جزییات ارسال پستی داروی بیماران خاص

14 آذر 1397 ساعت 12:15



سالم خبر : رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت درباره نحوه انتقال داروهای بیماران خاص به درب منازل‌شان از طریق پست، گفت: در حال حاضر سامانه‌های ما به اداره ثبت‌احوال متصل شده و امکان اطلاع از آخرین اطلاعات بیماران خاص را برای ما فراهم می‌کند که می‌تواند مقدمه ارسال داروهای این بیماران به درب منازل‌شان باشد.
 

دکتر مهدی شادنوش با بیان اینکه کمتر کشوری در دنیا هست که مانند ایران داروهای بیماران خاص را در این حد بالا تحت پوشش قرار دهد، به ایسنا گفت: به‌طوریکه داروهای این بیماران در کشور یا به صورت رایگان و یا با درصد بسیار کمی فرانشیز ارائه می‌شوند. بر این اساس اختلاف قیمت‌هایی که داروهای بیماران خاص در کشور ما با سایر کشورها دارند، بازار وسوسه انگیزی را حتی برای کشورهای همسایه ما اعم از پاکستان، عراق و... ایجاد کرده است و باید با هدایت و کنترل بیشتری این یارانه‌ها را به دست بیماران خاص برسانیم و آن را هدفمند کنیم.

وی افزود: گام اول‌مان این است که داروها را در شبکه مراکز جامع بیماران خاص هدایت کنیم و از این مراکز در اختیار بیماران قرار دهیم. گام بعدی‌ نیز این است که از طریق سیستم پست بتوانیم این داروها را درب منزل به خود بیمار تحویل دهیم. اقدامات مربوط به این اقدام در حال انجام است و امیدواریم زیرساخت‌هایمان اجازه دهد تا این کار عملیاتی شود. البته در برخ حوزه‌ها این اقدام به صورت آزمایشی انجام شده است. به عنوان مثال پانسمان‌های بیماران ای‌بی؛ طبق تفاهمی که با خانه ای‌بی و اداره پست انجام دادیم، درب منازل بیماران برده می‌شود و ما هم بر توزیع آنها نظارت می‌کنیم.

همچنین محلول و تجهیزات دیالیز صفاقی درب منزل به بیماران تحویل داده می‌شود.

شادنوش با بیان اینکه قرار است ارسال دارو از طریق سیستم پست را برای سایر بیماران خاص هم توسعه دهیم، گفت: در این زمینه اداره پست آمادگی انجام این کار را دارد، اما باید از نظر برخی مسائل فنی مانند اقدامات بیمه‌ای و... و.  زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم. به عنوان مثال بیمه چنین تجربه‌ای را نداشته که بخواهد خارج از سیستم داروخانه‌ای پوششی را ایجاد کند. از طرفی ثبت بیماران‌مان باید دقیق‌تر شود و آدرس دقیق‌شان به همراه کد ملی ثبت شود و خود بیماران هم باید همکاری کنند، اما این کار دور از دسترس نیست.

وی تاکید کرد: با امکان اتصال سامانه‌های ما با اداره ثبت‌احوال این اقدامات به خوبی پیش می‌رود. ما باید از آخرین اطلاعات و تغییر آدرس‌های بیماران‌مان مطلع باشیم. این کار مقداری هماهنگی بین‌بخشی می‌خواهد که در حال انجام آنها هستیم. خوشبختانه در حال حاضر سامانه‌های ما به اداره ثبت‌احوال متصل شده و امکان اطلاع از آخرین اطلاعات بیماران خاص را برای ما فراهم می‌کند که می‌تواند مقدمه ارسال داروهای این بیماران را به درب منازل‌شان ایجاد کند.


کد مطلب: 3157

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/3157/جزییات-ارسال-پستی-داروی-بیماران-خاص

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com