۰
سردار اسکندر مومنی در همایش روز جهانی ایدز:

ابتلا به بیماری ایدز به دلیل مصرف مواد مخدر کاهش یافته است

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب : ۳۱۱۱
ابتلا به بیماری ایدز به دلیل مصرف مواد مخدر کاهش یافته است
سالم خبر: دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر در حالی مصرف مواد مخدر را عامل 30 درصد از مبتلایان به ایدز و آلودگی به و ویروس HIVدر کشور اعلام می کند که در ادامه متذکر می شود که این آمار در دهه‌ی گذشته به میزان 60 درصد بوده و طی ده سال گذشته این میزان به نصف کاهش یافته است.

به گزارش سالم خبر اگر چه کاهش این میزان نقش مواد مخدر در ابتلا به بیماری ایدز خبر خوبی است اما این میزان کاهش نقش مواد مخدر کاهش آمار مبتلایان به این بیماری در کشور را در پی نداشته است. با نگاهی به آمار مبتلایان در هر سال و عوامل ابتلا می توان به این نتیجه دست یافت که عوامل و دلایل ایجاد این بیماری در کشور جابه جا شده و روابط جنسی جایگاه بالاتری در زمینه ابتلا و آلودگی به ویروس HIV را کسب کرده است.

سردار اسکندر مومنی در همایش روز جهانی ایدز در ادامه سخنان خود همچنین با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد از زندانیان مربوط به مواد مخدر هستند که ۴۰ درصد آنها به طور مستقیم
و مابقی غیر مستقیم مرتبط با مواد مخدر هستند گفت: همچنین بالای ۳۰ درصد از مبتلایان HIV به طور مستقیم ریشه در مواد مخدر دارد. مواد مخدر آسیب‌های دیگری مانند رفتارهای پرخطر جنسی و تن فروشی را نیز موجب می‌شود.

مومنی با بیان اینکه روزانه حدود ۹ نفر معتاد فوت می‌کنند، گفت: در سال ۹۶ بیش از ۳۰۰۰ نفر به دلیل اعتیاد فوت کردند که اکثر آنها در سن کار و فعالیت بودند. موضوع مواد مخدر که خود منشأ و علت تعیین کننده بسیاری از آسیب‌های جدی است می‌طلبد که برنامه دقیق برای کنترل و مبارزه با آن انجام شود.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در دو دهه قبل یعنی حدود سال ۲۰۰۰ میزان تولید مواد مخدر در افغانستان حدود ۲۰۰ تن بود که در حال حاضر به ۱۰ هزار تن رسیده است. این کشور که در شرایط نابسامانی به سر می‌برد و در همسایگی ایران است و دسترسی به آب و کشورهای دیگر ندارد، یکی از مسیرهای ترانزیت مواد مخدرش ایران است. ضمن اینکه ایران
نیز هدف این کشور است.

وی همچنین با طرح پرسش «سهم من از پیشگیری از اعتیاد چیست؟» گفت: به معنای واقعی کلمه موضوع مبارزه با مواد مخدر یک امر کاملا مردمی است و یک سازمان به تنهایی و بدون حضور مردم و رسانه‌ها و افراد حقیقی و حقوقی این حوزه قادر نیست در امر پیشگیری موفق شود. اگر بخواهیم در موضوع پیشگیری موفق شویم باید هر کدام از ما در این زمینه سهم خود را انجام دهیم. ۱۱.۷ درصد از تولید ناخالص ملی سهم مبارزه با مواد مخدر می‌شود. در بسیاری از موارد دانستن کافی نیست و برای تحقق بخشیدن امر پیشگیری باید این موضوع به رفتار تبدیل شود. حدود پنج سال، پنج تحقیق نظرسنجی انجام شد که یکی از پرسش‌های آن این بود که مهمترین دغدغه امنیتی شما چیست؟ و در هر پنج سال اولویت اول دغدغه مواد مخدر بود. بنابراین هر کدام از ما در هر جا که هستیم باید به امر پیشگیری از مواد مخدر توجه داشته باشیم که یک موضوع بین بخشی و ملی است.
 
 
کد مطلب : ۳۱۱۱
نام شما

آدرس ايميل شما