۰

فوائد و عوارض یک داروی پرمصرف

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۳۱۷۵
فوائد و عوارض یک داروی پرمصرف

سالم خبر : مصرف استاتین‌ ها که امروزه یکی از پرمصرف‌ترین داروها برای مقابله به بیماری‌های قلبی - عروقی هستند همچون تمامی داروهای دیگر با عوارض جانبی همراه است.
 
به گزارش سالم خبر از ایسنا، استاتین‌ها از دسته داروهایی هستند که معمولا برای کاهش کلسترول خون تجویز می‌شوند و به گفته کارشناسان، مصرف آن تقریبا برای بیشتر افراد بی‌خطر است.

با این حال نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد زمانیکه استاتین‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی مصرف شوند، ممکن است عوارض جانبی آن بسته به سن، جنسیت و نوع استاتین مصرفی بر فوائد این دارو غلبه کند.

به طور مثال دو داروی آتورواستاتین و رزوواستاتین در صورتیکه در یک دوره ۱۰ ساله مصرف شوند نسبت به دو نوع دیگر این داروها موسوم به سیمواستاتین و پراواستاتین در همین بازه زمانی فوائدی را برای سلامت قلب و عروق به همراه دارند.

همچنین در این بررسی آشکار شد در مجموع، فوائد استاتین‌ها برای بیماری قلبی-عروقی نسبت به آنچه در بیشتر دستورالعمل‌های دارویی به آن اشاره شده درصورتیکه بیش از ۱۰ سال مصرف شود با ریسک بالاتری همراه است.

در این مطالعه فوائد و خطرات استاتین‌ها تنها در مواقعی که در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی از جمله حمله قلبی و سکته مغزی توصیه می‌شود مورد ارزیابی قرار گرفته و شامل تاثیر این دارو پس از حمله قلبی نمی‌شود.

دکتر "میلو پوهان" نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه زوریخ در سوئیس می‌گوید: یافته‌ها حاکی از آن است که آستانه خطر نسبت به آنچه کارشناسان تعیین کرده‌اند بالاتر است. عوارض جانبی این دارو به سن، جنسیت و نوع وضعیت سلامت بستگی دارد.

به گفته دکتر پوهان، به طور کلی یک دستورالعمل برای همه افراد کاربرد ندارد و بنابراین تاثیر این دارو نیز برای افراد و در شرایط مختلف، متفاوت است. برای مثال در مورد مصرف استاتین‌ها، آستانه خطر با سن افزایش پیدا می‌کند و به این مفهوم است که برای برخورداری از فوائد خالص این داروها لازم است خطر بیماری قلبی-عروقی بالاتر و جدی‌تر باشد.

این تحقیق در حالی منتشر شده که آمارها خبر از افزایش قابل ملاحظه نرخ مصرف داروهای استاتین در ایالات متحده دارند. 

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، مهمترین پیامِ متخصصان در این مطالعه برای افرادی که قرار است از این دسته داروها استفاده کنند این است که باید با تشخیص پزشک متخصص، میزان خطر بیماری قلبی و عروقی به دقت و باحساسیت بیشتری در فرد ارزیابی شود و در نهایت با مشورت پزشک تعیین شود که فوائد مصرف دارو به مضرات آن غلبه دارد یا عکس این امر صادق است به طوری که از مواجهه بیمار با عوارض جانبی مصرف غیرضروری دارو پیشگیری شود.
کد مطلب : ۳۱۷۵
نام شما

آدرس ايميل شما