نگرانی صاحبان صنایع دارویی و تجهیزات کشور پس از نشست مشترک با اعضای کمیسیون تلفیق مجلس:

سازمان برنامه و بودجه؛ خود یکی از برداشت‌کنندگان 500 میلیون یورو است

شیبانی: شنیده ایم در توزیع ۵۰۰ میلیون‌یورو تخصیصی شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی اتفاقاتی بیافتد که نگران هستیم

14 آذر 1397 ساعت 15:15


سالم خبر: براساس اخبار رسیده نگرانی صاحبان صنایع دارو و تجهیزات پزشکی نسبت به پرداخت  500 میلیون یورو هز روز بیشتر می شود.

به گزارش سالم خبر درست دو روز پس از نشست مشترک صاحبان صنایع دارو و تجهیزات پزشکی با اعضای کمیسیون تلفیق مجلس و بحث و گفت و گو درباره انتخاب مسیر و چگونگی پرداخت این مبلغ به این صنایع برای همه‌ی حاضران این جمع محرز شد که راه رسیدن آنان به این پول و طلب های چندماهه خود دچار فرعیات و فراز و نشیب هایی کرده است.

به گزارش سالم خبر به گفته‌ی یک منبع آگاه در این نشست مشخص شد که بطور کلی ظاهرا قرار است که سازمان برنامه و بودجه بخشی از معادل ریالی این پول را بابت برخی اوراق سررسید شده که دولت قدرت پرداخت آن را ندارد برداشت کند.

براساس این گزارش بخشی دیگر از این پول را نیز وزارت بهداشت بابت پرداخت حقوق های عقب افتاده کارکنان به دانشگاه ها و بیمارستان های علوم پزشکی وعده داده است و در آخر هرچه ماند وارد چرخه ی مالی بیمه سلامت می شود.

به گفته‌ی یکی از کارشناسان حوزه دارو با فرض آنکه معادل ریالی این 500 میلیون یورو با احتساب یوروی ده هزار تومان حدود 5 هزار میلیارد تومان باشد، 2هزار میلیارد تومان از این پول متعلق به سازمان برنامه و بودجه ،1000 میلیارد تومان برای پرداخت حقوق کارکنان و پرسنل دانشگاه ها و بیمارستانهای علوم پزشکی و  مابقی به بیمه سلامت می رسد که به دارو و تجهیزات پرشکی تزریق شود.

اگر چه تاکنون هیچ یک از حاضران جلسه‌ی یاد شده هیچگونه اظهار نظری در این مورد ابراز نکرده اند اما امروز رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در اظهار نظری تلویحا از چگونگی پرداخت این پول به صنایع دارویی و تجهیزات کشور ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: شنیده ایم در توزیع ۵۰۰ میلیون یورو اعتبار اختصاص یافته به پرداخت مطالبات شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی اتفاقاتی بیافتد که نگران هستیم.
 
شیبانی در گفت و گویی با مهر با خطاب قرار دادن سازمان برنامه و بودجه در مسیر توزیع این پول، افزود: نظر رهبری این است که با این پول، صنعت داخلی سرپا بایستد و اگر این پول غیر از این محل خرج شود، مشکلات پابرجا خواهد ماند.

وی با عنوان این مطلب که نگران وضعیت صنعت داروسازی کشور هستیم، ادامه داد: قطعا اگر این پول به درستی توزیع شود، می تواند بخش عمده ای از مشکلات صنعت دارو و تجهیزات پزشکی را حل کند.

شیبانی با انتقاد از واگذاری این پول به سازمان بیمه سلامت، گفت: بیمه سلامت به عنوان خریدار خدمت، مشکلات زیادی دارد که می تواند شائبه توزیع نادرست این پول را در اذهان ایجاد کند.

وی با اشاره به وجود تشکل ها و انجمن های مربوطه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، افزود: پیشنهاد ما این بود که با همکاری سازمان غذا و دارو، سازمان برنامه و بودجه و انجمن ها و تشکل ها، کمیته ای برای نظارت بر روند توزیع این پول تشکیل می شد و این کار سختی نیست که نتوان انجام داد.

رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، تاکید کرد: در هر حال، هنوز که پولی پرداخت نشده است، و ما نگران مسیر پرداخت 500 میلیون یورو به شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی هستیم.
 


کد مطلب: 3171

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/3171/سازمان-برنامه-بودجه-خود-یکی-برداشت-کنندگان-500-میلیون-یورو

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com