علائم بالینی بیماری های التهاب روده، گفت: چندین سال طول می‌کشد تا التهاب روده تشخیص داده شود. درد شکم خفیف به صورت دل پیچه یا درد شدیدی که چند بار جراحی شده است، اسهال، یبوست، تب و بی اشتهایی و کاهش وزن از علائم التهاب روده است.

رستمی نژاد افزود: علاوه بر مشکلات گوارشی تا یک سوم بیماران گرفتاری خارج از سیستم روده ای از جمله؛ درد مفصل، مشکلات کبد و مجاری صفراوی و مشکلات پوستی پیدا می کنند.

روش های درمانی التهاب روده

وی به روش های تشخیصی التهاب روده اشاره کرد و گفت: بررسی فاکتورهای التهابی خون در آزمایش خون، بررسی میزان التهاب در آزمایش مدفوع، کلونوسکوپی، سی تی اسکن و ام آر آی روش های تشخیصی التهاب روده است.

30 درصد جمعیت
کشور به کبد چرب مبتلا هستند


مسوول دپارتمان تحقیقاتی پژوهشکده بیماری های گوارشی با بیان این که  30 درصد از جمعیت کشور به کبد چرب مبتلا هستند، اظهارداشت: کبد چرب از مهمترین بیماری های گوارشی است  که به دلیل رژیم غذایی  ناسالم بروز می کند و اگر درمان نشود، فرد به سمت از بین رفتن کبد می رود.

رستمی نژاد انواع هپاتیت را از عوامل بیماری کبد چرب دانست.

وی در ادامه به سرطان های گوارشی اشاره کرد و گفت: سرطان های روده، معده، لوزالمعده و مری از دیگر بیماری های گوارشی است که تا زمانی که بیمار به سرطان مبتلا نشود، علائم را مشاهده نمی کند.

مسوول دپارتمان تحقیقاتی پژوهشکده بیماری های گوارشی بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر را جزو بیماری های گوارشی عنوان کرد و افزود: 30 تا 40 درصد جمعیت کشور به این سندرم مبتلا هستند که باید رژیم غذایی خاص خود را رعایت کنند.
 

 
 
کد مطلب : ۳۲۲۰
نام شما

آدرس ايميل شما